Dinitrol rustbehandling vognbund veteranbil

Fokus på Mercedes-Benz W123
Besvar
oliver
Indlæg: 3
Tilmeldt: 27. dec 2017, 19:03

Dinitrol rustbehandling vognbund veteranbil

Indlæg af oliver »

Hej. Jeg har købt en 280CE fra 1977. Tip top stand, ingen huller, aldrig svejset. FDM har anbefalet rustbehandling af vognbunden. Har I erfaring med dette på en veteranbil? Kan I anbefale en erfaren mekaniker til dette i hovedstadsområdet?
Bri_jac
Indlæg: 568
Tilmeldt: 3. mar 2009, 19:34
Geografisk sted: Sunny Sorø

Re: Dinitrol rustbehandling vognbund veteranbil

Indlæg af Bri_jac »

vognbund og hulrum, Ja dinitrol er udemærket.
Hvorfor skulle der være behov for en "erfaren mekaniker" jeg vil mene at værkstedet har adgang til et skema hvor der er angivet hvorledes bilen skal behandles
W639 2005 (2020-)
W204 stationcar, 2010 220CDI BE (km 188.099)
W107 380SLC, 1980 (1999-)
Tidligere R171 SLK 200 kompressor, 2004 (km 65.279)
Tidligere W202 stationcar 220CDI, 1999 (km 70.092)
Tidligere /8 200 benzin, 1973 dog uden plader
oliver
Indlæg: 3
Tilmeldt: 27. dec 2017, 19:03

Re: Dinitrol rustbehandling vognbund veteranbil

Indlæg af oliver »

Ok, tak for dit svar. Dinitrol it shall be. Jeg har fundet et værksted til det.
DAN591397
Indlæg: 1
Tilmeldt: 31. aug 2017, 11:46

Re: Dinitrol rustbehandling vognbund veteranbil

Indlæg af DAN591397 »

Hej Oliver!
Jeg har interesseret mig for rustbeskyttelse siden jeg fik min første bil en Volvo Amazon i 1972, og jeg havde den i 32 år og der var ingen rust i den, da jeg solgte den i 2004.
De seneste mange år har jeg brugt Dinitrol og det gør jeg stadig på mine Mercedes biler.
Det er vigtigt ikke kun at give bunden, men også hulrummene.
Da jeg købte min Mercedes-Benz 280 CE for 20 år siden (een årgang 1983) pillede jeg dørbeklædninger af og sidebeklædninger ligeså og sprøjtede med Dinitrol ML. Det er også godt til at behandle bunden med idet det opløser det gamle rustbeskyttelse og således heler de sår, der måtte være her.
Dinitrolstationerne har sprøjteskemaer, der angiver hvor der skal sprøjtes, hvor der evt. skal bores huller, men netop ved afmontering kan man undgå at bore så meget.
Jeg har fået oplyst, at hvis man spænder to 100 mm brede glasplader sammen, og der lægges et barberblad i klemme i den ene side og så sprøjter Dinitrol ML på, vil det trænge 70 mm ind fra den side, hvor pladerne ligger tæt sammen og 10 mm ind fra den side, hvor barbladet ligger. Billedet er omvendt hvis man bruger Dinitrol ML4, som er et lidt tykkere produkt.
Det vi lærer her er, at Dinitrol ML har en fantastisk evne til et trænge ind i smalle sprækker, men den kan ikke spænde over revner. Det kan så ML4.
Dinitrol ML køber jeg hos Harald Nyborg i 5 l dunk.
Jeg tænker, at sådan en fin bil ikke skal ud på vejene om vinteren, og så vil jeg anbefale kun at sprøjte med Dinitrol ML og så til gengæld friske det op ind imellem.
De sårbare steder er jo netop hvor der er dobbeltplade, altså hvor paneler er svejst sammen med bunden, skærmkanter i bagskærmene, hvor der er svejst “hatteprofiler” på, typisk til forstærkning af bundplader, dørstolper osv. Derfor er produktets penetrationsevne meget vigtig.
Jeg kan da lige nævne, at når du kører 80 km/h i regnvejr kommer 200 l vand op i hjulkassen pr. minut og i hulrummene kommer der kondens alene på grund af opvarmning og afkøling.
I motorrummet er der også beslag, der er punktsvejst på og hvor dobbeltplade forekommer. Der er jeg begyndt at bruge Dinitrol 1000 som er et farveløst produkt, som efter min mening egner sig godt til det og på området omkring klappen til benzinpåfyldningen. Det efterlader nemlig ikke den lysebrune farve på det lakerede, som kan ligne rust, når det tørrer.
Håber, at du kan bruge mit råd.
Med venlig stjernehilsen
Hans Barholt
Besvar