Bagtøj/udveksling

Forum for 230SL - 250SL - 280SL (W113). Populært kaldet Pagode efter hardtoppens nedadbuede tagprofil.
Besvar
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

Bagtøj/udveksling

Indlæg af Administrator »

Hej
Hvordan får jeg på den mest fordelagtige måde, ændret udvekslingen på bagtøjet på min 71´ 280 SL (import fra Calif.).
Jeg kan se at det i nye dele vil koste det meste af kr. 20.000,-...pyhh, er der her i panelet nogle som kan give mig en kontakt på en person eller et værksted hvor dette kan laves tilen billig pris :o)
Skal der iøvrigt også ændres på automatgearet i forbindelse med en ny udveksling?

På forhånd tak.

Tim
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

Indlæg af Administrator »

det fåes næppe billiger
kender en tysker i Bremen der kan lave bagtøjet for 5000€
han har stor erfaring da han næsten ikke laver andet
kontakt mig for info hvis det har int.

Mvh

Marek
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

Re: Bagtøj/udveksling

Indlæg af Administrator »

Timdanmark skrev:Hej
Hvordan får jeg på den mest fordelagtige måde, ændret udvekslingen på bagtøjet på min 71´ 280 SL (import fra Calif.).
Jeg kan se at det i nye dele vil koste det meste af kr. 20.000,-...pyhh, er der her i panelet nogle som kan give mig en kontakt på en person eller et værksted hvor dette kan laves tilen billig pris :o)
Skal der iøvrigt også ændres på automatgearet i forbindelse med en ny udveksling?

På forhånd tak.

Tim
Hvis du er ny i Pagodeflokken, så er det et standardspørgsmål lige som når byboer flytter på landet og starter med at spørge, hvornår der skal opsættes gadelys!! Spøg til side - hvis det er en 71'er, så har den med stor sandsynlighed den bedste udveksling overhovedet, for på det tidspunkt havde Pagoden tabt accellerationskampen til Corvetterne og Jaguar E-type, hvorfor den fik en 1:3,69 eller 1:3,49. Det kan jeg ikke huske ude at skulle slå op. Det står på siden af bagtøjet i venstre side på et lille plant stykke for neden forrest. Mit drilleri går ud på at du har fornemmelsen af din moderne bil i hånden, hvorfor Pagoden lyder til at snurre sig ihjem med mere end 3.000 omdrejninger for at køre 100. For det første så har motoren sit moment ved endnu højere omdrejninger og for det andet så kører du med overvejende sandsynlighed kun lidt frem op tilbage på den lokale strandvej i trin 4, så din motor bliver sjældent brændt ud og varmet igennem. Helt tosset blev det hvis du ændrede gearingen. Jeg kører ofte lange ture når jeg får gang i min - også af og til på motorvej og af og til med endog høj hastighed og når jeg har kørt ture på 100 km. eller mere, så er motoren fuldstændig blæst ren og gennemvarm. Det har en motor særdeles godt af, så mit råd er - brug pengene til at trimme og optimere din bil til en stand som den fortjener. Noget trænger altid og glem dig bagtøj, hvis det iøvrigt ikke hyler os slasker, for så er en renovering påkrævet.
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

Re: Bagtøj/udveksling

Indlæg af Administrator »

Timdanmark skrev:Hej
Hvordan får jeg på den mest fordelagtige måde, ændret udvekslingen på bagtøjet på min 71´ 280 SL (import fra Calif.).
Jeg kan se at det i nye dele vil koste det meste af kr. 20.000,-...pyhh, er der her i panelet nogle som kan give mig en kontakt på en person eller et værksted hvor dette kan laves tilen billig pris :o)
Skal der iøvrigt også ændres på automatgearet i forbindelse med en ny udveksling?

På forhånd tak.

Tim
Hej med dig - hvad står der for neden på venstre side af bagtøjet (set i bilens kørselsretning) Der står udvekslingen og når den er fra 71, så tror jeg at den er monteret med højeste udveksling. - Husk det er en næsten 40 år gammel bil, som overhovedet ikke kan sammenlignes med moderne biler. Min hustrus bøllegolf kører 60 km/t ved 1000 omdr. i 6 gear. Det er ikke for børn at afmontere bagakslen, fræse ud i klokken for at få en højere gearing til at være der, shimme det hele op igen og derefter montere molevitten igen. Brug pengene alle de andre steder på bilen, som giver valuta for pengene.

Motoren har bedst af at rotere, alene af den årsag at momentet ligger højt.

Send med oplysningerne og gearingen og gerne også dine personlig oplysninger navn, adress tlf. mail og lidt om bilen også, idet jeg som kontaktperson for Pagodefolket fører et lille lommebogholderi over os tosser :-)

Hans
Ulfi
Indlæg: 13
Tilmeldt: 25. feb 2010, 16:10

Re: Bagtøj/udveksling

Indlæg af Ulfi »

Enig - MB's motorer er bygget til lang tid ved højeomdrejninger, faktisk havde jeg også engang en 230TE fra 1988, der også gik vanvittige omdrejninger på motorvejen. Men fremfor at ændre ved bagtøjet, kan du måske bare gå lidt op i rullediameter på dine dæk - originalstørrelsen er 185/14, men der er plads til både 195 og 205 uden at de rammer hjulkasserne. Nogle i USA kører endda med 15" fælge med endnu større dæk, men jeg kan ikke tro at det er sundt for ophæng, bøsninger m.m. i det lange løb...
Og der er mange andre ting, som det er sjovere at bruge pengene på!

Ulf
Besvar