Benzin, additiv og motorolie

Forum for 230SL - 250SL - 280SL (W113). Populært kaldet Pagode efter hardtoppens nedadbuede tagprofil.
Besvar
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

Benzin, additiv og motorolie

Indlæg af Administrator »

Har netop erhvervet min første Pagode (280 SL aut. US-model). For at starte fra en ende af: Hvilken benzintype/additiv skal jeg bruge? Og hvilken type motorolie?
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

Indlæg af Administrator »

Hej Nykjær

Jeg bruger kun Castrol, http://www.castrolshop.dk/shop/frontpage.html

Både til 190SL, pagode og 107'er. Ring til ham, han er utrolig hjælpsom, hils fra mig. jeg bruger kun additiver til 190sl og pagode. Olie mm er perfect til veteraner.
vh per
www.kruse.dk/auto
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

Re: Benzin, additiv og motorolie

Indlæg af Administrator »

Nykjær skrev:Har netop erhvervet min første Pagode (280 SL aut. US-model). For at starte fra en ende af: Hvilken benzintype/additiv skal jeg bruge? Og hvilken type motorolie?
Hjertelig tillykke med din nyerhvervelse! Send mig en mail med dine data, så opretter jeg dig i Pagoderegistret, idet hjemmesiden ikke er helt genial endnu. Du kan ikke "tilmelde" dig Pagodegruppen, således at jeg kan rundkaste en mail når og hvis jeg vil Jer Pagodefolk noget. Min mail er hamelimi@mail.tele.dk og jeg er kontaktperson for Pagodegruppen.

Nå benzinadditiv = religion 10 ejere - 10 meninger, men selv bruger jeg Castrol Valvemaster Plus fra Castrol Classic. Det er også en Oktan Booster og jeg bruger den hver 3. tank. Tyskerne siger at der skal andre og mere hærdede ventilsæder i for at kunne undgå tilsætning. Andre siger det er noget sludder, idet der altid er hærdede sæder i alutopstykker, og jeg siger NÅ?

Olie = Religion, MEN jeg har flere artikler om emnet og Mercedes Classic siger det samme som alle andre lærde - Brug mineralolie 20W/50. Moderne mineralolier har en fantastisk smøreevne og frem for alt en vedhæftningsevne, som gør at knasten, vippetøjet m.m. ikke løber tør for olie, hvis du f.eks. ikke er ude at køre i 14 dage eller 1 måned. MEN mineralolie kan ikke holde til mere end ca. 5000 km pr. skift og det svarer vel ca til en gang om året og du skal alligevel skifte olie min. een gang om året.
Ulfi
Indlæg: 13
Tilmeldt: 25. feb 2010, 16:10

Re: Benzin, additiv og motorolie

Indlæg af Ulfi »

Jeg bruger selv additiv, men de ventilsæder, som man bruger ved skift til blyfri er nøjagtig de samme, som dem, der sidder i i forvejen. Mange mener, at additiverne kan skabe mere ballade end gavn, da de fleste af vores biler jo kun kører ganske få km om året. Ved ikke selv, hvad jeg skal tro på, så jeg bruger additiver ved hver anden tankning (det bliver jo også til den del...).
Med hensyn til olien er jeg enig i 20/50, da vores biler bruges mest om sommeren. Kører man korte ture, kan der - grundet indsprøjtningsanlæggets og koldstartsventilens konstruktion - godt komme lidt benzin i olien, hvilket fortynder den med tiden (en god lang tur får det dog til at fordampe igen). Derfor er 20/50 og hyppige olieskift at foretrække - selv skifter jeg altid olie før bilen stilles væk for vinteren, da snavset olie kan ætse pakninger m.m.
Besvar