280 SLC - Skal - skal ikke

Fockus på Mercedes-Benz W/R 107 SL Roadster, C107 SLC Coupé. fra 1971 til nu.
Besvar
Gunnaar
Indlæg: 12
Tilmeldt: 22. jun 2015, 08:49

280 SLC - Skal - skal ikke

Indlæg af Gunnaar »

Hej med jer :)

Overvejer kraftigt at begive mig ud i et veteran bils eventyr, og har pt kig på en 280 SLC, der står hos Stelvio.
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/merce ... 2d/3425237

Er er nogle af jer, der har været ude og se den, og evt har nogle kommentarer på den? Umiddelbart ser den jo fin ud, og jeg blev ikke mindre forelsket i den da jeg så den "live" forleden.
Jeg kan se at den er nævnt i et andet indlæg her på siden, men kan også se at indlægget er et par år gammelt... Synes det er lidt længe de har haft den til salg...

Jeg overvejer, at bruge den som "hverdags bil". Kører dog ikke ret mange kilometer, da jeg tager toget på job de fleste dage.
Men kører til Jylland 3-4 gange om året, og ungerne skal også til svømning om søndagen og sådan...

Jeg er total blank på dette område, så lidt gode tips om forsikring, værksteder i kbh området osv, godtages med kys hånd.

Ser frem til at høre fra jer :)

Mikkel
Bri_jac
Indlæg: 567
Tilmeldt: 3. mar 2009, 19:34
Geografisk sted: Sunny Sorø

Re: 280 SLC - Skal - skal ikke

Indlæg af Bri_jac »

Jeg antager at der godt kan gå lidt tid før en veteranbil bliver solgt
Der der skal tjekkes for rust, som også bliver påpeget overalt. Jeg ville dog ikke selv køre i bilen om vinteren, hvis du forventer den skal holde sig flot i i mange år, og jeg vli mene der skal holde inden døre i garage hele vinteren.
Mit forslag er hvis du køber bilen at du også køber en billig vinterbil, du skal huske på en bil som er fra 1976 er en veteranbil, som du kan få billig forsikring og vægtafgift, men mener du du max må køre 2000km pga den billige veteranforsikring, samt de kræver en hverdagsbil
W639 2005 (2020-)
W204 stationcar, 2010 220CDI BE (km 188.099)
W107 380SLC, 1980 (1999-)
Tidligere R171 SLK 200 kompressor, 2004 (km 65.279)
Tidligere W202 stationcar 220CDI, 1999 (km 70.092)
Tidligere /8 200 benzin, 1973 dog uden plader
Gunnaar
Indlæg: 12
Tilmeldt: 22. jun 2015, 08:49

Re: 280 SLC - Skal - skal ikke

Indlæg af Gunnaar »

Hej Bri-jac

Tak for svar :)

Sælger siger at der ikke er nogen rust (udover en smule omkring emblemet på snuden), men jeg vil under alle omstændigheder få den tjekket hos en tredje part inden et evt køb.

Ang forsikring....
Er det en fast regel med de 2000 km, eller er det noget man kan forhandle lidt med?
Og har I nogle erfaringer med forsikring selskaber, der er gode til veteranbiler?

Jeg har forsøgt at finde et sted, hvor man kan regne vægt afgiften ud, men desværre uden held. Er der nogen, der har et link? Eller er det blot 1/4 af hvad man kommer frem til på Skats hjemmeside?

Mikkel
Bri_jac
Indlæg: 567
Tilmeldt: 3. mar 2009, 19:34
Geografisk sted: Sunny Sorø

Re: 280 SLC - Skal - skal ikke

Indlæg af Bri_jac »

Jeg huskede forkert, det er max 6.000km per år, hos GF-forsikring. Jeg giver 722,50 halvårligt i vægtafgift for min 380SLC, 1980

https://www.gfforsikring.dk/-/media/Cou ... 052016.pdf

Følgende betingelser skal være opfyldt for at købe forsikring for henholdsvis veteranbil/-motorcykel og
klassisk bil/motorcykel:
Forsikringstager* og den faste bruger er fyldt 30 år.
Veteranbil/-motorcykel er ældre end 35 år fra første indregistrering.
Klassisk bil/-motorcykel er ældre end 25 år fra første indregistrering.
Bilen/motorcyklen anvendes ikke som dagligt befordringsmiddel/brugskøretøj.
Det årlige kørselsforbrug overstiger ikke 6.000 km
W639 2005 (2020-)
W204 stationcar, 2010 220CDI BE (km 188.099)
W107 380SLC, 1980 (1999-)
Tidligere R171 SLK 200 kompressor, 2004 (km 65.279)
Tidligere W202 stationcar 220CDI, 1999 (km 70.092)
Tidligere /8 200 benzin, 1973 dog uden plader
Smoller
Indlæg: 35
Tilmeldt: 3. mar 2009, 23:01
Geografisk sted: Hjørring

Re: 280 SLC - Skal - skal ikke

Indlæg af Smoller »

Hej
For at forsikre bilen som veteran skal du være medlem af en eller anden veteranbilklub.
Hvis du får den registreret som veteran, må du kun køre fra 15. marts til 15. november.
Jeg kan ikke se i policen hos Alm. Brand at der er specielle krav til hvor lidt man kører - betingelser står nederst i beskeden.
Vægtafgift på min 450SL årg 73 er pt 995,- halvårligt - men søg på regnr eller stelnr i "motorregister.skat.dk" under "afgifter"
Jeg vil ikke anbefale dig at køre om vinteren pga af mange rustfælder i karosseriet.
Læs i øvrigt i FDMs Motor Classic nr 46 om Mercedes SLC
God fornøjelse
VH Sune

1.3. Køretøjets registrering, anvendelse
og risikoforandring
Det forudsættes, at:
køretøjet er et veteran- eller klassisk køretøj, der er historisk
korrekt og i original stand samt forsvarligt vedligeholdt,
kørslen alene er hobbykørsel. Ved hobbykørsel forstås en
begrænset anvendelse af det forsikrede veteran- eller
klassiske køretøj i naturlig sammenhæng med interessen
for det bevaringsværdige køretøj. Almindelig brugskørsel,
som har det primære formål, at opfylde et almindeligt
transportbehov f.eks. kørsel til og fra arbejde, shopping og
lignende er ikke dækket,
køretøjets ejer/bruger og anvendelse mv. er registreret i
henhold til bestemmelserne i Registreringsbekendtgørelsen
og Færdselsloven - og at køretøjet i øvrigt anvendes
lovligt.
Studenter- og brudekørsel samt udlejning af det forsikrede
køretøj er ikke dækket, medmindre selskabets tilladelse
hertil foreligger.
Det skal hurtigst muligt skriftligt meddeles Alm. Brand,
1.3.1.
når forsikringstageren eller den faste bruger skifter bopæl,

1.3.2.
når der sker ændring i køretøjets anvendelse, faste
bruger, indretning, udstyr, motorstørrelse, vægt, kørsel
med påhængskøretøj, udlejning eller lignende,
1.3.3.
når køretøjet overgår til ny ejer.
Undladelse af at overholde ovennævnte kan medføre, at
retten til erstatning bortfalder helt eller delvis.
Disse forhold kan endvidere få betydning for en ændring af
præmien i op- eller nedadgående retning.
Sune
Besvar