Tændkabler til 500SL 1984

Fockus på Mercedes-Benz W/R 107 SL Roadster, C107 SLC Coupé. fra 1971 til nu.
Besvar
Mikael Gormsen
Indlæg: 10
Tilmeldt: 11. mar 2012, 17:20

Tændkabler til 500SL 1984

Indlæg af Mikael Gormsen »

Hej

Er der nogen der ved, hvor man købe et nyt sæt tændkabler til min 500 SL fra 1984? Jeg har forsøgt gennem MB Danmark, men de melder desværre pas på det. Gørløse før desværre også.

Kan man evt. renovere dem? Og hvor?

Mvh Mikael i København
Morten Bech
Indlæg: 127
Tilmeldt: 1. feb 2011, 08:56

Re: Tændkabler til 500SL 1984

Indlæg af Morten Bech »

Hej Mikael,

Det lyder meget mærkeligt synes jeg. Begge burde kunne levere, især MB. De bliver ofte 'utætte' i silikonen og så kan gnisten springe til blokken i stedet for til tændrøret. Jeg ville også checke rotor og dæksel samtidigt. Du kan evt. checke det hvis du holder et HELT MØRKT sted med motoren i gang, så kan du se små gnister hoppe rundt om tændkablerne, ellers kan du evt. bruge en blomsterforstøver ud over kablerne og se om motoren 'hakker'. Mb kan vist levere tændkabler i metermål, med alle dele til. Men det er vist ikke billigere end at købe et komplet sæt.

Der er vist noget om at hvis bilen har ABS så kan den have andre tændkabler, men det er vist kun den fra tændspole til rotor. Har fundet disse som måske passer:

http://autoimport.dk/mercedes_webcatalog/item/ZEF566M/

Hvis du har adgang til Mercedes EPC kan du også slå op på dit stelnummer under Maj. assy M Engine, 15 Electrical equipment 060 ignition system og her burde de være vist som enkelt ledninger. Jeg ville prøve MB igen, men et komplet sæt koster nok 2000,- plus.

Ebay med en masse links:

http://www.ebay.de/sch/i.html?_odkw=mer ... l&_sacat=0

Og der er kvalitets forskel på de billige og de dyre!!

Håber du kan bruge dette.

Mvh.

Morten
Mikael Gormsen
Indlæg: 10
Tilmeldt: 11. mar 2012, 17:20

Re: Tændkabler til 500SL 1984

Indlæg af Mikael Gormsen »

Hej Morten

Tusind tak for godt svar. Ja, jeg synes også det er underligt, så jeg forsøger lige MB igen.

Rigtig godt nytår til dig din hjælpsomme sjæl.

Mvh Mikael
Mikael Gormsen
Indlæg: 10
Tilmeldt: 11. mar 2012, 17:20

Re: Tændkabler til 500SL 1984

Indlæg af Mikael Gormsen »

Hej Morten

Du virker som om du har tjek på det, så jeg spørger dig lige om noget andet :)

Min bil har en tendens til ikke at ville starte, når den er blevet rigtig varm og jeg slukker den og lader den stå i ca. 5-10 minutter. Alle lamper lyser, men intet sker. Så skal jeg lade den stå i en times tid og køle af, så vil den gerne igen. Skete sidst på Helsingør-Helsingborg færgen, hvor jeg holdt forrest.... Øv :( Min forrige bil, en Mercedes 250SE fra 1965, som jeg arvede fra min far, havde det samme.

Min mekaniker har nu sat en ledning direkte fra startmotoren og op til batteriet, så jeg kan omgå et eller andet... Hvis det sker. Så hvis den nægter at at starte nu, når den er blevet varm, sætter jeg tændingen til, åbner hjelmen og sætter den ledning mekanikeren har monteret direkte til batteriet og så starter den. Men lidt uholdbart i længden, da det tager en del af glæden ved at køre i bilen.

Men ved du, hvad det kan være?

Mvh Mikael
MB-Freak
Indlæg: 135
Tilmeldt: 29. okt 2009, 20:56
Geografisk sted: Hedensted

Re: Tændkabler til 500SL 1984

Indlæg af MB-Freak »

Hejsa
Du kan prøve at tage fat i Bosch service værksted, de burde ligge inde med stumperne til din bil ellers kan de ihvertfald skaffe det hjem da det originalt var dem der leverede det til din bil.
Du kan få oplyst vare no hos MB og så kan de bruges til sammenligning hos Bosch.

Håber at dette kan hjælpe dig videre. :D
Mvh MB freak
Morten Bech
Indlæg: 127
Tilmeldt: 1. feb 2011, 08:56

Re: Tændkabler til 500SL 1984

Indlæg af Morten Bech »

Mikael Gormsen skrev:Hej Morten

Du virker som om du har tjek på det, så jeg spørger dig lige om noget andet :)

Min bil har en tendens til ikke at ville starte, når den er blevet rigtig varm og jeg slukker den og lader den stå i ca. 5-10 minutter. Alle lamper lyser, men intet sker. Så skal jeg lade den stå i en times tid og køle af, så vil den gerne igen. Skete sidst på Helsingør-Helsingborg færgen, hvor jeg holdt forrest.... Øv :( Min forrige bil, en Mercedes 250SE fra 1965, som jeg arvede fra min far, havde det samme.

Min mekaniker har nu sat en ledning direkte fra startmotoren og op til batteriet, så jeg kan omgå et eller andet... Hvis det sker. Så hvis den nægter at at starte nu, når den er blevet varm, sætter jeg tændingen til, åbner hjelmen og sætter den ledning mekanikeren har monteret direkte til batteriet og så starter den. Men lidt uholdbart i længden, da det tager en del af glæden ved at køre i bilen.

Men ved du, hvad det kan være?

Mvh Mikael
Unden at jeg ved så meget om dette, så ville jeg gætte på et relæ, stelledning eller strømledning til starter. Det kan evt. også være tændingslåsen der er dårlig. Hvis du har mulighed for at måle når den ikke vil starte, så ville jeg måle direkte på pluspolen på starteren når den ikke kan starte og se om den får spænding når nøglen drejes. Og så checke stelforbindelsen fra motorblokken til karrossen. Kan måske skaffe et el-diagram hvis du skulle have behov for det.

Mvh.

Morten
Besvar