Spørgsmål om køb af 107-serie...

Fockus på Mercedes-Benz W/R 107 SL Roadster, C107 SLC Coupé. fra 1971 til nu.
Besvar
PederS
Indlæg: 4
Tilmeldt: 2. jun 2014, 17:22

Spørgsmål om køb af 107-serie...

Indlæg af PederS »

Hej alle på Forum - jeg er helt ny, og dette er mit første indlæg :)

Baggrund:
Jeg får om nogle måneder mulighed for at "klatte nogle penge væk" på en 2 personers roadster.
Jeg har i 14 år haft en anden åben bil fra 1970'erne (Alfa Romeo), så jeg er ikke helt uerfaren med at køre og vedligeholde.

Planen:
At sælge min Alfa, og erstatte med en 107 serie - gerne en fra de sene 198x-ere.
Jeg vil gå efter en i så god stand som muligt, selv om det koster mere.

Spørgsmål:
Er det for vildt at gå efter en 500SL - bliver den mærkbart dyrere i dele, end de øvrige modeller i serien, f.eks. 300 SL eller 420 SL ?
Er der problemer i at 500SL er monteret med kat allerede fra 86 ? Tænker på reservedele- og priser ?
Hvem hér på Sjælland (hovedstadsområdet + omegn) kan hjælpe mig med at chekke om sådan en bil er i OK stand ?
Hvem vil kunne skrue på den ? - foruden MB selv ? - jeg er en rimelig habil GDS mekaniker med stor opvarmet garage med. grav, men der er selvf. ting jeg ikke kan/vil lave...

Jeg er med på at en V8 i den pris-/prestigeklasse som en SL'er vil være dyrere at holde end en MG, men hvis f.eks. en ny udstødning eller en kat koster 60 tkr (tænkt eksempel) ja så er det nok IKKE en 107'er jeg skal have... :)

Mange hilsner og på forhånd tak

Peder
Morten Bech
Indlæg: 127
Tilmeldt: 1. feb 2011, 08:56

Re: Spørgsmål om køb af 107-serie...

Indlæg af Morten Bech »

Hej Peder

Har ikke så meget tid lige nu men vil gerne giv dig nogle fif du kan kigge på, så kan jeg evt vende tilbage senere eller du kan evt. få mit nummer.

Det første er vel om du har prøvet at køre i en?? Den er tung, så en større motor hjælper på køreoplevelsen. Jeg har prøvet en 280sl og det går fint, men der er godt nok forskel når der ligger en v8'er med 60 heste og meget mere moment i. Den primære forskel på motorene er nok styring, indsprøjtning og kat.(kat. var først krav i tyskland omkring 1990, men US modeller kan have det før og det sætter effekten ned på motoren). Men du vil sikkert kunne mærke forskel på en 350sl og en 380sl.

Check nedenstående under modeller:

http://www.mercefreaken.com/

Check rust rust rust, mekanisk er de som ofte ret nemme. Alm. service dele er ikke dyre bremser osv, men de mere specielle ting koster en del. Selvom de ikke er dyrere en dem til nye biler i dag. Husk at de var jo en bil til ' en million eller mere'' dengang. Men er grundstanden på bilen god kan den holdes kørende ret billigt. Typiske problemer er at de begynder at hyle svagt i bagtøj, gearkasse og tikker lidt i ventilerne pga. lidt slidte knaster ( de tidlige har ikke hydraliske løftere og skal derfor stilles hvert 10tkm). Andet ømt punkt på alle ældre MB er rotor, rotordæksel og tændkabler det skal bare være 100% i orden ellers spinder den ikke som en mis. Små revner i instumentbodet er også en klassiker, MB kan ikke levere så de skal findes brugt. Selve kallechen og priser for udskiftning kender jeg ikke, men ved det er rart at have den hardtop med.

Men de er meget solide, mekaniske stærke og nemme at holde kørende. Jeg tror ikke der er mange der bygger biler som MB gjorde den gang. De er bygget til at holde mange år, være nemme at holde kørende og næsten alt kan købes til dem i dag. Det er vel også derfor der stadig er så mange tilbage. Hvem har holdt en modelserie kørende uden større facelift i 19 år.

Pris og kvalitet hænger sammen og jeg har hørt at det ikke er så billigt at importere mht. afgift på veteraner som det var tidligere. Det er billigere at finde en der er i orden end en der skal laves en masse ved, med mindre det bare er bremser,service osv.Det samme gælder for de brugte reservedele, især hvis du skal skifte en masse krom dele kan det løbe op.
Priserne er på vej op især i Tyskland, faktisk er special modellerne af 107'eren og meget fine biler oppe i 300-700.000 danske kroner. Den er faktisk ved at overhale både pagoden og den gamle 190sl, måske fordi at 107'eren er bedre 'hverdagsbil'. De gamle sl'er er bedst til at cruise op og ned af strandvejen, men 107'eren smutter du da lige på ferie i Jylland uden at være 'helt ødelagt' når du når frem. . . . . håber ikke jeg får nogen på nakken for de udtalelser :D . Mener at den gamle Pagode 280SL (ps meget smuk vogn :wink: ) løber 4400 rpm ved 120 på motorvejen, mener min slc løber 3000 rpm.

Find dig et budget og tag ud og kig, men går du under 100tkr skal du nok være heldig for at finde en der ikke skal ofres meget på. Og meget vigtig så kan du få den orginale værksteds manual på engelsk/tysk for næsten ingen penge.

Beklager stavefejl og så blev det vist lidt længere alligevel.

Mvh.

Morten
PederS
Indlæg: 4
Tilmeldt: 2. jun 2014, 17:22

Re: Spørgsmål om køb af 107-serie...

Indlæg af PederS »

Hej Morten - tak for svar. Jeg har sendt dig en PM.
Jeg vil studere http://www.mercefreaken.com/ nærmere...

Jeg hører gerne fra andre der også har erfaringer med R107 - især hvor man køre på værksted, hvis andre alternativer end MB


/Peder
Bri_jac
Indlæg: 567
Tilmeldt: 3. mar 2009, 19:34
Geografisk sted: Sunny Sorø

Re: Spørgsmål om køb af 107-serie...

Indlæg af Bri_jac »

Jeg har selv en MB380slc/1980, og kan kun som Morten bede dig at tjekke rust. Min egen så egenligt fin ud, med list bobler hist og pist. Den var temmelig rusten/rådden og jeg har fået totalt renoveret. så jeg kan kun bede dig endnu engang at tjekke rust utroligt detaljeret.
Jeg har også skiftet tændkabler og bremserør og kalibre foran.

Ellers er jeg glad for min gamle bil og kan kun anbefale at købe en sådan, Jeg har engang kørt til Finland i bilen... Så langture er intet problem (andet end at bilen er tørstig og bruger brændstof...)
W639 2005 (2020-)
W204 stationcar, 2010 220CDI BE (km 188.099)
W107 380SLC, 1980 (1999-)
Tidligere R171 SLK 200 kompressor, 2004 (km 65.279)
Tidligere W202 stationcar 220CDI, 1999 (km 70.092)
Tidligere /8 200 benzin, 1973 dog uden plader
Morten Bech
Indlæg: 127
Tilmeldt: 1. feb 2011, 08:56

Re: Spørgsmål om køb af 107-serie...

Indlæg af Morten Bech »

Yep den er rigtig glad for benzin, min gik 3,5 på literen inde i byen omvinteren. På de lange stræk fik jeg den op på 6,5. Så kan det godt være at der lige kan være 100l i tanken, men de holder ikke længe.
PederS
Indlæg: 4
Tilmeldt: 2. jun 2014, 17:22

Re: Spørgsmål om køb af 107-serie...

Indlæg af PederS »

Morten Bech skrev:Yep den er rigtig glad for benzin, min gik 3,5 på literen inde i byen omvinteren. På de lange stræk fik jeg den op på 6,5. Så kan det godt være at der lige kan være 100l i tanken, men de holder ikke længe.
Det vil se nok tillade mig at se lidt stort på - den skal kun bruges som sommerbil, dvs. 3-7.000 km årligt MAKS.

Tak også til Bri_jac for svar !

Kan i anbefale nogle værksteder ? - ikke fordi jeg er for nærig til at køre til MB, men nogle steder gider de ikke/kender de ikke ældre biler, og dels er det altid rart med alternativer :)

/Peder
Bri_jac
Indlæg: 567
Tilmeldt: 3. mar 2009, 19:34
Geografisk sted: Sunny Sorø

Re: Spørgsmål om køb af 107-serie...

Indlæg af Bri_jac »

Værksted?!? til hvad? det er en gammel konstruktion og lige til at gå til, hvis det kun er bremser og diverse der skal laves, hvis du er gør det selv mand, den kan jo laves med en 10-13-14-15-17-19 nøgle og en hammer...

Ok spøj til side. Enhver fornuftig mekaniker kan lave denne type bil. jeg har ikke selv haft behov for at nogen skal tjekke motor, autogearkasse, eller kardan.

Konstruktionen er solid og simpel
W639 2005 (2020-)
W204 stationcar, 2010 220CDI BE (km 188.099)
W107 380SLC, 1980 (1999-)
Tidligere R171 SLK 200 kompressor, 2004 (km 65.279)
Tidligere W202 stationcar 220CDI, 1999 (km 70.092)
Tidligere /8 200 benzin, 1973 dog uden plader
PederS
Indlæg: 4
Tilmeldt: 2. jun 2014, 17:22

Re: Spørgsmål om køb af 107-serie...

Indlæg af PederS »

Tak Bri_jac
Morten Bech
Indlæg: 127
Tilmeldt: 1. feb 2011, 08:56

Re: Spørgsmål om køb af 107-serie...

Indlæg af Morten Bech »

Der er Folmer på fyn som skulle være meget skarp til gamle MB, men hvis det skal være her i kbh området ved jeg det ikke. Prøv evt. at spørge http://www.folmers-auto.dk/ om de kender nogen her i kbh.

Ellers prøv at spørge her i forummet under teknik (mange flere der læser der), prøv på http://www.w123.dk og http://www.w124.dk. w124.dk skriver om alle MB.

Grunden til at jeg ikke ved om der er et godt værksted, er primært fordi jeg vil lave det hele selv. Dog undtagen plade arbejde. MB har måske nogle der stadig kan de gamle biler til fingerspidserne, men synes ofte jeg læser at de ikke har erfaringen mere på de gamle. Det er jo også snart 25 år siden at de skruede på de typer indsprøjtning osv.

Mvh.

Morten
Besvar