Knastkæde, tandhjul og nylon styr 350 SLC (M116 motor)

Fockus på Mercedes-Benz W/R 107 SL Roadster, C107 SLC Coupé. fra 1971 til nu.
Besvar
JesperTheViking
Indlæg: 9
Tilmeldt: 25. jul 2014, 20:15
Geografisk sted: Frederikssund

Knastkæde, tandhjul og nylon styr 350 SLC (M116 motor)

Indlæg af JesperTheViking »

Hej forum medlemmer,

Jeg er blevet ejer af en rigtig fin 350 SLC fra 1976 :D Jeg har et par spørgsmål omkring knastkæden.

Da vognen har gået ca. 175.000 km og er fra 1976 har jeg besluttet at få skiftet knastkæden.

Hvornår bør/skal man skifte de tandhjul som knastkæden kører på?

Hvornår bør/skal man skifte de nylonstyr som guider knastkæden?

Udover Mercedes-Benz, er der andre steder som forhandler reservedele som er i god kvalitet til en fornuftig pris?

De bedste hilsner
Jesper
C107 350 SLC 1976
JesperTheViking
Indlæg: 9
Tilmeldt: 25. jul 2014, 20:15
Geografisk sted: Frederikssund

Re: Knastkæde, tandhjul og nylon styr 350 SLC (M116 motor)

Indlæg af JesperTheViking »

Lidt svar på ovenstående, skulle en anden 350 ejer (in spe) komme forbi :-)

Kæden bør skiftes ved 200000 km. Min kæde har ved 175000 km vist sig, at have strakt sig længere end tilladt. Min M116 motor har nylonstyr (nogle har metalstyr) og de er aldrig blevet skiftet. Jeg har derfor valgt at skifte de tre øverste sammen med belægningen på kædestrammer skinnen. Jeg skifter også kædestrammeren nu jeg er i gang.

Jeg har valgt ikke at skifte de to nylon styr der sidder inde på siderne ved krumtappen, bag 'timing cover' (tidsdækslet?) da flere fora peger på, at disse to ikke slides lige så meget som de tre øverste. Endvidere ser det ud til, at motoren skal stort set splittes helt ad, for at komme til dem. Flere skriver, at cylinderne skal løsnes og bundkaret for, at kunne få 'timing cover' skruet af. Nogen der har erfaring med dette, evt. fra 450/500?

De bedste hilsner
Jesper
C107 350 SLC 1976
Kasper
Indlæg: 11
Tilmeldt: 24. mar 2010, 13:55
Geografisk sted: Gentofte

Re: Knastkæde, tandhjul og nylon styr 350 SLC (M116 motor)

Indlæg af Kasper »

Hej Jesper

Der findes en meget righoldig beskrivelse af dette emne på forskellige US fora se her http://forum.w116.org/mechanicals/450-m ... placement/ Den gælder både for M116 og M117 motor. (3,5 og 4,5).

Denne side er også et must hvis du selv laver grundlæggende vedligeholdelse. http://www.benzworld.org/forums/r-c107- ... gv107.html


Du bør under ingen omstændigheder gå på kompromis med kvaliteten af den nye kæde eller nylonstyr, det er ekstremt vitale dele der kan betyde totalt motorhavari hvis de svigter :shock: .

Det skal være original MB (det er vist IWIS der producerer kæden den for MB). Jeg har de originale MB nylonstyr liggende i garagen hvis det har interesse. Jeg købte dem i forventning om at de skulle udskiftes men opdagede til mit held min M117 har metalstyr som ikke skal udskiftes :D

mvh

Kasper

1972 350 SL 4,5
Kasper
1972 350 SL 4,5
JesperTheViking
Indlæg: 9
Tilmeldt: 25. jul 2014, 20:15
Geografisk sted: Frederikssund

Re: Knastkæde, tandhjul og nylon styr 350 SLC (M116 motor)

Indlæg af JesperTheViking »

Hej Kasper,

Tak for din tilbagemelding :)

Jeg har skiftet nylonstyr og knastkæde. Jeg valgte at købe originale MB reservedele, netop på grund af kvaliteten. Jeg valgte også at skifte kædestrammeren når nu jeg var i gang. Kæden jeg fik hos MB er en IWIS.

Mvh
Jesper
C107 350 SLC 1976
SLKkompressor
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 5. mar 2009, 19:43
Geografisk sted: Midtfyn

Re: Knastkæde, tandhjul og nylon styr 350 SLC (M116 motor)

Indlæg af SLKkompressor »

Kædestrammeren er det normalt nødvendigt at udskifte da den ikke lige kan trykkes tilbage til udgangsposition.
Besvar