Mercedes-Benz C107 280 SLC

Fockus på Mercedes-Benz W/R 107 SL Roadster, C107 SLC Coupé. fra 1971 til nu.
Besvar
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

Mercedes-Benz C107 280 SLC

Indlæg af Administrator »

Hej

Nogen der har erfaringer med Mercedes-Benz C107 280 SLC årgang 1980
http://www.stelvio.dk/product_detail.as ... r&maID=331

Gode som dårlige, tak.
Hvad skal man se efter ved køb?

Eller... skal man bare se efter noget andet?
MB_280_SLC_1980.JPG
Bri_jac
Indlæg: 567
Tilmeldt: 3. mar 2009, 19:34
Geografisk sted: Sunny Sorø

Re: Mercedes-Benz C107 280 SLC

Indlæg af Bri_jac »

Rust...
Jeg har selv en MB 380SLC fra 1980 og synes det er en dejlig bil.
Den ser fin ud - jeg arbejder tilfældigvis i nærheden og kan lokkes til at kigge på bilen sammen med dig i 30 minutter en eftermiddag efter arbejde, jeg er ikke mekaniker eller pladesmed
W639 2005 (2020-)
W204 stationcar, 2010 220CDI BE (km 188.099)
W107 380SLC, 1980 (1999-)
Tidligere R171 SLK 200 kompressor, 2004 (km 65.279)
Tidligere W202 stationcar 220CDI, 1999 (km 70.092)
Tidligere /8 200 benzin, 1973 dog uden plader
Morten Bech
Indlæg: 127
Tilmeldt: 1. feb 2011, 08:56

Re: Mercedes-Benz C107 280 SLC

Indlæg af Morten Bech »

Umiddelbart kører bilerne meget ens, dog er den væsentlige forskel gearing mellem R6 og V8 motorene. R6 i de ældre 280 SLC har en lavere gearing end V8 og derfor løber de mange rpm ved motorvejskørsel. Det er slemt på modellen før (pagode), som vist løber over 4000 rpm ved 120 km/t. . . . ikke noget man vil køre langt med.
Uden at jeg er helt sikker, så mener jeg at de sidste 280slc med 185hk som i w123/w126 har en højere gearing. Men der kan sagtens være at de findes med både lav og høj gearing. Dette vil jeg i hvert fald råde dig til at undersøge og bekræfte ved at prøve bilen på motorvej, diff. kan jo være skiftet på bilen. Til sammenligning løber min 5.0 SLC ca. 3000 rpm ved 120km/t.

Ellers er det primære du skal kigge efter .. . RUST alle steder. Især rundt om alle ruder. Bagagerummet i alle kanter og helt ud i hjulkasserne. Tæpperne under instrumentbordet ude i siderne, her er der ofte løbet vand ned fra en utæt forrude. Ofte er der også rust på den modsatte side ude i hjulkassen (altså bag forhjulet). Og self. det mekaniske. Både R6 og V8 har lidt bløde knaster og alle de MB'er jeg har haft fra den tid tikkede lidt i ventilerne pga. slidte knaster når de have gået over 200tkm.

Selv ville jeg klart vælge en V8, den passer meget bedre til den tunge bil. Motor mæssig ville jeg vælge en fra 79-81, da de der havde den ''nye'' indsprøjtning som gør en forskel på både km/l, motorgang og ydelse efter min mening. Det er 280 med 185 hk, 380 og 450 SLC 5.0 og 500 SLC. .. . V8 er med alu blok og der er ikke så mange af dem i omløb. Ikke at der er noget galt med støbejerns V8'erne 350 og 450.
En komplet Mercedes fabriksmanual kan købes på ebay som pdf eller hos Mercedes Classic Center på DVD, den sidst nævnte er lavet til win 3.1 så den kører ikke så godt på de nye pc'er.

Mvh.
Morten
Morten Bech
Indlæg: 127
Tilmeldt: 1. feb 2011, 08:56

Re: Mercedes-Benz C107 280 SLC

Indlæg af Morten Bech »

Men den ser meget fin ud på billederne. . ... Check også standen på velouren på sæderne. Det kan ikke skaffes mere, men er til gengæld meget mere komfortabelt en læder. Se også efter revner i toppen af instrument bordet, der hvor luften blæses op på forruden. Store revner er svære at få ordnet og et brugt i pænt stand er ret dyrt. Desværre kan MB ikke levere dem mere og de kostede 18k den gang.

Mvh.

Morten
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

Re: Mercedes-Benz C107 280 SLC

Indlæg af Administrator »

Super - super, tak for alle svar.
mkj 230ce 1982
Indlæg: 33
Tilmeldt: 17. nov 2011, 18:47
Geografisk sted: Greve

Re: Mercedes-Benz C107 280 SLC

Indlæg af mkj 230ce 1982 »

280 slc er en dejlig bil, hvis du finder en i god stand. Stelvios blå er ikke urimeligt prissat, men kan ende med at blive dyr ift stand og kvalitet. Jeg fravalgte den i foråret og tog til Tyskland og købte en tilsvarende. Dobbelt pris, men betydelig bedre bil.
Motor og aut.gear passer super godt sammen - min 1981'er er ok gearet. Ca 3100 omdr ved 100 kmt.
Det er under alle omstændigheder er bil man bare bliver gladere for hver dag...
Lad os vide, hvad du får købt.
Mvh michael
W204 2013 & W123 1982
Besvar