Hvad gør du ved service ?

Alt vedrørende teknik
missone
Indlæg: 16
Tilmeldt: 10. feb 2011, 16:23

Re: Hvad gør du ved service ?

Indlæg af missone »

Hej Rolf.

Jeg er en af dem som har haft problemer med gearkassen på min W211 E320.
Kørt 170.000 km.
Har haft den oppe med Ejner Hessel i Nørresundby da jeg ikke mener det kan være rigtig at jeg skal bruge 45.000 kr på en anden gearkasse hos dem når den ikke har kørt mere.
Skal dertil siges at jeg købte den sidste år og der havde den kørt 150.000 km og alle service var overholdt hos Mercedes.
Mercedes sagde at det kunne være oliekøleren og de godt var klar over at der var et problem med disse, men var ikke noget der ville blive lavet på garanti.
Jeg spurgte til olie skift og fik den besked at der aldrig skulle skiftes olie i gearkasse.
Dem der skiftede min gearkasse råede mig til at få skiftet olie og filter for hver 80.000 km.
Så svært at vide hvad man skal gøre når der ikke skiftes under service hos Mercedes.
Velo
Indlæg: 152
Tilmeldt: 24. mar 2011, 21:28

Re: Hvad gør du ved service ?

Indlæg af Velo »

missone skrev: Jeg spurgte til olie skift og fik den besked at der aldrig skulle skiftes olie i gearkasse.
Undskyld, men hvem pokker er den praktikant der har givet dig det svar.
Det lyder som utopi i mine ører at en olie i så krævende en applikation ikke skal skiftes på noget tidspunkt. :|
Velo
Indlæg: 152
Tilmeldt: 24. mar 2011, 21:28

Re: Hvad gør du ved service ?

Indlæg af Velo »

Rolf T skrev: Ja, jeg kan faktisk bekræfte det samme fra et aut. Mercedes-Benz værksted - automatgearolien skal aldrig skiftes.

Argumentet var, at automatgearolien er af så høj en standard f.eks. long life olie, og at slitagen er væsentlig reduceret med brug af oliekøler. Jamen kære ven, hvad så hvis jeg kører meget med trailer og har stor belastning på converteren ?

At jeg så har valgt at skifte automatgearolien to gange indenfor 100000 km er en helt anden snik-snak, og går altså stik imod producentens anbefalinger.

Min holdning er, at hellere hyppige olieskift med en middelklasse olie end lange serviceintervaller med en kostbar olie !
Jeg er helt enig. Og heller olieskift end gearkasse skift. Så dyrt er det jo heller ikke at skifte olie en gang for hver 150.000 km. I forhold til f.eks at skifte hele gearkassen.
bonodk
Indlæg: 141
Tilmeldt: 22. dec 2010, 13:16

Re: Hvad gør du ved service ?

Indlæg af bonodk »

150.000 km :shock: jeg skifter for hver 60.000 det er helt sikkert.
Velo
Indlæg: 152
Tilmeldt: 24. mar 2011, 21:28

Re: Hvad gør du ved service ?

Indlæg af Velo »

bonodk skrev:150.000 km :shock: jeg skifter for hver 60.000 det er helt sikkert.
150.000 er ofte i forhold til aldrig på en bil der kan kører en milion km.
SørenD
Indlæg: 37
Tilmeldt: 30. dec 2010, 21:26

Re: Hvad gør du ved service ?

Indlæg af SørenD »

Hej,

jeg har en W211 320 CDI med 5-trins automatgear.
Ifølge MB er der ikke foreskrevet olieskift på gearkassen MEN de anbefaler skift af olie for hver 60000 km.

Fik i foråret skiftet åbne ventilen til converteren, da den svingede i omdrejninger, og i den forbindelse fik jeg foretaget en gearkasse skylning samt påfyldt nyt olie, dette kostede i alt kr. 6.000,- hos MB Flensborg. Grunden til det blev Flensborg var at MB i syddanmark ikke kan skylle gearkassen.

Mvh.
Søren
CB8
Indlæg: 77
Tilmeldt: 27. okt 2011, 03:34

Re: Hvad gør du ved service ?

Indlæg af CB8 »

som udgangspunkt ville jeg skifte hvert andet år eller
aut.gear km.40.000
man.gear km.60.000
og efter 2.skift sende olien til analyse og hvis der ikke umiddelbart er grund til at skifte så tit så
hvert andet år (mest pga. kondens) eller
aut.gear km.60.000
man.gear km.90.000
CB8
Indlæg: 77
Tilmeldt: 27. okt 2011, 03:34

Re: Hvad gør du ved service ?

Indlæg af CB8 »

Rolf T skrev:Netop olieskift på gearkassen er der åbenbart vidt forskellige melding om, hvor tit skal udføres, og ikke mindst, om det blot er olieskift eller olieskift/gennemskylning - begge dele med filter selvfølgelig.

Der har tidligere været en tråd om et tysk firma, som kan udskifte renoverede MB automatgearkasser ( firmaet ligger vist ved Dortmund ) til lave priser. Mindes priser på renoveret aut.gearkasse til W211/320 CDI omkring 12- 15000 kr. all in. Sammenlignet med priserne i DK, er det i runde tal ca. 1/4 af prisen sammenlignet med et aut. dansk MB værksted.

Hvis vi MB´ere skal betale 6000 - 7000 kr. pr. olieskift, så skal der ikke skiftes olie mange gange, før det for manges vedkommende kunne være billigere at undlade olieskift på gearkassen og ved et evt. havari få aut. gearkassen skiftet i Tyskland........
6-7.K for et olieskift på gearkasse lyder godt nok dyrt+moms!!!

Hvor mange Liter tager en MB aut.kasse og hvor meget koster olien pr.Liter ?
bonodk
Indlæg: 141
Tilmeldt: 22. dec 2010, 13:16

Re: Hvad gør du ved service ?

Indlæg af bonodk »

Nu kører Rolf T jo i en ML hvor det sikkert er lidt dyrere, men jeg giver højest 2500 kr for olieskift på en 7 trins.

Og der tømmer mekanikeren kassen for de 4-5 liter der kan komme ud og kører en tur i bilen og gør det samme en gang til.
CB8
Indlæg: 77
Tilmeldt: 27. okt 2011, 03:34

Re: Hvad gør du ved service ?

Indlæg af CB8 »

Rolf T skrev:Jeg ved ikke præcist, hvor mange liter automatgearolie der skal bruges til de forskellige MB automatgearkasser.

Prisen du nævner på 6-7000 kr. bør omfatte:

- Udskiftning af automatgearolie incl. på converteren
- Udskiftning af filter
- Gennemskylning af automatgearkassen ( ved ikke om converteren også kan gennemskylles )
- Korrekt automatgearolie påfyldt

Sidst jeg fik skiftet automatgearolien var literprisen 242,- kr. + moms pr. liter....
nu var det vist dig selv der nævnte de 6-7.K for et olieskift
og mig der undrene mente at det lød dyrt!
men fred være med det...
...Det er så også tæt på dobbelt op af prisen på olie hos: http://www.castrolshop.dk/shop/mercedes-94c1.html ;)

Hvis converter er på samme måde som Chevy så skal den skylles igennem for at blive tappet for olie da det ikke selv render ud..
(men om det er Det de mener med incl. gennemskylning eller de rent faktisk mener at de skyller gearkassen ved jeg a gode grunde ikke)
også derfor bonodk skrev der bliver skiftet olie kørt en tur og skiftet olie igen ...dog en lidt molbo måde at gøre det på da man ikke får skiftet alt olien men dog mere end hvis man ikke skiftede af 2.gange
han skriver dog at der bliver tappet olie af kørt tur og tappet olie igen men går da ud fra at der kommer frisk olie på inden der køres tur...!
bonodk
Indlæg: 141
Tilmeldt: 22. dec 2010, 13:16

Re: Hvad gør du ved service ?

Indlæg af bonodk »

"Prisen du nævner på 6-7000 kr. bør omfatte"

Jeg fornemmer lidt skizofreni :D

Ja han tapper olie af (ca 4 liter) fylder 4 liter frisk på, kører en tur. Tapper så olie af igen og fylder frisk på igen.
Det kan virkelig mærkes når den har fået sådan tur.
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Hvad gør du ved service ?

Indlæg af BWJ »

Hvis man giver 6-7 K for olieskift, mon ikke man så selv skal ses efter, der må være en hæklefejl i huen :lol:
ZOOM ZOOM.
CB8
Indlæg: 77
Tilmeldt: 27. okt 2011, 03:34

Re: Hvad gør du ved service ?

Indlæg af CB8 »

Rolf T skrev:
BWJ skrev:Hvis man giver 6-7 K for olieskift, mon ikke man så selv skal ses efter, der må være en hæklefejl i huen :lol:
Nej, det synes jeg nu ikke er slemt !
Damn du må være vantil tårnhøje regninger hvis du mener at 6-7.k for olieskift på gearkasse ikke er mange penge
ku være man skulle slå sig ned som mb mekker på guldkysten :lol: 8)
CB8
Indlæg: 77
Tilmeldt: 27. okt 2011, 03:34

Re: Hvad gør du ved service ?

Indlæg af CB8 »

Rolf T skrev:
CB8 skrev:Damn du må være vantil tårnhøje regninger hvis du mener at 6-7.k for olieskift på gearkasse ikke er mange penge ku være man skulle slå sig ned som mb mekker på guldkysten :lol: 8)
Det hele drejer sig ikke kun om penge !
Nææh tilliden til manden for enden af værktøjet er vigtigere :wink:
nok derfor jeg har det bedst med selv at skrue på min bil...
Senest rettet af CB8 28. okt 2011, 21:20, rettet i alt 1 gang.
CB8
Indlæg: 77
Tilmeldt: 27. okt 2011, 03:34

Re: Hvad gør du ved service ?

Indlæg af CB8 »

Rolf T skrev: Jeg vil undlade at kommentere din bemærkning, men blot hentyde til venlig omgangstone på sitet !
indlæg rettet
Senest rettet af CB8 30. okt 2011, 14:22, rettet i alt 1 gang.
Besvar