+ andre ting så det fik jeg en gl. mekaniker til at lave. Gearkassen+konverter blev skiftet med een anden jeg havde købt for nogle år siden med lave kilometer og pænt olie. Gearkasse på bilen var fyldt med splinter i filteret og lavede lyde men den var også 560000 km gl.
For at gøre det hele korrekt får jeg skiftet olie+bundpakning og filter på den nye gearkasse og det bliver udført af mekanikeren.
Og ja, det er den korrekte olie der er fyldt på.
NU har bilen kørt rigtigt fint cirka 2000km med korte bløde gearskift men her igår begynder den at springe voldsomt i omdrejninger
ved skift fra 3 til 4 under acceleration. Jo hårdere jeg accelere jo værre bliver det, forstået som at motoren når at springe højere op inden
den kobler ind/syncroniserer med de omdrejninger der passer til 4 gear .
Hvis jeg istedet holder en jævn fart evt med fartpilot og skifter manuelt imellem 3 og 4 virker det ellers overbevisende uden ryk..
Så jeg har tjekket fejlkoder og 0-stillet gearkasse-styring (holde gassen nede 15 sek etc) for and indkøre nye værdier men det har ikke hjulpet...
Til min skræk opdager jeg at gearkasse er overfyldt med ca 1.3L trods mine klare instruktioner om dette.
![Mad :x](./images/smilies/icon_mad.gif)
Dog er olien pæn rød uden partikler eller misfarvninger. Der er nu tappet af og tjekket korrekt stand ved varm motor
men det har ikke hjulpet på problemet . Jeg spekulerer nu om olien har kaverteret grd overfyld og luftbobler i smørefilmen
har revet mine bremsebånd/indkoblingsskiver oppe i gearkassen? Kan det forklare at den måske "glider" når den skal koble ind ?
Hvis ja, så ærger det mig at H til jeg ikke har opdaget det med olien før.
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
for olien lægger sig bare oppe i spiralen på måleværktøjet, jeg skulle have tjekket med kold motor for der var her jeg så olienstanden var næsten
helt oppe på "Min." ved 85grader feltet. ÆV ÆV og atter ÆV!
Om ikke andet er det bizart at gearkassen har virket fint i starten og nu begynder problemet. Den eneste "ydre" omstændighed jeg har er den for
høje oliestand men kan problemet relatere til evt. en utæt servoventil i ventilblokken ?
Det er noget jeg nemmere kan komme til og mener der sidder 10 stk ialt foruden printpladen.
Printpladefejl i gearkassen plejer at give nødprogram, jeg har ikke før set sådanne noget som jeg har nu.
Var det en vakuumstyret gearkasse ville jeg lede efter nogle helt andre fejl i forbindelse med vakuum reguleringen
men på de elektronisk styrede så er det noget helt andet.
Beklager den lange historie men djævelen er gemt i detaljerne som man siger.