Næsten grædefærdig

Alt vedrørende teknik
Birke
Indlæg: 140
Tilmeldt: 12. mar 2012, 10:11

Næsten grædefærdig

Indlæg af Birke »

Hej forum

For 8000 km siden monterede jeg en ny indsugningsmanifold. Nu har jeg lige taget ladeluftslangen af, og kan se at der er sort sort klæg masse ca, 3mm tykt :( i EGR- ventilen og garanteret også hele vejen igennem min nye fine originale manifold, det er næsten ikke til at bære :( , kan man "vedligeholde" manifolden med Belladd eller ? det kan ikke havde været MB`s mening at det skal se sådan ud :?: Og slet ikke Rudolf Diesels
Kan det være en dyse der ikke er ok som forårsager røg som suges ind igen i motoren..........? Motoren ryger ikke....kun lidt ved kraftig acc.
Så er det jeg ikke kan lade være med at tænke på om man kan blokere EGR- ventilen, det er ikke korrekt mht miljø, men hvis man forestiller sig at indsugningsarealet reduceres med ca. 14 % pga. sort snask, så tror jeg alligevel at det er ok mht. NOX mv. at blokere EGR- ventilen.

Tænker på om det kan være dyser der forårsager for meget røg og dermed sort snask, MB kan da ikke lave er system der er så dårligt, eller?

Er der nogen der har gode ideer?
W203/270CDI 525.000 km
SLS-AMG
Indlæg: 196
Tilmeldt: 19. feb 2011, 22:40

Re: Næsten grædefærdig

Indlæg af SLS-AMG »

Ja du har ret EGR er noget lort, du kan godt holde dit manifold nogenlunde rent med Bell-ad, men det er en ulige kamp.
især hvis du osse køre bykørsel, hvem gør ikke det ??.
Har kun set nogle få som ikke var sodet. de kørte næsten kun motorvej i tyskland.
EGR var ikke opfundet på Rudolf Diesels tid. :)
EGRventilen er styret af luftmassemåleren og den opdager temlig hurtig hvis ikke EGR virker som den skal.
Måske nogen kan ændre i software i CDI styreenhed...
SLKkompressor
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 5. mar 2009, 19:43
Geografisk sted: Midtfyn

Re: Næsten grædefærdig

Indlæg af SLKkompressor »

Mit gæt er at turboen er slidt så der kommer lidt smøreolie ind i indsugningen som sammen med genbrugs udstødning fra EGR ventilen giver en rigtig fed blanding som sviner indsugningssystemet.
TonnyL
Indlæg: 364
Tilmeldt: 20. jul 2012, 12:51

Re: Næsten grædefærdig

Indlæg af TonnyL »

Jeg fandt disse indlæg om at frakoble EGR systemet, men det er hvis ikke for den alm garage mekaniker, men om der er nogle der kan eller tør ved jeg ikke, jeg vil gerne ha mit koplet fra...

http://mbworld.org/forums/e-class-w210/ ... e-mod.html

http://forums.mercedesclub.org.uk/showt ... hp?t=68928

Så er det bare lige en guro der skal melde sig, så jeg kan bestille en tid :-)
Birke
Indlæg: 140
Tilmeldt: 12. mar 2012, 10:11

Re: Næsten grædefærdig

Indlæg af Birke »

Nu har jeg lige prøvet at sætte en klemme på vacuumslangen til EGR- ventilen, og nu går bilen nødprogram......så det kan jeg ikke, troede jeg egentlig når den er vakuumreguleret og ikke elektronisk. Måske jeg skal prøve at blokere det rustfri rør som gassen løber igennem, helt inde ved motoren, jeg tænker på at så har vakummet noget at "trække" i.
Umiddelbart mener jeg ikke turboen er slidt, da bilen på ingen måde bruger olie, ladeluftslangerne er nærmest tørre, og der er ingen olie i bunden af slangen, men selfølgelig vil der være en anelse olie fra turboen.
W203/270CDI 525.000 km
Birke
Indlæg: 140
Tilmeldt: 12. mar 2012, 10:11

Re: Næsten grædefærdig

Indlæg af Birke »

Kan se at jeg skal hen og svinge loddekolben, da trykket i indsugningen er afhængig af EGR- ventilen.
Tak for link
W203/270CDI 525.000 km
thomas-m
Indlæg: 26
Tilmeldt: 14. jan 2012, 09:20

Re: Næsten grædefærdig

Indlæg af thomas-m »

Hej Birke
Har du loddet lidt i motorrummet?
Jeg har netop hørt, at man kan lave en blokering af røggas recirkuleringen fra EGR ventilen, hvis blot man efterlader et hul på ca. 4 mm. Om det virker ved jeg ikke.
Thomas-m w211 220 cdi
TonnyL
Indlæg: 364
Tilmeldt: 20. jul 2012, 12:51

Re: Næsten grædefærdig

Indlæg af TonnyL »

Jeg har simpelthen bestilt tid til at få det koblet fra i styreboksen her..

http://www.landberg.dk/shop/egr-doktor-2159c1.html
SLKkompressor
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 5. mar 2009, 19:43
Geografisk sted: Midtfyn

Re: Næsten grædefærdig

Indlæg af SLKkompressor »

Tvivler på at det er lovligt at gribe ind i motorens styresystem og at afbryde EGR systemet. Tror ikke det hjælper ret meget til at få et renere indsugningssystem.
E 270 2001
Indlæg: 806
Tilmeldt: 24. jan 2012, 19:55

Re: Næsten grædefærdig

Indlæg af E 270 2001 »

SLKkompressor skrev:Tvivler på at det er lovligt at gribe ind i motorens styresystem og at afbryde EGR systemet. Tror ikke det hjælper ret meget til at få et renere indsugningssystem.
Lovligt er det ikke :!: MEN det hjælper så sandelig til et renere system :idea:

Det eneste der er at gøre, at bruge en systemrens og så få renset EGR når det behøves. DET ER ET LORTESYSTEM DET EGR - ingen tvivl om det...
E 270 Avantgarde Stc. fra 2001. Pt rundet 492.000 km.
MFO
Indlæg: 32
Tilmeldt: 6. maj 2011, 16:37
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Næsten grædefærdig

Indlæg af MFO »

TonnyL skrev:Jeg har simpelthen bestilt tid til at få det koblet fra i styreboksen her..

http://www.landberg.dk/shop/egr-doktor-2159c1.html
Hej

Jeg har fået lavet indgrebet hos Landberg, det har ikke koblet EGR ventilen fra, muligvis har det ændret hvornår den åbner, men den er ikke koblet fra.

Michael
Michael
E280 Cdi 2007 Avantgarde
TonnyL
Indlæg: 364
Tilmeldt: 20. jul 2012, 12:51

Re: Næsten grædefærdig

Indlæg af TonnyL »

Det var mystisk, det er da det de reklamere med at de gør, men måske der er flere muligheder...
greasemonkey
Indlæg: 88
Tilmeldt: 26. jan 2011, 22:01

Re: Næsten grædefærdig

Indlæg af greasemonkey »

hvis der er nogen der vil have lavet en bypass med modstande til at koble på motorstyreneheden som i linket fra mbworld.org siger i bare til jeg har stumperne liggende
B.B.
Indlæg: 11
Tilmeldt: 4. jun 2012, 00:34

Re: Næsten grædefærdig

Indlæg af B.B. »

Jeg vil gerne have lavet en bypass, på min 220 cdi, c klasse, men ved ikke om du har hjemme på Sjælland

Vh BB
greasemonkey
Indlæg: 88
Tilmeldt: 26. jan 2011, 22:01

Re: Næsten grædefærdig

Indlæg af greasemonkey »

jeg bor i valby og har tlf 31 70 40 79 du kan ringe eller smse
Besvar