Aircon
Re: Aircon
Igen, prøv at tjek om der er nok kølemidel på. Har stødt på denne fejl før med samme symtomer.
Re: Aircon
Jeps. Har på min tidligere bil - en E270 fra 2004 med alm 2-zonet klimaanlæg - oplevet nøjagtig samme symptom, og problemet var netop, at der ikke var nok kølemiddel på.JTC skrev:Igen, prøv at tjek om der er nok kølemidel på. Har stødt på denne fejl før med samme symtomer.
Venlig hilsen
Peter
204.202 C220 CDI, 2012, Avantgarde St.car, p.t. 198.000 km
Peter
204.202 C220 CDI, 2012, Avantgarde St.car, p.t. 198.000 km
Re: Aircon
Der var manglende kølevædske,
indeholdt 480 g. skal være 950 g.
Har fået at vide at varmelegemet i varmekassen tit smelter spjældet, så det ikke kan bevæge sig rigtigt, var bange for det var fejlen, så hele varmekassen skulle skiftes. så nu har jeg koblet det fra, for ikke at risikere noget.
Tak for hjælpen, det er et godt forum, med alle dem, der altid er villige til at hjælpe

Har fået at vide at varmelegemet i varmekassen tit smelter spjældet, så det ikke kan bevæge sig rigtigt, var bange for det var fejlen, så hele varmekassen skulle skiftes. så nu har jeg koblet det fra, for ikke at risikere noget.
Tak for hjælpen, det er et godt forum, med alle dem, der altid er villige til at hjælpe

E 220 CDI Avantgarde 2014 aut. 4d.
-
- Indlæg: 1071
- Tilmeldt: 5. mar 2009, 19:43
- Geografisk sted: Midtfyn
Re: Aircon
Godt at årsag til fejlen er fundet. Hvad med årsag til manglende kølemiddel? Klima anlægget er utæt og fejlen kommer igen hvis ikke utætheden udbedres.
Re: Aircon
Er det ikke en naturlig "siver", tørre pakninger mm. - hvis der aldrig har været lavet service, er den vel bare blevet værre over tid, eller ??SLKkompressor skrev:Godt at årsag til fejlen er fundet. Hvad med årsag til manglende kølemiddel? Klima anlægget er utæt og fejlen kommer igen hvis ikke utætheden udbedres.
ZOOM ZOOM.
Re: Aircon
Ved aircon service, undersøges anlægget også for utætheder, og der var ingen fejl. de sagde at der altid siver lidt kølevædske ud feks, ved kompressoren, derfor er det meget vigtigt at anlægget også bruges med jævne mellemrum om vinteren, netop for at undgå udtørring af pakninger.
E 220 CDI Avantgarde 2014 aut. 4d.
-
- Indlæg: 1071
- Tilmeldt: 5. mar 2009, 19:43
- Geografisk sted: Midtfyn
Re: Aircon
Det kan ikke være rigtigt at der siver lidt kølemiddel fra hele verdens millioner af biler med airkon anlæg. Jeg har en A 160 fra 1998 300.000 km. med airkon som aldrig har fået efterfyldt kølemiddel. Det samme med E 211 fra 2005 140.000 km. Klima anlæg i en bil skal være tæt.
Re: Aircon
Jeg kender flere der får fyldt aircon kølervæske, på deres nye biler hvert eneste år, det er meget normalt, åbenbart, men jeg kan ikke forstå, hvorfor de ikke kan laves tætte, et køleskab er jo tæt til det bliver kasseret. Da jeg købte min C240 (w202), var den helt tom for aircon væske, så har fået den fyldt op
og tjekket for utætheder, så håber den holder nogen tid.
og tjekket for utætheder, så håber den holder nogen tid.
C240 aut (w202)
Re: Aircon
Et køleskab etc. har loddede samlinger, og ingen flangesamlinger med pakninger/O-ringe, derfor taber det ikke væske.kimras skrev:Jeg kender flere der får fyldt aircon kølervæske, på deres nye biler hvert eneste år, det er meget normalt, åbenbart, men jeg kan ikke forstå, hvorfor de ikke kan laves tætte, et køleskab er jo tæt til det bliver kasseret. Da jeg købte min C240 (w202), var den helt tom for aircon væske, så har fået den fyldt op
og tjekket for utætheder, så håber den holder nogen tid.
ZOOM ZOOM.
Re: Aircon
Hvis man fylder på mere end en gang hver andet år.. Så er der en lekage et sted.
Anlæget skulle gerne holde 100% tæt.. Ser tit biler med 10 år på bagen, der aldrig har fået efterfyldt anlæget
Anlæget skulle gerne holde 100% tæt.. Ser tit biler med 10 år på bagen, der aldrig har fået efterfyldt anlæget

-
- Indlæg: 806
- Tilmeldt: 24. jan 2012, 19:55
Re: Aircon
Så er den oppe igen
Hvordan er det ny lige med a/c anlæg
Som BWJ skriver, så er køleskab/boks anlæg loddet - altså fuldstændigt tæt.
En bil har gummipakninger i sit, som holdes "friske" og tætte ved hjælp af den olie der er i anlægget. Hvis pakningen tørre ud, siver anlægget. Altså dem der "kun" bruger anlægget i sommerperioden, kan opleve at skulle efterfylde efter en given periode, kontra den der måske ( som jeg selv ) bruger klima ( elle a/c ) hele året rundt.
Et anlæg kan holdes næsten 100% tæt - hvis det bruges optimalt.
Til SLK - et klimaanlæg er ikke tæt hvis ikke det bruges i en given periode. DOG hvis vi snakker freonanlæg ( gamle anlæg ) som feks har stået stille i 20 år, holder tæt fordi det er en anden gas.
Molekylerne i de gasser der bruges nu, er så små at de trænger igennem gummipakningen
Som JPA har oplevet, kan nogle anlæg fungere næsten optimalt ved kun 50 % fyldning, og en temperaturmåling på anlægget vil ikke kunne afsløre fejlen, anlægget skal trykmåles og kontrolleres for fyldning.
Så en bil kan sagtens køre 10 år uden service på anlægget, og den der køre i bilen hver dag, mærker næppe forringelsen i ydeevnen på anlægget.
Alt efter kørselsmønster har nogle brug for efterfyldning, og nogen har ikke. Dog skal anlægges serviceres med nyt filter og rensning efter en given interval.
100 % tæt - nej
Men at det siver 40 g per år over 10 år eller 15 - kan vel godt accepteres
Alternativet er at skifte alle pakninger 

Hvordan er det ny lige med a/c anlæg

En bil har gummipakninger i sit, som holdes "friske" og tætte ved hjælp af den olie der er i anlægget. Hvis pakningen tørre ud, siver anlægget. Altså dem der "kun" bruger anlægget i sommerperioden, kan opleve at skulle efterfylde efter en given periode, kontra den der måske ( som jeg selv ) bruger klima ( elle a/c ) hele året rundt.
Et anlæg kan holdes næsten 100% tæt - hvis det bruges optimalt.
Til SLK - et klimaanlæg er ikke tæt hvis ikke det bruges i en given periode. DOG hvis vi snakker freonanlæg ( gamle anlæg ) som feks har stået stille i 20 år, holder tæt fordi det er en anden gas.
Molekylerne i de gasser der bruges nu, er så små at de trænger igennem gummipakningen

Som JPA har oplevet, kan nogle anlæg fungere næsten optimalt ved kun 50 % fyldning, og en temperaturmåling på anlægget vil ikke kunne afsløre fejlen, anlægget skal trykmåles og kontrolleres for fyldning.
Så en bil kan sagtens køre 10 år uden service på anlægget, og den der køre i bilen hver dag, mærker næppe forringelsen i ydeevnen på anlægget.
Alt efter kørselsmønster har nogle brug for efterfyldning, og nogen har ikke. Dog skal anlægges serviceres med nyt filter og rensning efter en given interval.
100 % tæt - nej



E 270 Avantgarde Stc. fra 2001. Pt rundet 492.000 km.
Re: Aircon
Så skulle den r.. være barberetE 270 2001 skrev:Så er den oppe igen![]()
Hvordan er det ny lige med a/c anlægSom BWJ skriver, så er køleskab/boks anlæg loddet - altså fuldstændigt tæt.
En bil har gummipakninger i sit, som holdes "friske" og tætte ved hjælp af den olie der er i anlægget. Hvis pakningen tørre ud, siver anlægget. Altså dem der "kun" bruger anlægget i sommerperioden, kan opleve at skulle efterfylde efter en given periode, kontra den der måske ( som jeg selv ) bruger klima ( elle a/c ) hele året rundt.
Et anlæg kan holdes næsten 100% tæt - hvis det bruges optimalt.
Til SLK - et klimaanlæg er ikke tæt hvis ikke det bruges i en given periode. DOG hvis vi snakker freonanlæg ( gamle anlæg ) som feks har stået stille i 20 år, holder tæt fordi det er en anden gas.
Molekylerne i de gasser der bruges nu, er så små at de trænger igennem gummipakningen![]()
Som JPA har oplevet, kan nogle anlæg fungere næsten optimalt ved kun 50 % fyldning, og en temperaturmåling på anlægget vil ikke kunne afsløre fejlen, anlægget skal trykmåles og kontrolleres for fyldning.
Så en bil kan sagtens køre 10 år uden service på anlægget, og den der køre i bilen hver dag, mærker næppe forringelsen i ydeevnen på anlægget.
Alt efter kørselsmønster har nogle brug for efterfyldning, og nogen har ikke. Dog skal anlægges serviceres med nyt filter og rensning efter en given interval.
100 % tæt - nejMen at det siver 40 g per år over 10 år eller 15 - kan vel godt accepteres
Alternativet er at skifte alle pakninger

ZOOM ZOOM.
Re: Aircon
Opfølgning af "tæt anlæg findes ikke"
Airconditionanlæg udleder årligt så store mængder af kølemidlet tetraflourethan, at det f.eks. i Tyskland svarer til CO2-udledningen fra 2,2 mio biler.
http://ing.dk/artikel/aircondition-i-bi ... del-160591
Airconditionanlæg udleder årligt så store mængder af kølemidlet tetraflourethan, at det f.eks. i Tyskland svarer til CO2-udledningen fra 2,2 mio biler.
http://ing.dk/artikel/aircondition-i-bi ... del-160591
ZOOM ZOOM.