
Rense indsugningsmanifold w 210
-
- Indlæg: 806
- Tilmeldt: 24. jan 2012, 19:55
Rense indsugningsmanifold w 210
2001 E270, er der nogen der ligger inde med data og/eller billeder af montering/afmontering. Evt. kommentarer fra nogen der har lavet "operationen" 

E 270 Avantgarde Stc. fra 2001. Pt rundet 492.000 km.
Re: Rense indsugningsmanifold w 210
Har lavet det på 220cdi 2001.(500tkm) Egentlig rimelig at gå til. Dog lidt fedtet da du skal have servobeholder og brændstoffilter af. Ledningsnettet til starter mm går ned igennem manifolden.
Du skal have noget værktøj til at "skumme" manifolden i. (umulig at rense uden, da man ikke kan komme ind i "krumningerne) og noget sod opløsene som man kan rense med nede ventilerne.(i topstykket)
Kontrolleret om spjæld akslerne er slidt inden du går i gang, ellers kan du ligeså godt købe ny manifold.
Det er noget rigtig fedte arbejde, Men den føles absolut noget mere frisk efter en rens. (husk at købe nye pakninger)
Oej
Du skal have noget værktøj til at "skumme" manifolden i. (umulig at rense uden, da man ikke kan komme ind i "krumningerne) og noget sod opløsene som man kan rense med nede ventilerne.(i topstykket)
Kontrolleret om spjæld akslerne er slidt inden du går i gang, ellers kan du ligeså godt købe ny manifold.
Det er noget rigtig fedte arbejde, Men den føles absolut noget mere frisk efter en rens. (husk at købe nye pakninger)
Oej
Re: Rense indsugningsmanifold w 210
En ny manifold koster ca 5.000,- og den er komplet med EGR er hus, spjæld og servomotor.
Alle dele som der virkelig slides med tiden.. Især spjædene, da det er plastik mod plastik.
Så i de fleste tilfælde, er det langt bedst givet ud med en ny manifold... Men som der også skrives, den kan være lidt dum at få fumlet ud
Alle dele som der virkelig slides med tiden.. Især spjædene, da det er plastik mod plastik.
Så i de fleste tilfælde, er det langt bedst givet ud med en ny manifold... Men som der også skrives, den kan være lidt dum at få fumlet ud

-
- Indlæg: 806
- Tilmeldt: 24. jan 2012, 19:55
Re: Rense indsugningsmanifold w 210
5000 spir er jo en pæn slat, op i mod lidt knofedt
oej: Hvad brugte du af nye pakninger
Har du fået bedre brændstoføkonomi

oej: Hvad brugte du af nye pakninger

Har du fået bedre brændstoføkonomi

E 270 Avantgarde Stc. fra 2001. Pt rundet 492.000 km.
Re: Rense indsugningsmanifold w 210
Ja billigt er det ikke, men de slidte spjæld kan man ikke rigtig gøre noget ved + at som der skrives, så kan man ikke komme ind i hjørnerne og rense.
Har bare set en del der selv har renset dem og det blev da lidt bedre, men slet ikke optimalt i forhold til med en ny manifold
Har bare set en del der selv har renset dem og det blev da lidt bedre, men slet ikke optimalt i forhold til med en ny manifold
Re: Rense indsugningsmanifold w 210
køb pakningerne hos mercedes, til min 220 CDI kostede et komplet sæt under 300,-E 270 2001 skrev:5000 spir er jo en pæn slat, op i mod lidt knofedt![]()
oej: Hvad brugte du af nye pakninger![]()
Har du fået bedre brændstoføkonomi
Jeg rensede min manifold her i foråret og det gav et mærkbart resultat, mine spjæld var der ikke slidte og hvis de havede været det have jeg købe en brugt hos en hugger.
For at rense dybt inde i manifolden brugte jeg en rund stålsvamp (prøv at google "rund stålsvamp"), som jeg havde fastgjort til en 40cm lang og 2mm tyk tilsætningstråd (det man bruger til TiG-svejsning), denne "rensestang" blev anbragt i min skrugemaskine og så forsigtig ind i manifolden med den og lad den rotert langsomt, samtiddig med at den skubbes frem og tilbag, dette gøres i alle åbninger til der er helt ren. husk at skylle manifold med jævne mellenrum. Efter ca 3 timer og et par kander kaffe, var min manifold sod fri og klar til montering.
Jeg havde lag min manifold i blød en nats tid, i en stor balje med masser af rensevæske.
Vh Ole
MB W210 220 CDI årgang 2000 Avantgarde stc
Re: Rense indsugningsmanifold w 210
Da jeg havde min afmonteret for rens ( ml 270cdi ) valgte jeg at fjerne spjældene. de var noget slidte og stillemotoren sejlede i sod. Det gav en stor forskel. Meget mere liv i bilen og bedre brændstof økonomi. Da jeg et par måneder senere skulle skifte trykslangen mellem intercooler og egr så jeg at der var ved at komme godt med sovs igen
Derfor valgte jeg at "blænde" EGR ventilen af. Og hold nu op en forskel det gav. Ikke mere sort røg ved acceleration og meget bedre brændstoføkonomi og sidst men bestemt ikke mindst en meget roligere motorgang i tomgang. EGR ventilen har jeg lavet på en sådan måde at den med et stik kan gøres aktiv igen feks i forbindelse med syn. Da jeg var til syn sidst fik den ros for hvor lidt den forurenede, og det var først da jeg kørte derfra jeg kom i tanker om at jeg ikke havde koblet egr ventilen til.
Mvh
Jacob

Mvh
Jacob
-
- Indlæg: 806
- Tilmeldt: 24. jan 2012, 19:55
Re: Rense indsugningsmanifold w 210
Hvordan har du blændet den af med stik? Noget du har købt eller selv lavet 

E 270 Avantgarde Stc. fra 2001. Pt rundet 492.000 km.
Re: Rense indsugningsmanifold w 210
Jeg har lavet en diode bro i motorstyringen således at der ikke kommer en fejlkode når stikket til vaccumpumpen til EGR afmonteres. Hvis man så vil gøre den aktiv igen er det bare at sætte stikket på så kører den igen 

Re: Rense indsugningsmanifold w 210
fortæl fortælHyL skrev:Jeg har lavet en diode bro i motorstyringen således at der ikke kommer en fejlkode når stikket til vaccumpumpen til EGR afmonteres. Hvis man så vil gøre den aktiv igen er det bare at sætte stikket på så kører den igen

ZOOM ZOOM.
-
- Indlæg: 806
- Tilmeldt: 24. jan 2012, 19:55
Re: Rense indsugningsmanifold w 210
Den har været oppe før, men er der ikke noget med at EGR kan være enten vacuum eller elektronisk styret
- og udstødning til EGR kan IKKE afblændes pga LMM.
Behøver ændringen at være i boksen, var det ikke noget med at diodedimsen skulle kobles ind ved LMM

Behøver ændringen at være i boksen, var det ikke noget med at diodedimsen skulle kobles ind ved LMM

E 270 Avantgarde Stc. fra 2001. Pt rundet 492.000 km.
Re: Rense indsugningsmanifold w 210
Er også interriseret, så fortæl og eventuelt et billede af denne diodeBWJ skrev:fortæl fortælHyL skrev:Jeg har lavet en diode bro i motorstyringen således at der ikke kommer en fejlkode når stikket til vaccumpumpen til EGR afmonteres. Hvis man så vil gøre den aktiv igen er det bare at sætte stikket på så kører den igen

MB W210 220 CDI årgang 2000 Avantgarde stc
Re: Rense indsugningsmanifold w 210
Hejoutlaw skrev:Er også interriseret, så fortæl og eventuelt et billede af denne diodeBWJ skrev:fortæl fortælHyL skrev:Jeg har lavet en diode bro i motorstyringen således at der ikke kommer en fejlkode når stikket til vaccumpumpen til EGR afmonteres. Hvis man så vil gøre den aktiv igen er det bare at sætte stikket på så kører den igen
Den korte version er, lav dette.
http://home1.stofanet.dk/mfo/Graf/EGR.jpg
Så kan du proppe vacuumslangen og stikket til EGR ventilen, motorstyringen "tror" stadig EGR ventilen åbner når den skal.
mvh
Michael
Michael
E280 Cdi 2007 Avantgarde
E280 Cdi 2007 Avantgarde
Re: Rense indsugningsmanifold w 210
Og den endnu kortere version : det virker ikke, går tit i limp mode 

ZOOM ZOOM.
Re: Rense indsugningsmanifold w 210
Den går ikke i limp og der er ingen fejl i styrringen. Det er den bro som MFO henviser til. Skal se om ikke jeg kan finde linket til den fulde "opskrift". Ved ikke om der findes en mekanisk egr på nogle 270cdi (som jo er den motor der bliver spurgt til ) men det virker i hvert tilfælde på den vaccum styrrede. Røret mellem udstødning og egr på min forbliver koldt så der kommer ikke noget igennem.