Nogen der kan knække denne nød?
-
- Indlæg: 47
- Tilmeldt: 22. maj 2010, 09:05
Nogen der kan knække denne nød?
Hej alle
Her er så en udfordring hvor min mekaniker desværre har måttet kaste håndklædet og opgive at finde fejlen.
Jeg har en W210 stationcar, 320CDI'er med sølle 500.000 km på bagen, motor som i øvrigt kun har kørt 200.000 og gearkasse kører som en drøm.
Men jeg har en "klonk lyd" som driver mig til vanvid og er ved at være godt indebrændt på bilen!
Efter 4 gange på værksted har min mekaniker måttet opgive. Jeg har aftalt med ham, at jeg ville prøve at høre herinde om der var nogle tips - eller erfaringer at trække på. Så kan vi fortsætte fejlsøgningen videre uden at udskifte dele som fungerer, eller bruge for meget tid.
Observationer:
- "Klonk lyden" forkommer når jeg kører over et bump, men kan også forekomme når jeg drejer ved lav fart - har ikke set noget system i hvilken side jeg drejer til.
- Lyden kommer fra forenden af bilen.
- Jeg synes at kunne mærke et "lille gok/slag" nærmest under førersædet, men det er svært at bestemme.
- Jeg får en "klonk lyd" når jeg kører - typisk med lavere hastigheder fra 0-70/80 km/t. Vil dog ikke afvse den også er der ved højere hastigheder hvor jeg bare ikke lægger mærke til det.
- Lyden opstår periodisk - så den kan forsvinde og ikke dukke op i dagevis, samtidigt med den kan forekomme ret meget i perioder.
- Jeg synes jeg generelt ikke oplever lyden ved meget lave temperaturer - men måske bare et tilfælde.
Lyder som "metal mod metal" med stadig en "dump" lyd.
Hvad er det ikke:
- Bøsninger 100% ok
- Bærearme 100% ok
- Bærerkugler 100%
- Ophæng 100% ok
- Styretøj 100% ok, intetslør!
- Fjedre 100% ok
- Ingen løse skjolde under bilen - faktisk er de foreste afmonteret for at finde denne lyd.
- Ingen løs udstødning eller andet under bilen, så det sidder dybere inde i bilen
- Køleren har før siddet løs, men der er ny køler på som sidder 100% fast
Hvis der er noget som har tip til hvad det eller kan være - eller har prøvet noget på deres egen bil - så modtages alle forslag gerne!!!
Hvis der i øvrigt skulle være en kyndig person på Sydsjælland eller i Kbh som kan knække denne nød, så kører jeg gerne forbi og lader dig gøre forsøget. Tager i øvrigt meget gerne nogle flasker rødvin med for ulejligheden.
Hvis der er spørgsmål, så skyd endelig.
pft
Casper
Her er så en udfordring hvor min mekaniker desværre har måttet kaste håndklædet og opgive at finde fejlen.
Jeg har en W210 stationcar, 320CDI'er med sølle 500.000 km på bagen, motor som i øvrigt kun har kørt 200.000 og gearkasse kører som en drøm.
Men jeg har en "klonk lyd" som driver mig til vanvid og er ved at være godt indebrændt på bilen!
Efter 4 gange på værksted har min mekaniker måttet opgive. Jeg har aftalt med ham, at jeg ville prøve at høre herinde om der var nogle tips - eller erfaringer at trække på. Så kan vi fortsætte fejlsøgningen videre uden at udskifte dele som fungerer, eller bruge for meget tid.
Observationer:
- "Klonk lyden" forkommer når jeg kører over et bump, men kan også forekomme når jeg drejer ved lav fart - har ikke set noget system i hvilken side jeg drejer til.
- Lyden kommer fra forenden af bilen.
- Jeg synes at kunne mærke et "lille gok/slag" nærmest under førersædet, men det er svært at bestemme.
- Jeg får en "klonk lyd" når jeg kører - typisk med lavere hastigheder fra 0-70/80 km/t. Vil dog ikke afvse den også er der ved højere hastigheder hvor jeg bare ikke lægger mærke til det.
- Lyden opstår periodisk - så den kan forsvinde og ikke dukke op i dagevis, samtidigt med den kan forekomme ret meget i perioder.
- Jeg synes jeg generelt ikke oplever lyden ved meget lave temperaturer - men måske bare et tilfælde.
Lyder som "metal mod metal" med stadig en "dump" lyd.
Hvad er det ikke:
- Bøsninger 100% ok
- Bærearme 100% ok
- Bærerkugler 100%
- Ophæng 100% ok
- Styretøj 100% ok, intetslør!
- Fjedre 100% ok
- Ingen løse skjolde under bilen - faktisk er de foreste afmonteret for at finde denne lyd.
- Ingen løs udstødning eller andet under bilen, så det sidder dybere inde i bilen
- Køleren har før siddet løs, men der er ny køler på som sidder 100% fast
Hvis der er noget som har tip til hvad det eller kan være - eller har prøvet noget på deres egen bil - så modtages alle forslag gerne!!!
Hvis der i øvrigt skulle være en kyndig person på Sydsjælland eller i Kbh som kan knække denne nød, så kører jeg gerne forbi og lader dig gøre forsøget. Tager i øvrigt meget gerne nogle flasker rødvin med for ulejligheden.
Hvis der er spørgsmål, så skyd endelig.
pft
Casper
Re: Nogen der kan knække denne nød?
Hej Casper
Jeg har selv en mb 320 cdi,hvor jeg havde de samme symptomer du beskriver i dit indlæg.
Jeg fik også undersægt ALT i undervognen uden nogen SYNLIGE fejl på noget som helst.
Det jeg fik at vide hos ejner hessel var de mange gange havde oplevet det var de 2 kødben der voldte problemer med klonklyde,de var ellers i ok stand ved øjesyn,de så ikke ud til at have slør osv.
Jeg valgte at få dem skiffet ,da det ikke er en kæmpe opgave ,samt ikke en særlig dyr,iforhold til meget andet til mb,reservedel.
Efter de er skiftet har jeg INTET hørt og bilen ruller bare igen,og da din har kørt 500.000 km vil det ikke skade.
Så selvom de ser ok ud skal du ikke lade dig nare.
Men husk nu det er IKKE sikkert det er det DIN bil fejler ,men det er da et bud.
Held og lykke med fejlfindingen.
MVH
BASSE
Jeg har selv en mb 320 cdi,hvor jeg havde de samme symptomer du beskriver i dit indlæg.
Jeg fik også undersægt ALT i undervognen uden nogen SYNLIGE fejl på noget som helst.
Det jeg fik at vide hos ejner hessel var de mange gange havde oplevet det var de 2 kødben der voldte problemer med klonklyde,de var ellers i ok stand ved øjesyn,de så ikke ud til at have slør osv.
Jeg valgte at få dem skiffet ,da det ikke er en kæmpe opgave ,samt ikke en særlig dyr,iforhold til meget andet til mb,reservedel.
Efter de er skiftet har jeg INTET hørt og bilen ruller bare igen,og da din har kørt 500.000 km vil det ikke skade.
Så selvom de ser ok ud skal du ikke lade dig nare.
Men husk nu det er IKKE sikkert det er det DIN bil fejler ,men det er da et bud.
Held og lykke med fejlfindingen.
MVH
BASSE
Re: Nogen der kan knække denne nød?
Jeg ville sige det samme. Det er ikke alt man kan se med det blåtte øje.
Se kødbenene efter og eventuelt se om støddæmperen sveder olie? Den kan nemlig også klonke hvis der er kommet luft ind
Se kødbenene efter og eventuelt se om støddæmperen sveder olie? Den kan nemlig også klonke hvis der er kommet luft ind
-
- Indlæg: 47
- Tilmeldt: 22. maj 2010, 09:05
Re: Nogen der kan knække denne nød?
Hej alle
Det var et super godt input med kødbenene - jeg tror faktisk jeg vil få dem skiftet.
Nogen der ved hvad de koster i reservedele og hvor lang tid en udskiftning ca.tager i tid.
Hav en glimrende weekend!
/Casper
Det var et super godt input med kødbenene - jeg tror faktisk jeg vil få dem skiftet.
Nogen der ved hvad de koster i reservedele og hvor lang tid en udskiftning ca.tager i tid.
Hav en glimrende weekend!
/Casper
-
- Indlæg: 26
- Tilmeldt: 16. feb 2012, 18:57
- Geografisk sted: Østjylland
Re: Nogen der kan knække denne nød?
Tja - hvad den koster til din model ved jeg ikke, men jeg er lige kommet hjem fra MB Hessel i dag - og har fået skiftet begge "kødben". De koster ca. 160 kr. pr. stk. til min model, der er en W204 320 CDI. Så det er bestemt ikke dyrt og de er nemme at skifte.
W204 - 320 CDI - årgang 10/2007 (model 2008)
Re: Nogen der kan knække denne nød?
Ja, 'kødbenene' er formentlig noget nær den sliddel der er nemmest at skifte på en Mercedes. Og formentlig også den sliddel efter bremserne der bliver skiftet oftest....
Nu kender jeg ikke tariffen for udskiftning hos autoriseret Mercedes Benz, men det tager ikke en halv time så vidt jeg erindrer....
Nu kender jeg ikke tariffen for udskiftning hos autoriseret Mercedes Benz, men det tager ikke en halv time så vidt jeg erindrer....
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
-
- Indlæg: 47
- Tilmeldt: 22. maj 2010, 09:05
Re: Nogen der kan knække denne nød?
Hej.
Ok, det lyder bestemt overskueligt.
Nu spørger jeg så lidt dumt, sidder der et kødben ved hvert hjul og både for og bag?
mvh
Casper
Ok, det lyder bestemt overskueligt.
Nu spørger jeg så lidt dumt, sidder der et kødben ved hvert hjul og både for og bag?
mvh
Casper
-
- Indlæg: 26
- Tilmeldt: 16. feb 2012, 18:57
- Geografisk sted: Østjylland
Re: Nogen der kan knække denne nød?
'Kødbenene' er de små jernstænger med befæstigelse i begge ender der forbinder krængningsstabilisatoren med hjulophængene.
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
-
- Indlæg: 1071
- Tilmeldt: 5. mar 2009, 19:43
- Geografisk sted: Midtfyn
Re: Nogen der kan knække denne nød?
Hej Casper. På de fleste moderne biler sidder der krengningsstabilisatorer på både for og baghjul og dermed også kødben. Det er som regel dem på forhjulene som bliver slidt ned først hvilket stemmer med at du hører som om den kommer fra forenden. Hvis du har planer om at beholde bilen længe kan du overveje at skifte alle fire.
Re: Nogen der kan knække denne nød?
Ville klart anbefale og skifte alle 4 , nu når man er i gang og når man har bilen på lift i forvejen, mener prisen er den samme på alle 4..
Re: Nogen der kan knække denne nød?
Hej Casper
Til din model er prisen foran 104 kr plus moms pr stk v Ejner Hessel
Udskiftning varer ca 45 min,men Ejner Hessel tager for en time,ca 850 kr.
Hvis du kender en anden så spar de penge det er ikke raketvidenskab,og bilen skal ikke spores bagefter.
BASSE
Til din model er prisen foran 104 kr plus moms pr stk v Ejner Hessel
Udskiftning varer ca 45 min,men Ejner Hessel tager for en time,ca 850 kr.
Hvis du kender en anden så spar de penge det er ikke raketvidenskab,og bilen skal ikke spores bagefter.
BASSE
-
- Indlæg: 47
- Tilmeldt: 22. maj 2010, 09:05
Re: Nogen der kan knække denne nød?
Hej alle
Kæmpe tak for hjælpen, jeg fik skiftet alle 4 kødben for ca. en tusse med alt!
Jeg fandt en rigtig "gammel mercedes rotte" på nettet og kørte forbi ham for at få ovenstående lavet. Han har en indkørsel som er ret hullet, så han kunne høre min bil "klonke" på vej ind, så det første han sagde til mig var. "Dine kødben fejler ikke noget, der er noget som banker på karossen ved venstre hjul - lyder som din fjeder". Så gik han igang.
Det viste sig ikke at være kødbenene, men derimod en smule rust ved siden af venstre forfjeder - lige taktisk placeret så det pressede lidt på fjederen så klonklyden opstod - nærmest usynligt. Han bankede to gange på pletten og smed noget rustbeskyttelse i, så var den sag overstået!
Og ingen "klonk" derefter!!!
Imponerende fyr!!!
Vi skiftede de fire kødben alligevel og har lavet en aftale til at få den smule rust helt væk. Så kunne jeg køre derfra som en glad mand!!!
God jul til alle!!!
mvh
Casper
Kæmpe tak for hjælpen, jeg fik skiftet alle 4 kødben for ca. en tusse med alt!
Jeg fandt en rigtig "gammel mercedes rotte" på nettet og kørte forbi ham for at få ovenstående lavet. Han har en indkørsel som er ret hullet, så han kunne høre min bil "klonke" på vej ind, så det første han sagde til mig var. "Dine kødben fejler ikke noget, der er noget som banker på karossen ved venstre hjul - lyder som din fjeder". Så gik han igang.
Det viste sig ikke at være kødbenene, men derimod en smule rust ved siden af venstre forfjeder - lige taktisk placeret så det pressede lidt på fjederen så klonklyden opstod - nærmest usynligt. Han bankede to gange på pletten og smed noget rustbeskyttelse i, så var den sag overstået!
Og ingen "klonk" derefter!!!
Imponerende fyr!!!
Vi skiftede de fire kødben alligevel og har lavet en aftale til at få den smule rust helt væk. Så kunne jeg køre derfra som en glad mand!!!
God jul til alle!!!
mvh
Casper
Re: Nogen der kan knække denne nød?
Det er verdensklasse....