Generator ladesvigt.

Alt vedrørende teknik
Besvar
E 270 2001
Indlæg: 806
Tilmeldt: 24. jan 2012, 19:55

Generator ladesvigt.

Indlæg af E 270 2001 »

Til morgen, efter ca. 30 km kørsel på motorvej begynder bilen at melde Alternator/Generator visit workshop. Ebs og Abs/Bas giver også signal. AG visit workshop kommer ca 3 gange inden stop efter 43 km.
Da jeg slukker bilen, vil jeg lige prøve at starte den igen- det vil den ikke.
Kl 12 vil jeg lige prøve at starte bilen, det vil den gerne. Den skriver noget med fault - visit workshop. Slukker den, og den vil ikke starte igen.
Kl 14 får jeg starthjælp, og jeg køre 17-18 UDEN alarmer eller noget. Kl 16 starter den fint igen, og så efter ca 30 km kørsel igen kommer alle alarmerne igen. Efter yderligere 15 km kørsel går den helt i nødprogram Kun kørsel i 3 gear. Jeg nulstiller alarmer, og de kommer igen. 700 meter hjemmefra begynder bilen at sætte ud (brændstofpumpen) TOTALT død for strøm og jeg slukker motoren og stiller bilen.
Kone-bil nr 2 og starthjælp - så kan jeg køre i garage. Multimeter på, den lader IKKE. Efter aftensmad piller jeg bundpladen af for der skal jo ske noget. Bilen får lige starthjælp, og jeg måler 14,3 på generatoren ved tomgang. ca 13,4-5 stykker på batteriet. Ingen alarmer.
Kan laderelæet opføre sig forskeligt ved temperatur? måske?
den er vandkølet, så vil helt undgå at tage den af - generatoren. Kan laderelæet evt skiftes? eller kullene?

Er der andre ting jeg overser her - altså noget erfaringsmæssigt der kan give denne fejl???
E 270 Avantgarde Stc. fra 2001. Pt rundet 492.000 km.
SLKkompressor
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 5. mar 2009, 19:43
Geografisk sted: Midtfyn

Re: Generator ladesvigt.

Indlæg af SLKkompressor »

Når generatorens kul er slidt 99,9 % ned kan det give uheldige spændings- og strømstød i det elektriske system som kam forårsage nedbrud på bilens elektronik.
Det kan ikke anbefales at køre videre men få skiftet kullene og spændings reguleringen som er en enhed på langt de fleste biler i dag. Kender ikke lige de vandkølede udgaver af generatorer men formoder de er opbygget stort set som almindelige hvor man lige kan skifte kul og spændingsregulator der sidder på generatoren modsat ende af remhjulet. Reservedelen koster ikke over 1 tusse og hvis man er lidt fingernem kan man selv skifte modulet på de fleste MBer.
E 270 2001
Indlæg: 806
Tilmeldt: 24. jan 2012, 19:55

Re: Generator ladesvigt.

Indlæg af E 270 2001 »

Kan nogen fortælle mig om det er til at gøre mens generatoren sidder på plads? det ser ud til det, men høre gerne erfaringer på det punkt?
E 270 Avantgarde Stc. fra 2001. Pt rundet 492.000 km.
E 270 2001
Indlæg: 806
Tilmeldt: 24. jan 2012, 19:55

Re: Generator ladesvigt.

Indlæg af E 270 2001 »

Nåja, for resten SLK - så syntes jeg at det er mærkeligt at den kan køre 30 km uden nogen problemer - det er det der undre mig :roll:
E 270 Avantgarde Stc. fra 2001. Pt rundet 492.000 km.
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Generator ladesvigt.

Indlæg af BWJ »

Tjek lige din stelforbindelse foran ved højre bagsæde, når det er gjort tjek hovedkabler under bilen, plastic på kabler kan være skadet ved skjolde, og sidst stelforbindelser på motor og gearkasse.
Du har selvfølgelig tjekket batteripoler ?
ZOOM ZOOM.
E 270 2001
Indlæg: 806
Tilmeldt: 24. jan 2012, 19:55

Re: Generator ladesvigt.

Indlæg af E 270 2001 »

Nyt batteri på.
E 270 Avantgarde Stc. fra 2001. Pt rundet 492.000 km.
Brugeravatar
dan
Indlæg: 123
Tilmeldt: 26. sep 2013, 10:19

Re: Generator ladesvigt.

Indlæg af dan »

Ville også tjekke stel forbindelse og evt. Ledninger fra generator og videre i nettet måske der er en dårlig forbindelse et sted på plus ledningen. . . Hvordan med stel mellem motor og karrosseri
jensen
Indlæg: 790
Tilmeldt: 23. feb 2012, 23:14

Re: Generator ladesvigt.

Indlæg af jensen »

Prøv at tjekke plus kablet som går fra bunden af bilen og op til starteren nogen gange kan det godt sidde og slide imod koblingshuset og dermed danne stel
E 270 2001
Indlæg: 806
Tilmeldt: 24. jan 2012, 19:55

Re: Generator ladesvigt.

Indlæg af E 270 2001 »

Jeg får lige tjekket op på de ting :wink:
E 270 Avantgarde Stc. fra 2001. Pt rundet 492.000 km.
E 270 2001
Indlæg: 806
Tilmeldt: 24. jan 2012, 19:55

Re: Generator ladesvigt.

Indlæg af E 270 2001 »

Så fik jeg laderelæet af, og kullene var slidt i bund. Nogen der ved hvor de kan købes (ud over Mercedes) :?:
Så jeg regner med at det var fejlen. Jeg har en vandkølet generator, og vil nødig skifte den :idea:
Kullene regner jeg med kan erhverves for under 100kr.

Via youtube lader jeg mig erfarer at kul og slæbering skal være blanke - blanke=kontakt :idea:
E 270 Avantgarde Stc. fra 2001. Pt rundet 492.000 km.
Dem
Indlæg: 54
Tilmeldt: 29. mar 2011, 19:18

Re: Generator ladesvigt.

Indlæg af Dem »

Enhver autoelectromekaniker kan skaffe det hjem. Var i samme situation for nylig. Laderælet er dog ikke gratis (mener det var omkring 850 kr), og der er ingen garanti for at de ringe kullene "kører" på, ikke er slidte ( i så fald kræver det en renovering af generator).
Dette holdt oppe imod en ombytter kostede 2400kr, valgte jeg at skifte hele enheden.
jensen
Indlæg: 790
Tilmeldt: 23. feb 2012, 23:14

Re: Generator ladesvigt.

Indlæg af jensen »

E 270 2001
Indlæg: 806
Tilmeldt: 24. jan 2012, 19:55

Re: Generator ladesvigt.

Indlæg af E 270 2001 »

Tak Jensen. Jeg prøver også lige MB, for at høre deres pris.

DEM: Jeg har umildbart fået lirket kulholderen af på min generator, så kul til en 100-kr virker som en god start for mig.
E 270 Avantgarde Stc. fra 2001. Pt rundet 492.000 km.
Dem
Indlæg: 54
Tilmeldt: 29. mar 2011, 19:18

Re: Generator ladesvigt.

Indlæg af Dem »

Håber du får det til at virke :D
Besvar