manglende acceleration (limp mode) Fejl fundet
manglende acceleration (limp mode) Fejl fundet
Hej folkens
Jeg håber på lidt hjælp fra jer her i sommer varmen, mit problem er at min Mercedes W210 E220 cdi årgang 2000 fra den ene dag til den anden ikke vil accelerer.
I tirsdags da bilen var pakket med madkurv, kæreste og barn, og vi skulle en hyggetur fra det Fynske til Aarhus ville den bare ikke accelerer da vi kom ud af byen, prøvede at trykke speeder helt i bund (plus aktivering af kick-down) men intet hjalp, 70 kmt var alt den meeeeget langsomt ville snige sig op på. Det skal lige siges at dagen før kørte den fint, alt virkede som det skulle, acceleration, gearskift og kick-down, men dagen efter BUM pludselig halvdød.
Dette er hvad jeg har observeret :
--Ingen fejlmelding i display el. advarsels lamper som lyser.
--motor tager fint gas i "P" og "N".
--Gearkassen skifter op og ned i alle gear under kørsel også ved manuel betjening.
--I bak, 1. og 2. gear accelerer den, i 3. gear taber den kraft og vil ikke rigtig tage fart, skift dog ned i 2. gear ved at give gas og op i 3. gear når bilen har fået lidt fart , den skifter så videre op i 4. gear og 5. gear, men der er total mangel på acceleration
Har prøvet at frakoble batteriet og renset alle sikringer, men uden bedring.
Om lidt går jeg i garagen og skifter filter og olie på gearkassen i håbe om at det kan hjælpe lidt.
Jeg er klar over at der skal en taster på for at få aflæst fejlkoder og det skal der også komme, men håber på hjælp fra jer først.
Hilsen, til nu, en glad ejer af Mercedes.
Ole
Jeg håber på lidt hjælp fra jer her i sommer varmen, mit problem er at min Mercedes W210 E220 cdi årgang 2000 fra den ene dag til den anden ikke vil accelerer.
I tirsdags da bilen var pakket med madkurv, kæreste og barn, og vi skulle en hyggetur fra det Fynske til Aarhus ville den bare ikke accelerer da vi kom ud af byen, prøvede at trykke speeder helt i bund (plus aktivering af kick-down) men intet hjalp, 70 kmt var alt den meeeeget langsomt ville snige sig op på. Det skal lige siges at dagen før kørte den fint, alt virkede som det skulle, acceleration, gearskift og kick-down, men dagen efter BUM pludselig halvdød.
Dette er hvad jeg har observeret :
--Ingen fejlmelding i display el. advarsels lamper som lyser.
--motor tager fint gas i "P" og "N".
--Gearkassen skifter op og ned i alle gear under kørsel også ved manuel betjening.
--I bak, 1. og 2. gear accelerer den, i 3. gear taber den kraft og vil ikke rigtig tage fart, skift dog ned i 2. gear ved at give gas og op i 3. gear når bilen har fået lidt fart , den skifter så videre op i 4. gear og 5. gear, men der er total mangel på acceleration
Har prøvet at frakoble batteriet og renset alle sikringer, men uden bedring.
Om lidt går jeg i garagen og skifter filter og olie på gearkassen i håbe om at det kan hjælpe lidt.
Jeg er klar over at der skal en taster på for at få aflæst fejlkoder og det skal der også komme, men håber på hjælp fra jer først.
Hilsen, til nu, en glad ejer af Mercedes.
Ole
Senest rettet af outlaw 20. jul 2014, 21:23, rettet i alt 1 gang.
MB W210 220 CDI årgang 2000 Avantgarde stc
Re: manglende acceleration (limp mode)
Vi havde samme problem i vores AUDI 100 2,5 TDI tilbage i 1991 og da var det turboen der var stået af.
Ved godt at det kan være mange andre ting, men jeg skrive kun fordi at symptomerne var nøjagtigt de samme.
Ud over det, så har jeg ikke forstand på det
Ved godt at det kan være mange andre ting, men jeg skrive kun fordi at symptomerne var nøjagtigt de samme.
Ud over det, så har jeg ikke forstand på det
Re: manglende acceleration (limp mode)
Tak for svar Raprap, den frygtelig tanke ang turbo'en har jeg også haft, skal se om jeg på nogle måde kan teste den.
MB W210 220 CDI årgang 2000 Avantgarde stc
-
- Indlæg: 1071
- Tilmeldt: 5. mar 2009, 19:43
- Geografisk sted: Midtfyn
Re: manglende acceleration (limp mode)
Manglende ladetryk er et rigtigt godt bud. Inden du skrider til at udskifte turboen ville jeg kontrollere den store slangeforbindelse fra turboen via ladeluft køleren til motorens indsugning. Det er ikke så ofte at turboen pludselig står helt af men derimod kan slange / rørforbindelsen godt sprænge og motoren mister straks en stor del af den sædvanlige trækkraft. Det er også før set at ladeluftkøleren kan blive utæt men det sker som regel over tid på grund af tæringer.
Re: manglende acceleration (limp mode)
okay de rør vil jeg kontrollere, tak for det.
Lige et spørgsmål, mens jeg alligevel var under bilen, undersøgte jeg udstødningen for eventuelt fejl, kom jeg til at tænke på om katalysatoren kan være årsagen, her tænker jeg på om den eventuelt kan være sodet til eller klappet sammen ???
Læste en anden tråd her på forum, om at der var en som havde problemer med trækkraft og der var det katalysatoren og efter han fjernede indmaden fra katalysatoren trak bilen som skoldet trold, for at bruge hans udtryk.
Lige et spørgsmål, mens jeg alligevel var under bilen, undersøgte jeg udstødningen for eventuelt fejl, kom jeg til at tænke på om katalysatoren kan være årsagen, her tænker jeg på om den eventuelt kan være sodet til eller klappet sammen ???
Læste en anden tråd her på forum, om at der var en som havde problemer med trækkraft og der var det katalysatoren og efter han fjernede indmaden fra katalysatoren trak bilen som skoldet trold, for at bruge hans udtryk.
MB W210 220 CDI årgang 2000 Avantgarde stc
Re: manglende acceleration (limp mode) FEJL FUNDET !!!
Så blev fejlen lokaliseret, efter lidt info søgning på diverse tyske forums kom jeg i fredags på sporet af problemet, det viste sig at være en vakuumslangen som er mellem de to vakuum-ventiler som er med til styre AGR-ventil og turboen, som var knækket under kassen med diverse styrebokse, slangen blev "lappet" og vupti, nu accelerere vognen dejligt kraftfuldt igen
Kan i alle have en rigtig god sommer.
Kan i alle have en rigtig god sommer.
MB W210 220 CDI årgang 2000 Avantgarde stc
Re: manglende acceleration (limp mode) Fejl fundet
Det er efterhånden set tit.. Det er åbenbart en svaghed lige der.
Jeg plejer selv at skifte begge slanger til ventil og turbo, så er man på den sikre side
Jeg plejer selv at skifte begge slanger til ventil og turbo, så er man på den sikre side
Re: manglende acceleration (limp mode) Fejl fundet
JTC er det noget der er nemt at komme til de slanger ?
da vores laver samme nummer efter en gang rens af indsugningsmanifold
da vores laver samme nummer efter en gang rens af indsugningsmanifold
kører i en mercedes e 220 cdi automatgerar fra 2006
Re: manglende acceleration (limp mode) Fejl fundet
Hej TinaTina skrev:JTC er det noget der er nemt at komme til de slanger ?
da vores laver samme nummer efter en gang rens af indsugningsmanifold
Det er ikke svært, men lidt bøvlet. Nu ved jeg ikke om en 2006 model er bygget på samme måde i motorrum som min, på min skal man stort set have hele kassen med alle styreboksen (husk at tage batteriet fra inden du frakopler stik fra nogle styrebokse) fjernet for at kunne komme ordenligt til og på min er der under kassen et T-samling på denne vakuumslange hvor den ene forsvinder ind i kabinen.
Jeg fandt fejlen på min ved at afmontere vakuumslangerne på de to vakuumventiler til turboen og AGR-ventilen, satte en prop i den ene af enderne og forsigtigt blæste luft i den anden ende ( ca en kvart bar's tryk ) og så lytte efter utætheder.
Håber du kan bruge dette til noget
God sommer
Ole
MB W210 220 CDI årgang 2000 Avantgarde stc