Airmatic problem R320

Alt vedrørende teknik
Besvar
Anders79
Indlæg: 7
Tilmeldt: 13. apr 2015, 17:08

Airmatic problem R320

Indlæg af Anders79 »

Hej alle.
Jeg er ny her, med en, for mig ny bil, herinde. Det er R320 fra 2007 med 280.000 på uret og luft på alle fire hjørner. Bilen blev købt som beset og havde så den her lidt kedelige fejl som vi ikke opdagede ved prøvekørsel. Fejlen er periodiske!:-( Når bilen parkeres går der mellem 2 og 10 min inden den er sunket ned på højre forhjul. (enkelt gange er det også venstre forhjul- og èn eller to gange er den sunket ned på begge forhjul) Hvis man efterfølgende starter bilen og lader den pumpe op, stopper bilen igen, sker der ikke mere nedsænkning. Bilen har været ved MB i Holbæk som først skiftede kompressor. Dette hjalp ikke, så de fik den op igen og havde den nu stående i 3-4 dage. De kunne selv se fejlen og begyndte at lede efter andre fejl. De fandt frem til at der var en ventilblok i højre hjulkasse som var periodiske defekt. Denne blev skiftet, men lige lidt har det hjulpet. Nu i dag har den så faldet sammen igen på højre forhjul. Jeg gik ud og åbnede bagklappen hvorefter kompressoren begyndte at pumpe op. Nu kunne jeg høre en fisende lyd fra hjulkassen i højre side. Bilen hævede sig, sank lidt, kompressoren pumpede igen op og sank lidt igen, kompressoren pumpede lidt op igen og vupti så stod den "oppe igen" ???
Mb har udelukket luftbælg, og jeg skyndte mig at spraye lidt sæbevand på bælgen ifm op og nedturen, men fandt ingen spor af utæthed.
Hvis der sidder en derude, tager jeg imod hjælp med kyshånd.

Mvh

Anders Jensen
Brugeravatar
Alex B J
Indlæg: 1983
Tilmeldt: 18. jan 2015, 18:47
Geografisk sted: Næstved

Re: Airmatic problem R320

Indlæg af Alex B J »

Desværre er det typiske scenarie med de luftundervogne at man bare skifter dyre komponenter ud,uden at løse det egentlige problem .
Har en bekendt som var det samme igennem og det endte med at det bare vare en lille ventil som var synderen ,bilen havde været på aut værksted og gidder ikke engang at nævne beløbet ....
Kontakt jtc som er bruger herinde han er dygtig til mercedes ,det er dog på Sjælland
w211 sedan e280cdi v6 2007 avantgarde
Opgraderet med sportspakke og 19 amg/eftermonteret memorypakke,dynamisk førersæde,amg e55 bremser,h/k logic7,originalt canbus fyr,solgardin,distronic,Airmatic
Kommende retrofits: dynamisk passæde
Lars Hansen
Indlæg: 296
Tilmeldt: 27. jun 2014, 18:20

Re: Airmatic problem R320

Indlæg af Lars Hansen »

Hej Anders


Velkommen til og tillykke med din bil.

Lad mig foreslå at du kører forbi Jacob hos JTC i Greve. Han har, as we speak, min E320 cdi på liften med et tilsvarende problem.
Han skiftede min venstre bagfjeder for ca. 2 måneder siden og i påsken "åndede" den fjeder ud med en svag fisen. Jeg kørte selvfølgelig omgående bilen ned til ham og han har fundet, at fjederen han satte i (original fra MB) var defekt og den er blevet repareret af producenten (ikke noget med at MB bytter til en ny enhed) og han er ved at sætte den på plads.
Jacob har lavet meget af den slags arbejde og han skifter ikke bare dele i blinde, som man har på fornemmelsen at Mercedes gør, men undersøger hvad der er galt og hvorfor det er galt.

Link til hans hjemmeside: http://www.jtcmb.dk/

Hvad med den gamle kompressor som dit værksted skiftede...Har de bare hylet den ud ?
Den har måske ikke været defekt, men det er selvfølgelig lettere at gætte sig frem til en (dyr) løsning end at finde den reelle årsag til dit problem og så får man solgt lidt flere af de dyre dele... :-(

Men husk at din bil har kørt mange kilometer og at det måske er ved at være ved de tider, hvor din luftundervogn begynder at gøre knuder...


MVH. Lars H
MVH. Lars H
S211 E 320 cdi 2008
PeterZ
Indlæg: 53
Tilmeldt: 23. jun 2014, 21:41
Geografisk sted: Aalborg

Re: Airmatic problem R320

Indlæg af PeterZ »

Hej Anders,

Jeg foreslår du finder et uautoriseret værksted, med speciale i MB, i nærhede af hvor du boer. Jeg bruger et lokalt værksted i Aalborg hvor der er stjerne på 25-50% af de biler de laver, de har erfaringen med hvad der går galt med en MB'er, original tester osv. Den slags værksteder har jeg altid brugt til det jeg ikke selv kan lave.
Ingen tvivl om at JTC er meget erfaren - hvis man læser de svar han giver i dette forum og ville blive brugt hvis det er i bærheden, men der er langt fra Aalborg.
/Peter

03 S211/E320 CDi Avantgarde
01 SAAB 9-5, 2,3t, Estate
Anders79
Indlæg: 7
Tilmeldt: 13. apr 2015, 17:08

Re: Airmatic problem R320

Indlæg af Anders79 »

Tak for svar.
Jeg har siddet og terpet på mange af de indlæg som er herinde, og ja det lyder til at JTC er det rigtige sted. Det er i overkommelig afstand fra undertegnet (Slagelse) Men det irriterede mig grænseløst at et MB værksted ikke kunne finde problemet og min tålmodighed var på nulpunktet.
Så i morges tog jeg tyren ved hornene. Bilen har de sidste gange, den har været stoppet her i weekenden, sunket sammen hver gang. Løftede den op med donkraft, afmonterede hjul, sænkede den ned på opklodsning under bærearm svarende til ca kørestilling og afmonterede inderskærm. Startede bil (og kompressor) op og lod den fylde op. Stoppede motoren. Igen fisende lyd- fra bag siden/ underkanten af luftbælg :evil: :evil: Sæbevandet afslørede sammen med lyden utætheden, og det virker til at det er tiltagen problem- hullet bliver større/ bilen falder hurtigere ned...
Kan det passe at jeg har læst herinde at det kan skade kompressoren hvis den skal arbejde for meget i forsøget på at opretholde tryk i f.eks en utæt luftbælg?
Og så er jeg i tvivl om det er MB i Holbæk som skal skifte den, hvis de ikke selv kan finde fejlen. Ifm deres gennemgang af bilen snakkede jeg i tlf med dem. Vi diskuterede om det kunne være de her luftbælge, som var problemet, og vi nåede kortvarigt ind på priser for sådan en bandit. omkring 6000 + moms og montering minus lidt rabat. Det er vel at mærke et komplet fjedreben. Kan man ikke nøjes med at skifte bælgen og genbruge støddæmperdelen? Youtube har et par videoer med udførlig vejledning/ step by step guide til udskiftning af bælg. Det er dog uoriginalt, men principet i udskiftningen er vel den samme.

Og til Lars H: MB har lovet at kreditere den nye kompressor som nu er afmonteret igen. Og jeg skal ikke betale for alle fejlsøgningstimerne, så på den måde er der ikke noget problem. Og ja, jeg er bekendt med at vognen ER kørt til :wink: men forhåbentligt er der stadig et par kilometer i den endnu.
Brugeravatar
Alex B J
Indlæg: 1983
Tilmeldt: 18. jan 2015, 18:47
Geografisk sted: Næstved

Re: Airmatic problem R320

Indlæg af Alex B J »

Du kender godt de tyske sider til airmatic systemer?
http://aerosus.de/r-klasse-w251.html

Det er ikke sikkert at bælgen fås alene originalt,med kun sælges som et komplet ben..
w211 sedan e280cdi v6 2007 avantgarde
Opgraderet med sportspakke og 19 amg/eftermonteret memorypakke,dynamisk førersæde,amg e55 bremser,h/k logic7,originalt canbus fyr,solgardin,distronic,Airmatic
Kommende retrofits: dynamisk passæde
Anders79
Indlæg: 7
Tilmeldt: 13. apr 2015, 17:08

Re: Airmatic problem R320

Indlæg af Anders79 »

Kendte ikke siden, men det ser fornuftigt ud. Tak for link
Brugeravatar
JTC
Indlæg: 2188
Tilmeldt: 19. jun 2012, 22:39
Geografisk sted: Greve / Sjælland
Kontakt:

Re: Airmatic problem R320

Indlæg af JTC »

Det lyder til at være et defekt luftben.
Der siden en elektronisk ventil i fjederbenet som åbner og lukker for lufttilførelsen. Så når først at benet er pumpet op til den rette højde, lukker ventilen og hvis så den taber luft, kan det kun være fordi den er utæt i fjederbenet.
JTC Mercedes specialist
Håndværkervænget 19
2670 Greve
Tlf. 61 777 104

http://www.jtcmb.dk
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Airmatic problem R320

Indlæg af BWJ »

JTC skrev:Det lyder til at være et defekt luftben.
Der siden en elektronisk ventil i fjederbenet som åbner og lukker for lufttilførelsen. Så når først at benet er pumpet op til den rette højde, lukker ventilen og hvis så den taber luft, kan det kun være fordi den er utæt i fjederbenet.
Kunne jo også være selvsamme defekte ventil !
ZOOM ZOOM.
Brugeravatar
JTC
Indlæg: 2188
Tilmeldt: 19. jun 2012, 22:39
Geografisk sted: Greve / Sjælland
Kontakt:

Re: Airmatic problem R320

Indlæg af JTC »

Det kunne det sagtens være, men mig bekendt.. Så kan man ikke få reservedele til de fjederben = nyt fjederben.
JTC Mercedes specialist
Håndværkervænget 19
2670 Greve
Tlf. 61 777 104

http://www.jtcmb.dk
Anders79
Indlæg: 7
Tilmeldt: 13. apr 2015, 17:08

Re: Airmatic problem R320

Indlæg af Anders79 »

Så er der friske luftbælge på begge forhjul :D :D Kom med ekspres fra Tyskland i går eftermiddags. 417 euro incl fragt. Knap tre timer for udskiftning i begge sider.
Og nej, man kan ikke "kun" få en løs luftbælg fra MB, men et komplet fjedreben, og derfor blev det også uoriginalt, dog med to års garanti. Alt er tæt og bilen holder sig "oppe"

Og der sidder ikke nogen ventil i fjedrebenet. Der er direkte forbindelse i luftslange til ventilblok i højre hjulkasse, lige ved siden af kompressor. Blokken ser ud til at regulere alle fire hjørner.

Tak for input og ideèr.

Mvh

Anders
Besvar