km/l - chiptuning - E220 W212 04/2013
km/l - chiptuning - E220 W212 04/2013
Hej med jer
Jeg har netop købt en E220 W212 fra april 2013 (den faceliftede). Den har på nuværende tidspunkt kørt 45.000 km.
Jeg har ca kørt 4000 kilometer i den - primært bykørsel og med megen brug af motorbremse og bløde igangsætninger. Jeg kører forholdvis forsigtigt, holder god afstand, "læser" trafikken ifht. min kørsel og kører forholdsvis økonomisk.
Jeg har 18 km på arbejde - heraf 8-9 km i byen.
Snittet på km/l ligger på omkring 10 km/l - hvilket ikke er særlig imponerende, når den er opgivet til 18,5 km/l.
Jeg havde tidligere en GLK220 fra 12/2013 - samme type kørsel, men med et snit på 13,5 km/l - opgivet til 17,9 km/l
Egenvægten er den samme - pånær 20-30 kg. og alt andet lige må vindmodstand mod GLK være større pga højden - alligevel trækker den flere km/l end min E-klasse.
Er der nogen der måske kan forklare mig hvorfor?
Hvor meget har jeres E220 kørt/liter brændstof med samme kørselsmønster som mig - primært bykørsel.
Et andet spørgsmål; ville jeg kunne få noget ud af en chiptuning andet end hestekræfter? Kan jeg hente noget på km/liter? Og kan min motor, gearkasse osv holde til en chiptuning hvor man typisk får en 50hk mere?
Jeg ser frem til jeres svar!
Mvh. Morten
Jeg har netop købt en E220 W212 fra april 2013 (den faceliftede). Den har på nuværende tidspunkt kørt 45.000 km.
Jeg har ca kørt 4000 kilometer i den - primært bykørsel og med megen brug af motorbremse og bløde igangsætninger. Jeg kører forholdvis forsigtigt, holder god afstand, "læser" trafikken ifht. min kørsel og kører forholdsvis økonomisk.
Jeg har 18 km på arbejde - heraf 8-9 km i byen.
Snittet på km/l ligger på omkring 10 km/l - hvilket ikke er særlig imponerende, når den er opgivet til 18,5 km/l.
Jeg havde tidligere en GLK220 fra 12/2013 - samme type kørsel, men med et snit på 13,5 km/l - opgivet til 17,9 km/l
Egenvægten er den samme - pånær 20-30 kg. og alt andet lige må vindmodstand mod GLK være større pga højden - alligevel trækker den flere km/l end min E-klasse.
Er der nogen der måske kan forklare mig hvorfor?
Hvor meget har jeres E220 kørt/liter brændstof med samme kørselsmønster som mig - primært bykørsel.
Et andet spørgsmål; ville jeg kunne få noget ud af en chiptuning andet end hestekræfter? Kan jeg hente noget på km/liter? Og kan min motor, gearkasse osv holde til en chiptuning hvor man typisk får en 50hk mere?
Jeg ser frem til jeres svar!
Mvh. Morten
Re: km/l - chiptuning - E220 W212 04/2013
hej
Du skulle gerne på lang tur nærme dig de 18km/l men måske kun 16 ?
Chr
Det er ikke langt! På den første liter (opvarmnings periode ) vil bilen nok ikke går mere end 8km/l ? Så du vil nok aldrig nå 18km/lJeg har 18 km på arbejde
Du skulle gerne på lang tur nærme dig de 18km/l men måske kun 16 ?
Chr
1996 c200 km 250000km ,kone bil 230TE 415000km år 1989 (90model) har haft 2 gange 300D en 1985 og 1987.
Re: km/l - chiptuning - E220 W212 04/2013
Hej Morten
Tjek her for at se hvad andre opnår: http://www.spritmonitor.de/de/uebersich ... owerunit=2
Det ser ud til at det ligger imellem 10 til 20 km/l, Kan du for resten godt undgå at partikelfilteret stopper til, ved så lidt kørsel? Den bliver vel dårligt varm.
Hilsen Lars
Tjek her for at se hvad andre opnår: http://www.spritmonitor.de/de/uebersich ... owerunit=2
Det ser ud til at det ligger imellem 10 til 20 km/l, Kan du for resten godt undgå at partikelfilteret stopper til, ved så lidt kørsel? Den bliver vel dårligt varm.
Hilsen Lars
W212 E250 CGI, årg.2010.
Re: km/l - chiptuning - E220 W212 04/2013
Hmm....morten03 skrev:Jeg har 18 km på arbejde

W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
W211 - E240 Avantgarde - 2004
W211 - E240 Avantgarde - 2004
Re: km/l - chiptuning - E220 W212 04/2013
Hej Morten
For at skære det lidt groft og firkantet ud, så ligger du og nuldrer og økonomitudser rundt i en kold bil der er designet til at være "Autobahn fest* " på lange stræk med varm motor.
Desuden har den partikelfilter, og det kræver varme for at regenerere. Din bruger meget mere diesel end min 350èr, jeg går mellem 13 og 16 på literen.
Hvis jeg var dig ville jeg tage et par lange ture i ny og næ, og give den bare "lidt at leve af" under accelerationer, det kan man godt gøre inden for lovens rammer med et lavere gear.
Vi er vel flere herinde, som der kan finde en undskyldning for en omvej i en dejlig bil.
Lidt om dieselbiler og korte ture.
http://www.fyens.dk/bilbaadcamping/Kort ... el/1157730
http://politiken.dk/forbrugogliv/biler/ ... g-koersel/
http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyhede ... 025364.ece (Dyrt at ignorere partikelfilteret - garantien dækker ikke)
Når du så skal rense en tilstoppet bil ender du på værksted.
http://www.dieselservicecenter.dk/gode- ... delse.aspx
Håber du kan bruge ovenstående.
* Tysk bil ingeniør term, betyder at den er designet til at accelerere og nedbremse gentagne gange ved daglig brug.
For at skære det lidt groft og firkantet ud, så ligger du og nuldrer og økonomitudser rundt i en kold bil der er designet til at være "Autobahn fest* " på lange stræk med varm motor.

Desuden har den partikelfilter, og det kræver varme for at regenerere. Din bruger meget mere diesel end min 350èr, jeg går mellem 13 og 16 på literen.
Hvis jeg var dig ville jeg tage et par lange ture i ny og næ, og give den bare "lidt at leve af" under accelerationer, det kan man godt gøre inden for lovens rammer med et lavere gear.
Vi er vel flere herinde, som der kan finde en undskyldning for en omvej i en dejlig bil.
Lidt om dieselbiler og korte ture.
http://www.fyens.dk/bilbaadcamping/Kort ... el/1157730
http://politiken.dk/forbrugogliv/biler/ ... g-koersel/
http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyhede ... 025364.ece (Dyrt at ignorere partikelfilteret - garantien dækker ikke)
Når du så skal rense en tilstoppet bil ender du på værksted.
http://www.dieselservicecenter.dk/gode- ... delse.aspx
Håber du kan bruge ovenstående.
* Tysk bil ingeniør term, betyder at den er designet til at accelerere og nedbremse gentagne gange ved daglig brug.

2015 E350 Bluetec AMG/ 4 Matic/ Airmatic/ Fyr/ HarmanKardon/ Nightpackage
2010 E350 CDI Avantgarde /Airmatic /HarmanKardon Logic 7®
1999 E300TD Elegance (rust modellen)
Re: km/l - chiptuning - E220 W212 04/2013
Jeg bliver nødt til at bemærke det ikke nytter det mindste, sporadisk at 'give vognen lidt at leve af'.
De partikler der hober sig op i filteret ved slatten kørsel, forsvinder først når det regenererer.
Diesel biler kræver mindst 30 kilometers kørsel i et stræk efter hver start, for at have et sundt liv.
Venligst tømreren
De partikler der hober sig op i filteret ved slatten kørsel, forsvinder først når det regenererer.
Diesel biler kræver mindst 30 kilometers kørsel i et stræk efter hver start, for at have et sundt liv.
Venligst tømreren
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
W211 - E240 Avantgarde - 2004
W211 - E240 Avantgarde - 2004
Re: km/l - chiptuning - E220 W212 04/2013
Jo men den varmer hurtigere op end hvis man nusser derudad i inderbanen og stirrer på forbruget.
Det var det jeg mente. Men ellers må man jo sige at tømreren igen rammer sømmet lige på hovedet....

Det var det jeg mente. Men ellers må man jo sige at tømreren igen rammer sømmet lige på hovedet....


2015 E350 Bluetec AMG/ 4 Matic/ Airmatic/ Fyr/ HarmanKardon/ Nightpackage
2010 E350 CDI Avantgarde /Airmatic /HarmanKardon Logic 7®
1999 E300TD Elegance (rust modellen)
Re: km/l - chiptuning - E220 W212 04/2013
Det har du fuldstændig ret i. For nej, man kan alligevel ikke regne med forbruget på 18 km kørsel, hvor motoren dårlig når sin optimale drifts temperatur.ThomasDK skrev:Jo men den varmer hurtigere op end hvis man nusser derudad i inderbanen og stirrer på forbruget.![]()
Det var det jeg mente. Men ellers må man jo sige at tømreren igen rammer sømmet lige på hovedet....
Jeg opfattede blot dit indlæg lidt anderledes, det skal jeg beklage.
God weekend.
Venligst tømreren
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
W211 - E240 Avantgarde - 2004
W211 - E240 Avantgarde - 2004
Re: km/l - chiptuning - E220 W212 04/2013
Det billigste ville nok være at skifte din dieselbil ud med en benzin-ditto.
Jeg kører 110 km til arbejde (130-80km/t) i en 12 år gammel MB der har gået +600kkm og jeg ligger på 17-18km/l.....
Din bil er jo ikke lavet til disse korte ture
Jeg kører 110 km til arbejde (130-80km/t) i en 12 år gammel MB der har gået +600kkm og jeg ligger på 17-18km/l.....
Din bil er jo ikke lavet til disse korte ture

IMHO
Mvh
John
Solgt MB E320 CDI (R6) AVANTGARDE (2003) >600k km
MB E320 CDI (V6) AVANTGARDE (2007)
Mvh
John
Solgt MB E320 CDI (R6) AVANTGARDE (2003) >600k km
MB E320 CDI (V6) AVANTGARDE (2007)
Re: km/l - chiptuning - E220 W212 04/2013
Stakkels 'morten03', han har jo lige købt den.....JayZee skrev:Det billigste ville nok være at skifte din dieselbil ud med en benzin-ditto
Men du har FULDSTÆNDIG ret 'JayZee'. Og jeg har selv bemærket det mange gange her i forummet efterhånden. Jeg forstår simpelthen ikke folk med et kørsels behov på 30-40 km om dagen køber en diesel bil....
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
W211 - E240 Avantgarde - 2004
W211 - E240 Avantgarde - 2004
Re: km/l - chiptuning - E220 W212 04/2013
Hej alle sammen
Tak for jeres inputs!
Jeg er med på, at mit direkte behov ikke er til en dieselbil - men jeg er så glad for diesel og dens motorgang (kræfter fra de først RPM) og at stå og fylde den op ved standeren til den lave takst.
Jeg kører som nogle nævner at jeg skal - også længere ture hvor den får lov til at sparke igennem som den burde.
Jeg undrer mig stadig over, HVORFOR min GLK kørte længere på literen end min nuværende E. Det er nøjagtig den samme motor og de øvrige parametre er de samme (vægt). Dog har GLK jo vindmodstanden i mod sig pga. højden - der er E klassen lavere og burde ikke have samme vindmodstand.
Men jeg kommer altså ikke til at skifte bil - en E400 (som den eneste benzin de har hos starmark pt.) koster 800.000 - det er liiiiiiiiiiiiige over mit budget
En ting er sikkert - jeg må køre nogle flere søndagsture!
Mvh. Morten
Tak for jeres inputs!
Jeg er med på, at mit direkte behov ikke er til en dieselbil - men jeg er så glad for diesel og dens motorgang (kræfter fra de først RPM) og at stå og fylde den op ved standeren til den lave takst.
Jeg kører som nogle nævner at jeg skal - også længere ture hvor den får lov til at sparke igennem som den burde.
Jeg undrer mig stadig over, HVORFOR min GLK kørte længere på literen end min nuværende E. Det er nøjagtig den samme motor og de øvrige parametre er de samme (vægt). Dog har GLK jo vindmodstanden i mod sig pga. højden - der er E klassen lavere og burde ikke have samme vindmodstand.
Men jeg kommer altså ikke til at skifte bil - en E400 (som den eneste benzin de har hos starmark pt.) koster 800.000 - det er liiiiiiiiiiiiige over mit budget

En ting er sikkert - jeg må køre nogle flere søndagsture!

Mvh. Morten
Re: km/l - chiptuning - E220 W212 04/2013
Ellers kunne du slå egr og partikkel filteret fra, hos en tuner
Re: km/l - chiptuning - E220 W212 04/2013
Ha ha - ja hobbies koster - og din hobby er din bil, så må det koste lidt!
BTW det hjælper ikke at køre lange søndagsture og "brænde den ud" - jo, på turen vil du bruge mindre, men mandag morgen vil du være tilbage "ved nul"
Nyd din fede bil og betal ved glæde - pt. er du jo hjulpet af den lave diesel-pris (pt. under 7 kr/liter her i Svendborg)
BTW det hjælper ikke at køre lange søndagsture og "brænde den ud" - jo, på turen vil du bruge mindre, men mandag morgen vil du være tilbage "ved nul"
Nyd din fede bil og betal ved glæde - pt. er du jo hjulpet af den lave diesel-pris (pt. under 7 kr/liter her i Svendborg)

IMHO
Mvh
John
Solgt MB E320 CDI (R6) AVANTGARDE (2003) >600k km
MB E320 CDI (V6) AVANTGARDE (2007)
Mvh
John
Solgt MB E320 CDI (R6) AVANTGARDE (2003) >600k km
MB E320 CDI (V6) AVANTGARDE (2007)
Re: km/l - chiptuning - E220 W212 04/2013
De lange søndagsture var mest for at brænde filteret af 
Jeg smiler hver gang jeg sætter mig ind i den - så jeg nyder den i fulde drag - også når jeg lige har tanket til 6.87 her til morgen
Er der nogen der har nogle teorier omkring min GLK vs E og dere forbrug, på trods af at mit kørselsmønster er det samme?
Tilsætning i brændstof: Jeg har læst lidt om at man kan tilsætte nogle additiver til sin diesel - men jeg har ikke fundet ud af om det er godt at gøre til en forholdsvis ny bil som jeg har? (april/2013)

Jeg smiler hver gang jeg sætter mig ind i den - så jeg nyder den i fulde drag - også når jeg lige har tanket til 6.87 her til morgen

Er der nogen der har nogle teorier omkring min GLK vs E og dere forbrug, på trods af at mit kørselsmønster er det samme?
Tilsætning i brændstof: Jeg har læst lidt om at man kan tilsætte nogle additiver til sin diesel - men jeg har ikke fundet ud af om det er godt at gøre til en forholdsvis ny bil som jeg har? (april/2013)