Er der forskel på dieselkvalitet

Alt vedrørende teknik
Besvar
Bent
Indlæg: 159
Tilmeldt: 28. apr 2015, 19:18

Er der forskel på dieselkvalitet

Indlæg af Bent »

Min kone har en Renault Megane III 1,9 dci. Når bilen bliver tanket op med diesel fra brugsen, kører bilen når jeg udregner efter en tankning, ca. 8 til 10% kortere på literen. Tankes der derimod F24, UnoX, shell eller haahr, ja så kører bilen ca. 6% længere på literen, end bilen viser i displayet.
Min egen Mercedes 320 CDI har ikke disse store udsving - men kommer jeg f.eks. shell diesel på tanken, så synes jeg at motoren går lidt mere smidig og lydløs.
Derfor spørgsmålet, er der andre som synes at kvaliteten på diesel svinger fra selskab til selskab ?
Kuha
Indlæg: 242
Tilmeldt: 24. okt 2015, 05:00
Geografisk sted: Hillerød

Re: Er der forskel på dieselkvalitet

Indlæg af Kuha »

Bent skrev:Min kone har en Renault Megane III 1,9 dci. Når bilen bliver tanket op med diesel fra brugsen, kører bilen når jeg udregner efter en tankning, ca. 8 til 10% kortere på literen. Tankes der derimod F24, UnoX, shell eller haahr, ja så kører bilen ca. 6% længere på literen, end bilen viser i displayet.
Min egen Mercedes 320 CDI har ikke disse store udsving - men kommer jeg f.eks. shell diesel på tanken, så synes jeg at motoren går lidt mere smidig og lydløs.
Derfor spørgsmålet, er der andre som synes at kvaliteten på diesel svinger fra selskab til selskab ?
Jeg har i de sidste 4000 km tanket Cirkle diesel plus
rabat 21 øre pr liter.
stor fornemmelse for en mindre støjende motor og en lille besparelse fra 19 km /L til 19,6 km / L
Hvis også det giver en renere forbrænding og mindre sod i systemet som Cirkle lover er det jo kun en fordel.
MB 180 CDI fra 2009 - 143HK
Climatec
Indlæg: 186
Tilmeldt: 19. mar 2016, 07:37

Re: Er der forskel på dieselkvalitet

Indlæg af Climatec »

Ja jeg har prøvet OK i min 320 og så bankede motoren, men tanker jeg f24 eller Q8 så lyder den fint. Så nogen forskel må der være.

Mvh

Henrik
Mercedes A 180, Urban, Diesel aut. Lys og syn pakke, park assistent, mm. 2013
Mercedes E 320, V6, 4 zoner klima, læder, el sæder, massage sæde fører, Distronic, 2008
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Er der forskel på dieselkvalitet

Indlæg af tømreren »

Ja ja, 'tro kan som bekendt, flytte bjerge'..... :roll:

Læs eksempelvis disse og tank så hvad I vil:

viewtopic.php?f=5&t=7350&p=30805&hilit=statoil#p30805

http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyhede ... 465678.ece
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
ThomasDK
Indlæg: 239
Tilmeldt: 23. maj 2013, 18:36

Re: Er der forskel på dieselkvalitet

Indlæg af ThomasDK »

Jeg tanker i Sverige, Frankrig, Tyskland og Danmark:
OK
OKQ8
Preem
F24
Circle
Jet
Shell
St1
Statoil
Ingo
ARAL
ESSO
BP
Total
Star
OMV
Avia (Tror nok det var Sweitz)
Gulf (Luxemborg)

... og har aldrig mærket forskel på motorbanken, selv om de nogen gange stinker som plummer fyringsolie.
Min eneste bekymring har været, om jeg har god nok frostbeskyttelse i tanken når jeg kører til norges -20 grader.
Jo en gang jeg fik diesel med dieselpest i på min pansrede mandskabsvogn i Bosnien, det kostede et brændstof filter. :wink:
Senest rettet af ThomasDK 16. okt 2016, 10:26, rettet i alt 1 gang.
Billede
2015 E350 Bluetec AMG/ 4 Matic/ Airmatic/ Fyr/ HarmanKardon/ Nightpackage
2010 E350 CDI Avantgarde /Airmatic /HarmanKardon Logic 7®
1999 E300TD Elegance (rust modellen)
Johnnyhjo77
Indlæg: 121
Tilmeldt: 2. okt 2016, 21:55
Geografisk sted: Ringsted

Re: Er der forskel på dieselkvalitet

Indlæg af Johnnyhjo77 »

Hvor tit kører i så med f. Eks Bell ADD i diesel for renere motor?
Johnny H. Jørgensen
Mercedes CLS 350CDI X218, shoting brake 2014,
Tester: Autel MD702 Elite og Star tester 2020.
ThomasDK
Indlæg: 239
Tilmeldt: 23. maj 2013, 18:36

Re: Er der forskel på dieselkvalitet

Indlæg af ThomasDK »

Jeg anvender altid en flaske et par tanke inden service. http://www.belladd.dk/da/produkter/bell ... etail.html
Købte en håndfuld i en webshop, så man har dem liggende når man nærmer sig service.
Prøv at trække oliepinden før og efter, der kommer godt nok meget fint sort snask med ud - til det efterfølgende olieskifte.
Billede
2015 E350 Bluetec AMG/ 4 Matic/ Airmatic/ Fyr/ HarmanKardon/ Nightpackage
2010 E350 CDI Avantgarde /Airmatic /HarmanKardon Logic 7®
1999 E300TD Elegance (rust modellen)
Bent
Indlæg: 159
Tilmeldt: 28. apr 2015, 19:18

Re: Er der forskel på dieselkvalitet

Indlæg af Bent »

Jeg kører næsten altid med Bell Add City og bruger 2 gange om året, Bell Add Servicerens. Om det virker - ja det er et godt spørgsmål -jeg kan ikke mærke forskel, men håber det er godt for motoren og erg-ventilen. Derimod er jeg er tvivl om hvem der sælger en dårlig diesel og hvem der sælger en god diesel. Shell FuelSave er efter min mening, den bedste diesel man kan købe.
Besvar