Turbo fløjter
Turbo fløjter
Min w211 laver en en lav fløjtelyd, der følger omdrejningerne. En MB mekaniker sagde at det var turboen. Lad os sige at det er korrekt, hvad er så den nemmeste måde at rense den på. På VAGcars fora er der mange der sprøjter ovnrens ind på udstødningssiden af turboen (indtaget er aluminium så ikke godt her), hvilket efter sigende meget bedre end de indsugningsprodukter man sprøjter direkte ind i luftindtaget efter luftmassemåleren. Så vidt jeg kan forstå, afmonterer de et rør fra EGR ventilen og sprøjter skum ind i turboen den vej, ved hjælp af en pvc-slange monteret på dåsen.
Inden nogen begynder at skælde ud, så ville jeg bare gerne forstå hvordan det fungerer. Lukker EGR ventilen ikke netop udstødningsluft ind på indtagssiden af turboen? I så fald får de da ovnrens på aluminiumssiden af turboen, hvilket ikke skulle være meningen?
Er der nogle der har fået udført rens af turbo/EGR, hvor den ikke skulle demonteres, men hvor det heller ikke bare var er en dåse Bell Add der blev sprøjtet i indtaget?
Inden nogen begynder at skælde ud, så ville jeg bare gerne forstå hvordan det fungerer. Lukker EGR ventilen ikke netop udstødningsluft ind på indtagssiden af turboen? I så fald får de da ovnrens på aluminiumssiden af turboen, hvilket ikke skulle være meningen?
Er der nogle der har fået udført rens af turbo/EGR, hvor den ikke skulle demonteres, men hvor det heller ikke bare var er en dåse Bell Add der blev sprøjtet i indtaget?
W211 E220 CDi 2006 kombi
Chassis: 211.206
Motor: 646.961
Aut.gear: 722.699
Chassis: 211.206
Motor: 646.961
Aut.gear: 722.699
Re: Turbo fløjter
Ville sige at den motor er jo kendt får at turboen går, så det er spørgsmålet om den er ved at være træt i lejerne
Du får ikke noget ud af at rense en turbo, da den er selvrensende hvis man kan sige det sådan.
Det kan også være en lekage i ladeluft systemet, det kan også give en fløjten.
Du får ikke noget ud af at rense en turbo, da den er selvrensende hvis man kan sige det sådan.
Det kan også være en lekage i ladeluft systemet, det kan også give en fløjten.
Re: Turbo fløjter
Er det til at finde sådanne lækager? Lyder ok svært! Det kan jo være i slanger, intercooler, indløbsrør osv.JTC skrev:Det kan også være en lekage i ladeluft systemet, det kan også give en fløjten.
W211 E220 CDi 2006 kombi
Chassis: 211.206
Motor: 646.961
Aut.gear: 722.699
Chassis: 211.206
Motor: 646.961
Aut.gear: 722.699
Re: Turbo fløjter
Lige en opfølgning, hvis andre skulle søge efter dette problem i fremtiden. Det viste sig, som Jacob nævnte, at lejerne i turboen er slidt. Der er lidt slør i centeraksen, som får kompressionsbladende til at skrabe imod kanten, hvilket udløser fløjtelyden. Så ingen grund til at teste yderligere for læk i resten af systemet, da bilen trækker godt. Dette skulle i øvrigt også lyde mere henad en hvislen end en fløjten, hvis det giver mening. Det var i øvrigt ret nemt at åbne op, så man kunne få en arm ned til turboen og mærke for slør i centeraksen.
W211 E220 CDi 2006 kombi
Chassis: 211.206
Motor: 646.961
Aut.gear: 722.699
Chassis: 211.206
Motor: 646.961
Aut.gear: 722.699
Re: Turbo fløjter
Hej
Jeg fik renoveret min turbo hos turbomotor.dk i Give. De var hurtige, og rimelige i pris.
Henrik
Jeg fik renoveret min turbo hos turbomotor.dk i Give. De var hurtige, og rimelige i pris.
Henrik
Mercedes A 180, Urban, Diesel aut. Lys og syn pakke, park assistent, mm. 2013
Mercedes E 320, V6, 4 zoner klima, læder, el sæder, massage sæde fører, Distronic, 2008
Mercedes E 320, V6, 4 zoner klima, læder, el sæder, massage sæde fører, Distronic, 2008
Re: Turbo fløjter
Din turbo har oliebærende lejer, så der ville altid være lidt slør i akslen.
Tror nu stadig du har en lekage i ladeluft systemet eller ved udstødnings manifolden.
Tror nu stadig du har en lekage i ladeluft systemet eller ved udstødnings manifolden.
Re: Turbo fløjter
Man kunne se at metallet omkransende fanebladende var slidt helt mat fra kontakt med bladene. Der var ikke så meget slup i aksen, omkring 3-4mm fra side til side. Hvordan checker man resten af systemet for utætheder?
W211 E220 CDi 2006 kombi
Chassis: 211.206
Motor: 646.961
Aut.gear: 722.699
Chassis: 211.206
Motor: 646.961
Aut.gear: 722.699
Re: Turbo fløjter
Køb en ny/brugt - 3-4 mm "slør" lyder af meget på en turbo der løber 75-80.000 rpm eller mere?
IMHO
Mvh
John
Solgt MB E320 CDI (R6) AVANTGARDE (2003) >600k km
MB E320 CDI (V6) AVANTGARDE (2007)
Mvh
John
Solgt MB E320 CDI (R6) AVANTGARDE (2003) >600k km
MB E320 CDI (V6) AVANTGARDE (2007)
Re: Turbo fløjter
Det var ihvertfald hvad mekanikeren fra Gørløse sagde. Har Købt en brugt på eBay for en tusse med forsendelse. Den kommer ikke med en "actuator", men går går ud fra at den kan genbruges fra min gamle turbo. Pæn stand, helt skarpe og lige blade og ingen slidmærker omkring bladende. Tænker at jeg ligeså godt kan lære mig at skifte den selv, så er det i værste tilfælde et par timers spildt arbejde. Hvis jeg betalte 1500-2000kr for montering, ville det give bedst mening at finde en med garanteret lavt km-tal eller en ombytter.
W211 E220 CDi 2006 kombi
Chassis: 211.206
Motor: 646.961
Aut.gear: 722.699
Chassis: 211.206
Motor: 646.961
Aut.gear: 722.699