Airmatic undervogn .

Alt vedrørende teknik
Lars Hansen
Indlæg: 296
Tilmeldt: 27. jun 2014, 18:20

Re: Airmatic undervogn .

Indlæg af Lars Hansen »

Som Jacob skriver, kan pumpen sagtens køre, men hvis den ikke generere tryk nok, kommer den fejlmeddelelse i dit display.

Din pumpe er garanteret slidt og dette kan klares på to måder:

Først den indlysende og dyre: Byt til nyt !
De pumper kan fås fra 1.000 kr for de billige (og nok ikke skidegode) "Kina-pumper" og hele vejen op til en original WABCO kompressor med et "Mercedes" mærke som koster over 4.000 kr.
Jeg skiftede min for ikke så længe siden til en "Miessler Automotive" kompressor købt på e-bay og den virker bare super og når man køber sådan en pumpe, følger der et relæ med og det SKAL skiftes når man har problemer med luftforsyningen til de undervogne.

Så er der den billige som kræver lidt arbejde, men som ofte virker upåklageligt i mange år: Skift plastik stempelringen i kompressoren og så virker pumpen igen.
Det koster ca. 250 kr her: http://bagpipingandy.com/repairkit.html

Husk at købe et nyt relæ.
Ifølge den svenske service chef, er hængende relæer årsag til 80-90% af alle slidte og ødelagte kompressorer.
Han skifter selv det relæ på sin S211 forebyggende, hvert andet år og hans kompressor er fra 2003 og har kørt over 600.000 km.
MVH. Lars H
S211 E 320 cdi 2008
Brugeravatar
JTC
Indlæg: 2188
Tilmeldt: 19. jun 2012, 22:39
Geografisk sted: Greve / Sjælland
Kontakt:

Re: Airmatic undervogn .

Indlæg af JTC »

der er mange muligheder her, lidt op ad bakke uden en tester. Men næste skridt kan være et deffekt kompressor relæ eller hoved sikringen.
JTC Mercedes specialist
Håndværkervænget 19
2670 Greve
Tlf. 61 777 104

http://www.jtcmb.dk
wipa3103
Indlæg: 64
Tilmeldt: 19. maj 2010, 17:04

Re: Airmatic undervogn .

Indlæg af wipa3103 »

Stor tak for alle input , jeg vil nu gå i gang med kompressoren og vender tilbage med update så snart som muligt . 8) :)
wipa3103
Indlæg: 64
Tilmeldt: 19. maj 2010, 17:04

Re: Airmatic undervogn .

Indlæg af wipa3103 »

Jeg har i dag afmonteret kompressoren , som er ca. 1 år gammel og det er en Wabco .
Jeg spørger måske lidt dumt men kan ikke se noget relæ på kompressoren , er der nogen som kan fortælle helt præcist hvor den får hovedstrøm fra da jeg nu har ledt og tjekket 3 sikringsbokse , det eneste jeg har kunnet følge er kablet fra kompressor til sikringsboks i venstre side af motorrummet .
Jeg har testet kompressoren med strøm fra et eksternt batteri ude " på gulvet " og den kører / pumper fint , kan dog ikke sige om den pumper det rigtige tryk .
Skal der være konstant strøm på når bilen er startet eller styres det , da jeg ikke kan måle noget strøm i det store stik ?
:?
Brugeravatar
Alex B J
Indlæg: 1983
Tilmeldt: 18. jan 2015, 18:47
Geografisk sted: Næstved

Re: Airmatic undervogn .

Indlæg af Alex B J »

Sidder i relæ boks
Vedhæftede filer
205039817-w988-h1317.jpeg
w211 sedan e280cdi v6 2007 avantgarde
Opgraderet med sportspakke og 19 amg/eftermonteret memorypakke,dynamisk førersæde,amg e55 bremser,h/k logic7,originalt canbus fyr,solgardin,distronic,Airmatic
Kommende retrofits: dynamisk passæde
wipa3103
Indlæg: 64
Tilmeldt: 19. maj 2010, 17:04

Re: Airmatic undervogn .

Indlæg af wipa3103 »

Relæ er nu udskiftet ( originalt Mercedes ) men desværre ikke noget resultat , den står stadig helt nede og hæver sig ikke :(
Opsummering : Styreventil ved siden af kompressor udskiftet , relæ udskiftet , kompressor afmonteret og afprøvet med 12v fra eksternt batteri og den kører .
Jeg er nu på totalt bar bund og aner ikke mine levende råd :?
Brugeravatar
Alex B J
Indlæg: 1983
Tilmeldt: 18. jan 2015, 18:47
Geografisk sted: Næstved

Re: Airmatic undervogn .

Indlæg af Alex B J »

Ledningsbrud eller defekt styreenhed til airmatic .
Dog gætværk .
Du kommer nok ikke uden om Star diagnose. ..
w211 sedan e280cdi v6 2007 avantgarde
Opgraderet med sportspakke og 19 amg/eftermonteret memorypakke,dynamisk førersæde,amg e55 bremser,h/k logic7,originalt canbus fyr,solgardin,distronic,Airmatic
Kommende retrofits: dynamisk passæde
stuttgart
Indlæg: 24
Tilmeldt: 4. mar 2014, 01:09

Re: Airmatic undervogn .

Indlæg af stuttgart »

Prøv at luse kl 30 og 87 på relæet, så skal kompressoren køre, går den ikke det er sikringen sikkert gået , det er en 40a maxi sikring der sidder bag måtten og pladen ved passagernes fødder, sikkert derfor du ikke kan måle spænding på det store stik.
Brugeravatar
Alex B J
Indlæg: 1983
Tilmeldt: 18. jan 2015, 18:47
Geografisk sted: Næstved

Re: Airmatic undervogn .

Indlæg af Alex B J »

Billede
Vedhæftede filer
IMG_2180.JPG
w211 sedan e280cdi v6 2007 avantgarde
Opgraderet med sportspakke og 19 amg/eftermonteret memorypakke,dynamisk førersæde,amg e55 bremser,h/k logic7,originalt canbus fyr,solgardin,distronic,Airmatic
Kommende retrofits: dynamisk passæde
wipa3103
Indlæg: 64
Tilmeldt: 19. maj 2010, 17:04

Re: Airmatic undervogn .

Indlæg af wipa3103 »

Så er der tjekket sikring som var ok .
Har prøvet at luse ben 30 med ben 87 og kompressoren starter da med det samme men kører ikke når det nye relæ er monteret og bilen er startet .
stuttgart
Indlæg: 24
Tilmeldt: 4. mar 2014, 01:09

Re: Airmatic undervogn .

Indlæg af stuttgart »

Hvis bagvognen er på normalt niveau eller højere starter kompressoren ikke.
Er niveauet for højt lukkes der luft ud via trykreduktionsventilen(den der er fejl på)
Når der er konstateret spænding på stikbenene ( går ud fra at der er målt mellem de 2 tynde ledninger)
Ser det ud til at bilen prøver at sænke bagvognen. Når ventilen er skiftet til en ny må det være en blokade der forhindrer
At luften kan komme ud. Den lufter ud via kompressorers luftindsugning.
En kompressor der har været for varm kan smelte indsugningsrøret.
Jeg ville prøve at trække indsugningsslangen af kompressoren for at se om det ændrede noget,
Kontrollere slanger til of fra ventilen samt måle om der stadig er spænding til ventilen.
Det er ofte set at ledningerne knækker et stykke oppe
Lars Hansen
Indlæg: 296
Tilmeldt: 27. jun 2014, 18:20

Re: Airmatic undervogn .

Indlæg af Lars Hansen »

Hvorfor skifter du dele i blinde ?

Det er skide dyrt og totalt unødigt, når det alligevel ikke føre til noget brugbart og både Jacob og Alex har flere gange anbefalet dig, at få læst din bil ud for fejl med en STAR-tester, da den kan læse fejl ud og samtidig teste, om kompressoren leverer det den skal.

Lige nu er det bare en historie jeg og sikkert også en del andre har set rigtig mange gange før.
En bil har en fejl og ejeren tror FEJLAGTIGT at han "bare lige" kan fikse tingene selv, helt uden at gøre det indlysende og nødvendige:

1. At sætte bilen hen til en kyndig mekaniker og betale hvad det koster, at få fejlen udbedret
2. At betale sig fra, at få en mekaniker til at udlæse fejl med egnet udstyr og ad den vej, få en nøjagtig diagnose.

Begge dele havde kostet dig langt mindre end at skifte dele i blinde, dele der sandsynligvis virkede som de skulle, inden du bare skiftede dem og du er ikke kommet ret meget længere end da du startede.

FÅ NU LÆST DE FEJLKODER UD MED EN EGNET TESTER !

Så behøver du ikke rive dig selv i håret og give en mase unødige penge ud, men istedet meget hurtigt få ordnet bilen.
Det er billigere og bedre på den måde.

Fair nok, at du ønsker at lære bilen at kende og selv lave den. Det er du ikke ene om, men gør det nu rigtigt istedet for bare at skifte dele fra en ende af.
MVH. Lars H
S211 E 320 cdi 2008
Brugeravatar
Alex B J
Indlæg: 1983
Tilmeldt: 18. jan 2015, 18:47
Geografisk sted: Næstved

Re: Airmatic undervogn .

Indlæg af Alex B J »

Jeg må give Lars ret .
Fordelen ved det mærke specifikke udstyr er at man kan tvangsstyre diverse funktioner og lave dybdegående selvtest af cyklusser.,hvilket hjælper dig til ikke at skifte dele i blinde .
Jeg er på ingen måde expert i airmatic dog syntes jeg stadig det lugter lidt af mine 2 busk mit tidligere indlæg...
w211 sedan e280cdi v6 2007 avantgarde
Opgraderet med sportspakke og 19 amg/eftermonteret memorypakke,dynamisk førersæde,amg e55 bremser,h/k logic7,originalt canbus fyr,solgardin,distronic,Airmatic
Kommende retrofits: dynamisk passæde
Besvar