Cls 350 CGI indsugningsknast

Alt vedrørende teknik
Besvar
Mikkelhansen

Cls 350 CGI indsugningsknast

Indlæg af Mikkelhansen »

Hej

Igår lyste min motorlampe gult. i dag tændte jeg bilen og den lyste ikke længere. Jeg fik så en tester på og den meldte ikke nogle fejl. Den havde dog en fejl i hukkomelsen som var fejl på indsugningsknast som sidder i række 2. Dog mente mekanikeren ikke at jeg skulle bekymre mig med mindre motorlampen lyste igen.
Jeg har nu set på mit brændstofforbrug og i de seneste 100 km har den brugt 13,7 L/100 km. Altså brændstof forbrug på 7,3/kml. Den er fra 2011 og er opgivet til 14,5. Mit kørselsmønster i de 100 km har været almindelig bykørsel uden for trafik og lidt motorvejs samt landevejskørsel. Forbruget gør ikke det store, men jeg tænker det måske er en tand for højt. Jeg har læst at indsugningsknasten kan have nogrt med brændstofforbruget at gøre.
Nogle af jer der har erfaringer med dette?
Lars Hansen

Re: Cls 350 CGI indsugningsknast

Indlæg af Lars Hansen »

Jamen 7,3 km/l i bykørsel med en stor motor i en tung bil skal man da ikke løfte på øjenbrynene af...

Men hvis dit forbrug stiger voldsomt efter en motorlampe der lyser, bør du nok være lidt mere opmærksom, men det virker ikke alarmerende med det du skriver.

En motorlampe der lyser, er et tegn på at noget ikke er som det skal være, men man skal altså lige holde hesten, vende skråen og sanke sig i bakkerne, inden man går til sin bankmand og tigger sig til en forhøjelse sin kassekredit og sender bilen til byens dyreste mekanikker, for det er ikke sikkert at der er noget som helst galt.
En enkelt fejltænding, et dårligt tændrør eller en løs forbindelse kan være rigeligt til at få instrument kombien til at lyse op som et juletræ.

Den fejl du har, kan sagtens være en følerfejl, for er det en reel fejl ved din indsugningsknast, vil du sandsynligvis opleve ujævn motorgang og reduceret kraft og ikke mindst, at lampen lyser konstant.

Jeg ved ikke hvad der trigger motorlampen på en Mercedes, men på rigtig mange biler er det bl.a. når Lambda-tallet kommer uden for området, hvilket bare et lille fald i brændstof trykket eller en fejltænding kan foranledige.

Hold øje med det og fortsætter det, ville jeg gå til fagkundskaben og få dem til at kigge på det.
Med fagkundskaben mener jeg et sted, hvor de VED hvad de har med at gøre og har (stor) erfaring med netop Mercedes.
MVH. Lars H
S211 E 320 cdi 2008
Lars-J

Indlæg af Lars-J »

Få tjekket knastkæden, hvis den er blevet lang får du fejl, hvis en knastaksel kommer uden for reguleringsområdet, det er en meget tynd kæde, problemet er åbenbart kendt og der er en lille film om kædeskift på M272 motoren på Epc/ WIS

Better safe than sorry.

Hilsen Lars
W212 E250 CGI, årg.2010.
SLKkompressor
Geografisk sted: Midtfyn

Indlæg af SLKkompressor »

Det kan være Lars har ret i at du bare kan køre videre. Men e lang række af de tidlige M 272 motorer havde problemer med dårligt udførte tandhjul på balanceakslen som medførte at taktkæden blev slap og aksel og tandhjul skulle skiftes efter ca 120.000 km. Et MB værksted kan kontrollere motorens tilstand.
Mikkelhansen

Indlæg af Mikkelhansen »

Tak for svar
Motorlampen lyste igen igår, denne gang forsvandt den ikke selv efter en køretur på 1-1,5 time

Jeg tager ind hos værkstedet her i den kommende uge og får tjekket knastkæden/taktkæden som i siger.
Nogle af jer der kender et værksted, hvor jeg til billige penge kan få et eftersyn af bil. Bare tjek af motoren, gearens osv stand - ikke det store. Bor selv i København. Værkstedet er et som leasingfirmaet hvor jeg leaser bilen har anbefalet.
Det er ikke et jeg selv har brugt før
Lars Hansen

Indlæg af Lars Hansen »

MVH. Lars H
S211 E 320 cdi 2008
Mikkelhansen

Indlæg af Mikkelhansen »

Hej allesammen

Jeg har været forbi værkstedet. De fik skiftet de 2 sensorer, som meldte fejl. Nu efter blot 3 dage lyder motorlampen igen.
Bilen kører som den skal, går helt ud i omdrejninger accellererer som normalt osv.
Værkføreren nævnte at hvis motorlampen lyste igen, så var det nok knastkæden og kædehjulet som skulle skiftes. Det giver mercedes åbenbart kullance på, så det var ikke noget jeg skulle bekymre mig om.
Besvar