Køreegenskaber ved forskellig størrelse hjul for og bag

Alt vedrørende teknik
Besvar
søberg

Køreegenskaber ved forskellig størrelse hjul for og bag

Indlæg af søberg »

Er der nogen der har erfaringer med hvorvidt køreegenskaberne bliver bedre/dårligere ved montering af bredere hjul bagerst end forrest (det der i instruktionsbogen betegnes som AMG-opsætning)?

Da jeg købte min bil (slk 230 k), var den nemlig monteret med 1" bredere hjul bagerst og jeg oplevede kørslen som meget urolig særligt på ikke 100% perfekte veje (hvilket der jo desværre findes nogle stykker af i DK). Den urolige kørsel fik mig til forholdsvis tidligt (ult.sep.) at skifte til vinterdæk i samme størrelse for og bag, hvorefter bilen kørte som den skulle. Det skal bemærkes, at jeg ikke ved om de hjul der sad på bilen da jeg købte den, har siddet på en anden bil og dermed er slidt anderledes eller om der er hæl/tå på dækkene (Hankok).

Nu er det ved at være tid til at skifte til sommerdæk og vil derfor gerne høre om jeg skal vælge samme størrelse for og bag eller om jeg roligt kan vælge AMG-opsætning.
Brugeravatar
Jan-DK
Geografisk sted: Hvalsø

Indlæg af Jan-DK »

På mit arbejde har jeg en del forskeldige biler der er op sat på den måde.
Lexus, Bmw og MB og der er ikke nogle at dem der klager over den måde de køre på.
CDI

Indlæg af CDI »

Man skal ikke ændre ret meget på indpresningen før bilen ændrer karakter i kørselen.

Viano'en kører ET60 standard, fik ET50 aluhjul som er indenfor loven. Men bilen er blevet utrolig følsøm for vejbane ujævnheder.

Til dit spørgsmål, når man kører med forskellige bredde fælg for og bag, rykker man også på ET målet som nogle gange får den uheldige bivirkning med urolig vogn.

Jeg er tilhænger af ens bredde hjul for og bag fordi man kan rykke rundt med dem og mener at der er bedre balance for til bag ved alm kørselsbehov.

Skal det se godt ud og bedre vejgreb, kører man breddere fælg/dæk bag...
SLKkompressor
Geografisk sted: Midtfyn

Indlæg af SLKkompressor »

Hej Søberg!
Din R170 SLK 230 Kompressor er normalt udstyret med fælge 7J x 16 ET 37 for, 8J x 16 ET 30 bag, og dæk 205/55 R 16 V for, 255/50 R 16 V bag. AMG Design fælge er ½ tomme bredere for og bag. Med sportsundervogn og sådan nogle sutter er bilen hård og livlig at køre i heldigvis. Der skal være tydelig forskel til en limousine.
Jeg kører ikke om vinteren men vinterdæk er normalt blødere og derfor måske behageligere at køre på. Uden at have erfaring tror jeg ikke bredere baghjul giver dårligere men måske anderledes køreegenskaber. Der er en del justeringsmuligheder på undervognen og dermed også muligheder for fejlindstillinger og mit råd er derfor at få lavet 4 hjuls måling/justering af undervognen eventuelt med begge sæt hjul/dæk. Jeg har selv ændret forhjulenes indstilling fra let overstyring til mere neutral som gør bilen mere letkørt men ikke ændret på de generelle køreegenskaber.
Jeg nyder hvert øjeblik jeg kører min SLKkompressor.
:wink:
Besvar