Tak for de mange indlæg og forslag til fejlkilder.
Hermed en opdatering siden sidst (20/1-09).
Efter at have indhentet tilbud på en ny automatgearkasse hos Gørløse Auto og Mercedes i Herlev, der begge skulle have ca. 40 t.kr. , besluttede jeg mig for at tage imod tilbuddet fra Mercedes i Herlev. Inden de bestilte reservedele mv. ville de gerne prøve bilen, da de havde svært ved at tro på at gearkassen var defekt. Konklusionen på prøveturen blev at bilen kørte som den skulle. De nævnte bl.a. at motoren kører med forhøjet antal omdrejninger indtil den opnår driftstemperatur.
Herefter kunne jeg nemmere acceptere at gearkassen skifter lidt sent indtil den er driftsvarm især fordi det resulterer i utrolig hurtig kabinevarme i vintermånederne.
For ca. 2 uger siden var den til alm. service hos Gørløse Auto hvor jeg bad dem have særligt fokus på gearkassen. Der blev skiftet filter og olie på gearkassen samt et defekt ventilstik. Gearkassen skiftede væsentligt bedre den første uges tid herefter, men er nu blevet næsten ligesom den var før.
Af fakturaen fra serviceeftersynet kan jeg se at der er brugt 3,5L automatgearolie, hvilket stemmer godt overens med det som palle114 fortæller. En gearkasseskylning lyder som en god ide og er sandsynligvis det næste jeg vil prøve (bare ærgeligt man skal helt til Tyskland).
Hvis der er nogen der kender et værksted i DK (gerne på sjælland) der kan lave en gearkasseskylning, vil jeg meget gerne have et link.
Automatgear driller, slk230 årgang 2000
gearkasse
Hej du kan godt købe en renoveret gearkasse det med at de går hurtigt i stykker er noget sludder de er faktisk bedre end en org da de kommer nylon skiver i den org men kommer messing skiver i den renoveret fordi nylon skiverne bliver hurtigt slidt.
Administrator skrev:Tak for hurtigt svar.
Jeg har selv erfaret ved lidt søgning på nettet at en ny gearkasse bedst kan betale sig i længden.
Vil der være noget væsentligt at spare ved at få det lavet i Tyskland eller Sverige?
Hvad vil du umiddelbart tro at det koster at få en ny gearkasse incl. montering i DK?
Jeg kunne sagtens sælge bilen til en privat køber uden at denne ville opdage fejlen, men jeg er desværre udstyret med en samvittighed der forhindrer dette. Desuden holder jeg egentlig af den bette bil og kan næsten ikke vente til det bliver sommer...
Jeg har netop haft bilen til test hos automatgearcentret i Gilleleje og testen resulterede i ingen fejlmeddelelser. De vil dog prøve at skifte multistikket på fredag, da et defekt multistik ifølge mekanikkeren ofte kan resultere i uregelmæssige skift når gearkassen er kold. Så jeg håber selvfølgelig at det er løsningen.
Ud over min tidligere beskrivelse af problemet med gearkassen, kan jeg tilføje at den stort set altid laver en hård nedgearing med en bremsende effekt når jeg kører i kø med ca. 10 km/t når jeg triller uden foden på speeder eller bremse. Den gør det også når bilen er driftsvarm og jeg f.eks. triller ca. 50 m fra min indkøsel til garagen uden foden på speeder eller bremse og bilen konstant er i 1. gear.
Det er desuden sket et par gange, at bilen er røget ud af gear når bilen er kold og jeg af en eller anden grund har været nødsaget til at give lidt ekstra gas. Når det sker letter jeg foden fra speederen hvorefter den ryger i gear igen når omdrejningerne er faldet.
Ud over min tidligere beskrivelse af problemet med gearkassen, kan jeg tilføje at den stort set altid laver en hård nedgearing med en bremsende effekt når jeg kører i kø med ca. 10 km/t når jeg triller uden foden på speeder eller bremse. Den gør det også når bilen er driftsvarm og jeg f.eks. triller ca. 50 m fra min indkøsel til garagen uden foden på speeder eller bremse og bilen konstant er i 1. gear.
Det er desuden sket et par gange, at bilen er røget ud af gear når bilen er kold og jeg af en eller anden grund har været nødsaget til at give lidt ekstra gas. Når det sker letter jeg foden fra speederen hvorefter den ryger i gear igen når omdrejningerne er faldet.