Som skrevet står...
Jeg har monteret diodelys i mine nummerplader og det er hele enheder med fatninger und alles, fremfor pinol-enheder til de gamle fatninger.
Den venstre har hele tiden blinket, nogle gange tændt og nogle gange slukket.
Jeg har været ude i at det var en knækket ledning i bagklappen, men det er det ikke, for hvis jeg monterer de gamle fatninger med almindelige glødepære, virker det uden problemer.
Jeg har ligeledes været ude i at skifte den boks det er koblet op til, for en tester (ved ikke hvad det var for en, men det var ikke en STAR-tester) fortalte at det var boksen den var gal med, men samme tester viser ingen fejl med de gamle glødelamper...
Alle med en smule forstand har sagt, at det er fordi det er dioder og det er lysmodulet ikke lavet til.
Det ved jeg jo godt, men jeg har oplevet en del biler hvor det virker helt uden problemer og det skal det sgu også gøre på min !
Men hvor ligger problemet ?
Modulet og overvågningen kigger jo ind i en 5W belastning, netop fordi det er en enhed der er lavet til canbus, som så "snyder" elektronikken til at tro, at alt er som det skal være, men er det fordi de to enheder ikke er helt ens eller hvor skal man lede og hvad kan man gøre for at dette problem holder op, ud over at monterer de gamle og kedelige glødelamper igen ?
Canbus ekspert søges....
-
Canbus ekspert søges....
MVH. Lars H
S211 E 320 cdi 2008
S211 E 320 cdi 2008
Re: Canbus ekspert søges....
Problemet med at eftermontere led pære er netop at belastningen ikke er den samme.
Så for at kompensere for det manglende effekt forbrug, monteres der en modstand parralel med led pæren, så det samlet forbrug er på 5 watt.
2 ulæmper med det!!
Den modstand der sider, brænder små 5 watt af i varme, hvilket gør at lodningerne går op med tiden, eller at det hele brænder sammen i fatningen.
Bilen skal rent faktisk se mere end 5 watt, da opstarts effekt på en en alm pære er mere end den skrevede værdi, fordi at glødetråden er kold.
Det er når tråden gløder, at den trækker 5 watt.
Og det er opstarts effekten, modulet også måler på. Det er derfor den sender impulser for at tjekke om pæren er der og ikke bare bliver ved med at havde en spænding på.
Nogle biler er mere sarte end andre med de led pære og de led pære er langt fra ens i forbrug, hvis vi snakker dem fra ebay eller lign.
Så et eller andet sted, lyder det meget fint når man siger at en led pære er til canbus... når det rent faktisk intet har med canbus at gøre.
Hvis pæren havde 4 ben, 1 stel + forsyning + en hi og low canbus... Så kan vi snakke om at det er en canbus pære
Så for at kompensere for det manglende effekt forbrug, monteres der en modstand parralel med led pæren, så det samlet forbrug er på 5 watt.
2 ulæmper med det!!
Den modstand der sider, brænder små 5 watt af i varme, hvilket gør at lodningerne går op med tiden, eller at det hele brænder sammen i fatningen.
Bilen skal rent faktisk se mere end 5 watt, da opstarts effekt på en en alm pære er mere end den skrevede værdi, fordi at glødetråden er kold.
Det er når tråden gløder, at den trækker 5 watt.
Og det er opstarts effekten, modulet også måler på. Det er derfor den sender impulser for at tjekke om pæren er der og ikke bare bliver ved med at havde en spænding på.
Nogle biler er mere sarte end andre med de led pære og de led pære er langt fra ens i forbrug, hvis vi snakker dem fra ebay eller lign.
Så et eller andet sted, lyder det meget fint når man siger at en led pære er til canbus... når det rent faktisk intet har med canbus at gøre.
Hvis pæren havde 4 ben, 1 stel + forsyning + en hi og low canbus... Så kan vi snakke om at det er en canbus pære

-
Okay...
Jamen det har den enhed absolut ikke.
Den har det originale stik med + og - og et er det
Men jeg skilte faktisk sådan en canbus-pære ad og det er ikke bare en modstand der sidder over dioden, men et større smd-kredsløb med en masse meget små komponenter og det er ihvertfald 125% sikkert, at der kan ikke afsættes ret meget effekt over de micro modstande på det print og slet ikke i omegnen af 5 watt.
I øvrigt blev de faktisk ikke varmere end jeg uden problemer kunne tage en pære ud med lys i. Mellem 20 og 30 grader på den køleprofil på en sommerdag (temperaturen lå på 24 grader den dag) så det er ikke varme der får dem til at opgive ævred.
Men vil det hjælpe, at finde 2 enheder med samme forbrug ?
Det kan jeg jo måle mig ud af...
Problemet er, at jeg ikke ved hvad canbus er og hvordan det virker.
Som du ved, kommer vi fra samme baggrund og jeg er, selv om jeg ikke beskæftiger mig med elektronik i det daglige, uddannet i det og stadig ganske ferm med et multimeter og hvis jeg ved hvad jeg skal lede efter, skal jeg nok finde det.
Men enden på det bliver jo nok et nyt modul til bagklappen og en kodning...
Jamen det har den enhed absolut ikke.
Den har det originale stik med + og - og et er det

Men jeg skilte faktisk sådan en canbus-pære ad og det er ikke bare en modstand der sidder over dioden, men et større smd-kredsløb med en masse meget små komponenter og det er ihvertfald 125% sikkert, at der kan ikke afsættes ret meget effekt over de micro modstande på det print og slet ikke i omegnen af 5 watt.
I øvrigt blev de faktisk ikke varmere end jeg uden problemer kunne tage en pære ud med lys i. Mellem 20 og 30 grader på den køleprofil på en sommerdag (temperaturen lå på 24 grader den dag) så det er ikke varme der får dem til at opgive ævred.
Men vil det hjælpe, at finde 2 enheder med samme forbrug ?
Det kan jeg jo måle mig ud af...
Problemet er, at jeg ikke ved hvad canbus er og hvordan det virker.
Som du ved, kommer vi fra samme baggrund og jeg er, selv om jeg ikke beskæftiger mig med elektronik i det daglige, uddannet i det og stadig ganske ferm med et multimeter og hvis jeg ved hvad jeg skal lede efter, skal jeg nok finde det.
Men enden på det bliver jo nok et nyt modul til bagklappen og en kodning...

MVH. Lars H
S211 E 320 cdi 2008
S211 E 320 cdi 2008
Mon ikke at der er kommet en nyere generations LED pærer, hvor den modstand ikke findes længere, men hvor der sidder driver elektronik til LED, samt en transistor der laver en "kortslutnings" strøm der er andpasset til 5W forbrug, den vil være på noget køleplade så der ikke laves meget varme, for at undgå at selve fatningen brænder/smelter pgra varmen, som ellers ville opstå.
Canbus-pærer skal "tolkes": pæren er almindelig, men fejlkoderne bliver spyttet ud på CANbussen (som alle andre fejlkoder...)
Jeg vil faktisk forvente at selve bilen elektronik der skal måle dette, gør det over en 1 Ohms modstand der er i seriel forbindelse, over denne modstand vil det så løbe den strøm som pæren skal bruge, og der kan så let måles spændingsfald i Volt
Canbus-pærer skal "tolkes": pæren er almindelig, men fejlkoderne bliver spyttet ud på CANbussen (som alle andre fejlkoder...)
Jeg vil faktisk forvente at selve bilen elektronik der skal måle dette, gør det over en 1 Ohms modstand der er i seriel forbindelse, over denne modstand vil det så løbe den strøm som pæren skal bruge, og der kan så let måles spændingsfald i Volt
W639 2005 (2020-)
W204 stationcar, 2010 220CDI BE (km 188.099)
W107 380SLC, 1980 (1999-)
Tidligere R171 SLK 200 kompressor, 2004 (km 65.279)
Tidligere W202 stationcar 220CDI, 1999 (km 70.092)
Tidligere /8 200 benzin, 1973 dog uden plader
W204 stationcar, 2010 220CDI BE (km 188.099)
W107 380SLC, 1980 (1999-)
Tidligere R171 SLK 200 kompressor, 2004 (km 65.279)
Tidligere W202 stationcar 220CDI, 1999 (km 70.092)
Tidligere /8 200 benzin, 1973 dog uden plader