Jeg beklager den lange og kedelige smøre herunder, men:
Min bil, en S210 E300TD fra 1998, har pludselig besluttet sig for at den ikke har lyst til at tænde det bagerste kabinelys samt lyset i bagagerummet, når bagklappen åbnes. Problemet er opstået pludseligt, uden forgående varsel eller indikation på problemer af nogen art.
Jeg har nu brugt flere hele dage på at fejlsøge på baljen, uden held.
Det første jeg gjorde var at kontrollere alle sikringer, men ingen sikringer var sprunget. Det næste der blev kontrolleret var stik og stik-forbindelser på diverse enheder som bagerste dørkontakter, komfortluknings modul incl micro-switch kontakter i låsetøj på bagklap, PSE og SAM moduler under bagsædet. Alt i orden uden synlige defekter, der er heller ingen tegn på fugt eller ir inden i selve modulerne, eller noget der tyder på at der nogensinde har været det. Jeg har målt strøm til og fra de forskellige moduler, som anvist i WIS, og intet gør tilsyneladende noget forkert. Næste skridt var at udskifte PSE modulet da flere forums hentyder til at dette er en af de mest sansynlige fejlårsager vedrørende fejl på c-lås og kabinelys, igen uden held da det nye (brugte) modul har præcist samme fejl, ingen kabinelys ved åben bagklap. Jeg er klar over at det kan være risikabelt at udskifte med brugte enheder, men sandsynligheden for at det andet PSE modul skulle have præcist den samme fejl, og kun denne, som det oprindelige, er vel ikke ret stor?
En anden mistanke jeg har, er at fejlen måske kan ligge i elektronikken i selve komfortluknings motoren i bagklappen, men selve komfortlukningen virker upåklageligt, og jeg har egentlig ikke lyst til at ofre 1800 kroner på at finde ud af at den gamle enhed virkede fint. Jeg har haft kontakterne ude af låsen og sat dem direkte på ledningerne i bagklappen, brun/gul og brun, uden held, og jeg har selvfølgelig kontrolleret for gennemgang og defekte switches, intet. Jeg har ohmet ledningerne fra PSE A37 til bagklapmotor, til kabine lamperne bagerst, til diverse stelpunkter, for at kontrollere for defekte, knækkede eller afbrudte ledninger, igen er alt tilsyneladende som det skal være.
Og det er det finurlige ved det hele, ALT virker som det skal. C-lås, fjernbetjeninger, rudehejs, både manuelt og med fjernbetjening, kabinelys tænder ved åbning af de andre døre, og slukker igen som det skal med forsinkelse. Jeg kan manuelt tænde og slukke for kabine lys, både for og bag, med knapperne i loftet eller med fjernbetjeningerne. Det eneste jeg har bemærket er at bilen tilsyneladende ikke kan registrere at bagklappen er åben, da den blinker 3 gange ved låsning, samt at den genlåser bilen selvom at bagklappen står åben. Men igen, åbne klapper og døre registreres igennem dørkontakterne, så det er vel ikke så underligt.
Det eneste jeg snart kan komme i tanke om er, at fejlen kan ligge i bagerste SAM, men så ville man vel typisk have andre fejl der kunne indikere at denne enhed var defekt, eller hvad?
Dernæst har jeg tænk på om det er selve loftlys modulet, altså hele loftlys arrangementet N70 ved bakspejlet, men hvis jeg læser mit lednings-diagram korrekt, har denne enhed kun 2 Can-forbindelser, can-h, can-l, til selve PSE modulet A37, via et Can-Bus samlestik X30/7, gennem N72 "Steuergerät Unteres-Bedien-Feld", men jeg formoder at disse forbindelser er i orden, da jeg kan måle 12 volt på lamperne i bagagerummet når disse er slukkede, og under 1 volt når de er tændt. Og igen, hvis der var fejl i bilens Can-Bus ville der vel være andre indikationer på dette, eller hvad?
Der er ikke eftermonteret udstyr af nogen art, hverken originalt eller uoriginalt (på nær en Alpine radio), og bilen er ikke udstyret med ting som el-sæder, soltag eller ambiente-belysnings pakker. Bilen er (desværre) ret "low-spec" hvilket (heldigvis) er med til at eliminere mange fejlmuligheder, ( og så er der heller ikke så meget der kan gå i stykker) Det eneste der er lavet fornyligt er at den har fået skiftet en EZS ved Mercedes i Flensborg, Ikke billigt men stadig halv pris af den danske.
Jeg læser ofte om problemer med kabinelys der ikke slukker, c-lås der ikke virker pga. kabinelys der ikke slukker, fejl-alarmer pga. kabinelys, eller kabinelys der slet ikke virker, oftest pga. defekte dørkontakter eller eller fejlbehæftet PSE. Men jeg har ikke fundet et eneste indlæg som beskriver samme problem som mit, hvilket åbenbart, desværre, gør min bil unik.
Næste skridt er at jeg slæber bilen ud i gården og brænder den af......spøg......måske.

Jeg håber virkelig at der er nogle af jer rare mennesker der har et bud på problemet, da min OCD forbyder mig at sige "nå"