210 290 td 1997 turbo slår fra

Alt vedrørende teknik
thøgerchamp

210 290 td 1997 turbo slår fra

Indlæg af thøgerchamp »

Indmeldt: 19. maj 2009

Skrevet: Ons maj 20, 2009 7:31 am Emne:

--------------------------------------------------------------------------------

Hey ! Jeg har et problem, min 210, 290TD 1997 med 640.000 km på bagen kan finde på at slå turboen fra, det er ved 120 km i højeste gear med 4 personer i ?
Jeg kan godt gi gas "omdr" i lave gear uden den slår fra, når der ingen turbo er på skal bilen stoppes og nøglen ud ca 10 sec og så kan vi lidt igen
Bilen har været ved mercedes "fejlsøgning"udskiftning af vacumslange 1500 kr men problemet er her stadigvæk !!
Jeg har selv udskiftet alle vacuumslanger,har haft nye turbotryksventiler på men nej
For nylig opdagede jeg at EGR ventilen var lukket af ind til indsugningen med en pakning uden hul i, ligeledes sad der en skrue i vacumslangen for at lukke ned til turbotrykventilen ( Hvorfor gør man det )
Jeg har læst mig frem til at det måske kan være luftmassemåleren ( den koster 4500 kr til denne model) kan det tjekkes på en eller anden måde ?
Når vinduerne er nede kan jeg høre turboen hyle lidt.
Håber der er nogle Xperter der kan hjælpe
VH Thøgerchamp
Brugeravatar
BWJ
Geografisk sted: DK

Indlæg af BWJ »

Det lyder sandsynligt med luftmassemåler, den kan fåes i sverige for 2100 skr.
Nogen lukker EGR til for at undgå tilkoksning af ventilen :?: det er ikke smart at lukke den af hvis den skal til syn, da røggastest kan kikse.
Du har selvfølgelig tjekket alle slanger fra luftfilter, intercooler mm. at de ikke er møre/revnede -ikke :?:
thøgerchamp

Indlæg af thøgerchamp »

Hey! Har du tilfældigvis en adresse til stedet i sverige hvor luftmassemåleren kan købes.
Hvad er der lige med de luftmassemålere ? hvorfor har man brug for at måle luftens masse ? bare der er nok luft burde det vel ok, burde måske tage luftfilteret ud og køre en tur bare for at se om det har en effekt...

pft Thøgerchamp
Brugeravatar
BWJ

Indlæg af BWJ »

Luftmassemåleren genererer en spænding der svinger alt efter hvor meget luft der ryger forbi den. Ud fra dette spændingssignal kan motorstyringen justere mængden af diesel, uden LMM kan bilen ikke slæbe sig afsted.
Mht. køb er der 2 alternativer.
1. http://frejbildelar.e-butik.se/ jeg tror det er den til 1.875.00 skr.
2. Eller en brugt med garanti på fra http://autoimport.dk/reservedele/ophugs ... 210090202/
thøgerchamp

Indlæg af thøgerchamp »

Hej! luftmassemålerne fra sverige havde ikke de rigtige numre og jeg tør ikke købe en brugt ! Har lige fundet en luftmassemåler her http://www.maf-shop.com/ og bestilt en til 980 kr incl forsendelse / alle slanger er gået igennem og de fejler intet så jeg håber meget på luftmassemåleren......

Tak for linkene
Thøgerchamp

Har forøvrigt været et smut i tyskland, da den skulle trække lidt slog turboen fra hele tiden, nå men den kører skam også godt ved næsten 120 km/t man skal /kan bare ikke overhale :lol: prøvede igår at "skyde den af" med kun mig selv det kunne den godt , men ikke med fire personer, så slår den fra.........
thøgerchamp

Indlæg af thøgerchamp »

Ja så er luftmassemåleren skiftet, men det hjalp ikke så jeg må nok gå den tunge vej til Mercedes igen.... EGR ventilen kan den gøre noget ?
:roll:
Thøgerchamp
CDI

Indlæg af CDI »

Alt før CDI-motorer er bedøvende om abgas virker eller ej, bare vaccum forsyningen ikke slipper i det frie.

Når bilen mister pusten, kan den tage fulde omdrejninger i frigear???
thøgerchamp

Indlæg af thøgerchamp »

Hej igen ! nu kan jeg ikke få den til at slå fra..... der er sket en ændring efter luftmassemåleren er skiftet, så jeg håber problemet er løst.
Jeg har "nulstillet" bilen ved at ta polerne af batteriet, og nu kan den gamle BECKER TRAFFIC PRO radio/cd/navigation ikke noget som helst, den vil ha en kode for at starte, hvor finder man lige sådan en ?
:roll: Thøgerchamp
Brugeravatar
BWJ

Indlæg af BWJ »

Koden kan du få hos en forhandler vha. stelnummeret, hvis den er monteret fra fab.
jackie_p
Geografisk sted: Varde
Kontakt:

Indlæg af jackie_p »

når du skriver at vacuum slangen er skiftet mener du så slangen til din wastegate? har før set et lignende tilfælde hvor den også var hso mercedes, og fejlen var længe om at blive fundet, men det var den slange ved wastegaten der drillede :)
thøgerchamp

Indlæg af thøgerchamp »

Hej igen ! det er alle slanger til turbotryks ventilerne der er skiftet, Når bilen mister trækkraft kan den ikke komme over 3200 omdr i neutral gear
og turboenkraften er væk.....må nok et smut til Ejner Hessel i Århus

Tak for forslagene
Thøgerchamp
MJ
Geografisk sted: Nibe

Indlæg af MJ »

Jeg ved ikke om du har fundet fejlen, men en bekendt af mig har netop haft samme problem med en E290 og der var, som du også nævner tale om en vacuum-fejl...............i denne forbindelse var det en utæthed i bremseforstærkeren (man kunne høre en svag siven). Bremseforstærker blev skiftet og problemet er nu væk.
Daimler
Geografisk sted: Haderslev

Indlæg af Daimler »

MJ skrev:Jeg ved ikke om du har fundet fejlen, men en bekendt af mig har netop haft samme problem med en E290 og der var, som du også nævner tale om en vacuum-fejl...............i denne forbindelse var det en utæthed i bremseforstærkeren (man kunne høre en svag siven). Bremseforstærker blev skiftet og problemet er nu væk.
Er du 100% sikker på intercooler slangerne er i orden, har haft flere hvor der er en revne i kontroler dem grundig. Der er også en anden mulighed har haft en del hvor katalysatoren har været næsten stoppet så går den også i nødprogram. Hilsen Daimler
morten.m.rasmussen

Indlæg af morten.m.rasmussen »

den går jo så tydeligvis i nødprogram, når den ikke vil tage flere omdrejninger, så burde det altså også være muligt at se fejlen på en tester.
thøgerchamp

Indlæg af thøgerchamp »

ja har været en tur på bornholm, dagen før lukkede jeg EGR ventilen med en pakning uden hul i samt satte et stykke bolt i vacuumslangen op til ventilen. Bilen kørte som en drøm, kunne bare gi gas når jeg ville uden at turboèn slog fra eller maskinen gik i nødprogram.
gad godt vide om dette kan forklares ? Men det virker sgu
Så er man en glad Mercer ejer igen :D
Besvar