E220 cdi fejl P042f71, EGR stuck closed og rens af indsug
-
- Indlæg: 127
- Tilmeldt: 1. feb 2011, 08:56
E220 cdi fejl P042f71, EGR stuck closed og rens af indsug
Hej Forum,
(E220 cdi, 340tkm, årgang 2014)
Er der nogen der kender denne fejl P042f71? Læst med en Icarsoft 980i obd scanner.
Bilen går i nødprogram efter at den er blevet varm, primært ved bykørsel og køkørsel på motorvej. Fejlen kommer ikke ved alm. motorvejskørsel ( maks 35 km stræk).
Umiddelbart har jeg søgt mig frem til at det skulle være EGR valve stuck in closed, men det er jo ikke til at vide helt når det ikke er læst ud på en Star Tester.
Jeg kan se at Exhaust Gas recirculation on/off ratio går i minus 2-3 procent når fejlen er aktiv, ellers ligger den og variere fra minus 2-3 procent og op til 50-60 procent uden fejl. Men det kan jo være en anden fejl og nødprogrammet der lukker for EGR ventilen.
Partikkelfilter er umiddelbart ok og regenererer. 3g sod og 3g aske. Luftfilter 4% contaminated. Bilen står til B5 service om 25 dage.
Mvh.
Morten
(E220 cdi, 340tkm, årgang 2014)
Er der nogen der kender denne fejl P042f71? Læst med en Icarsoft 980i obd scanner.
Bilen går i nødprogram efter at den er blevet varm, primært ved bykørsel og køkørsel på motorvej. Fejlen kommer ikke ved alm. motorvejskørsel ( maks 35 km stræk).
Umiddelbart har jeg søgt mig frem til at det skulle være EGR valve stuck in closed, men det er jo ikke til at vide helt når det ikke er læst ud på en Star Tester.
Jeg kan se at Exhaust Gas recirculation on/off ratio går i minus 2-3 procent når fejlen er aktiv, ellers ligger den og variere fra minus 2-3 procent og op til 50-60 procent uden fejl. Men det kan jo være en anden fejl og nødprogrammet der lukker for EGR ventilen.
Partikkelfilter er umiddelbart ok og regenererer. 3g sod og 3g aske. Luftfilter 4% contaminated. Bilen står til B5 service om 25 dage.
Mvh.
Morten
Senest rettet af Morten Bech 22. maj 2018, 12:22, rettet i alt 1 gang.
-
- Indlæg: 127
- Tilmeldt: 1. feb 2011, 08:56
Re: E220 cdi fejlkode P042f71 hvad er det?
Fejlen blev konfirmeret med Star tester : EGR stuck in closed pos.
Og så fik jeg også lige fejl på backup batt på vejen .
Så er næste skridt skille hele molevitten ad, rense og ny ventil på. Men den sidder godt nok skidt. Af med bundplade, taxaplade, kølervæske,vakuum beholder, egr køler, egr fordelerhus, manifold og først der sidder egr ventilen. Og generelt sidder alle de små bolte rigtig skidt.
Og så bør man nok kigge lidt på det hele når man nu er der, der sidder godt nok mange dimser under egr systemet.
God weekend.
Og så fik jeg også lige fejl på backup batt på vejen .

Så er næste skridt skille hele molevitten ad, rense og ny ventil på. Men den sidder godt nok skidt. Af med bundplade, taxaplade, kølervæske,vakuum beholder, egr køler, egr fordelerhus, manifold og først der sidder egr ventilen. Og generelt sidder alle de små bolte rigtig skidt.
Og så bør man nok kigge lidt på det hele når man nu er der, der sidder godt nok mange dimser under egr systemet.
God weekend.
Re: E220 cdi fejlkode P042f71 hvad er det?
hej
lad os det vide hvordan det går ! gerne med billeder !
chr
lad os det vide hvordan det går ! gerne med billeder !
chr
1996 c200 km 250000km ,kone bil 230TE 415000km år 1989 (90model) har haft 2 gange 300D en 1985 og 1987.
-
- Indlæg: 127
- Tilmeldt: 1. feb 2011, 08:56
Re: E220 cdi fejl P042f71, EGR stuck closed og rens af indsu
Hold da op der er meget snask i sådan en moderne diesel. .. . . nå må jeg lege skorstensfejer

Velkommen til en moderne diesel. 2,5cm tykt carbon snask in manifold og 2-4mm i topstykket. Selve EGR systemet var der kun et tyndt jævnt sodlag.
Tog indsugnings manifolden af og renser den og insug i topstykket. Den var sørme også besværlig af få af. . ...




Velkommen til en moderne diesel. 2,5cm tykt carbon snask in manifold og 2-4mm i topstykket. Selve EGR systemet var der kun et tyndt jævnt sodlag.
Tog indsugnings manifolden af og renser den og insug i topstykket. Den var sørme også besværlig af få af. . ...


Re: E220 cdi fejl P042f71, EGR stuck closed og rens af indsu
Ja, det er bare fantastisk at køre med EGR ventil og partikelfilter.....Morten Bech skrev:Hold da op der er meget snask i sådan en moderne diesel.
Velkommen til en moderne diesel. 2,5cm tykt carbon snask in manifold og 2-4mm i topstykket.

W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
W211 - E240 Avantgarde - 2004
W211 - E240 Avantgarde - 2004
-
- Indlæg: 127
- Tilmeldt: 1. feb 2011, 08:56
Re: E220 cdi fejl P042f71, EGR stuck closed og rens af indsu
Skal også rense ved indsugnings ventilerne, må man dreje motoren manuelt når den står i park (7g aut) og strøm er slukket.??
Re: E220 cdi fejl P042f71, EGR stuck closed og rens af indsu
Med al den koks, må du køre mange korte ture 

ZOOM ZOOM.
-
- Indlæg: 127
- Tilmeldt: 1. feb 2011, 08:56
Re: E220 cdi fejl P042f71, EGR stuck closed og rens af indsu
Jeg har kun haft bilen i 2 år og kørt 34tkm i den. De første 300tkm har den kørt taxa. Hovedparten af koksen må vel komme fra taxa tiden.
Ellers kører jeg primært 30km motorvej til og fra arbejde og 1 eller 2 korte ture i løbet af ugen.
Men fra nu af kører jeg kun på den dyre diesel og giver den Bell Add city hver gang.
Er egentlig overrasket over det hele sidder i indsugningen og ikke egr systemet. Manifold til egr ventilen var næsten helt ren.
Mvh.
Morten
Ellers kører jeg primært 30km motorvej til og fra arbejde og 1 eller 2 korte ture i løbet af ugen.
Men fra nu af kører jeg kun på den dyre diesel og giver den Bell Add city hver gang.
Er egentlig overrasket over det hele sidder i indsugningen og ikke egr systemet. Manifold til egr ventilen var næsten helt ren.
Mvh.
Morten
Re: E220 cdi fejl P042f71, EGR stuck closed og rens af indsu
Morten Bech skrev:Jeg har kun haft bilen i 2 år og kørt 34tkm i den. De første 300tkm har den kørt taxa. Hovedparten af koksen må vel komme fra taxa tiden.
Ellers kører jeg primært 30km motorvej til og fra arbejde og 1 eller 2 korte ture i løbet af ugen.
Men fra nu af kører jeg kun på den dyre diesel og giver den Bell Add city hver gang.
Er egentlig overrasket over det hele sidder i indsugningen og ikke egr systemet. Manifold til egr ventilen var næsten helt ren.
Mvh.
Morten
Enig, det meste er nok taxa tomgangsskade
ZOOM ZOOM.
Re: E220 cdi fejl P042f71, EGR stuck closed og rens af indsu
Det er sådan en manifold hvor jeg ville havde sagt byt til nyt.
Ps. husk at skifte boltene til manifolden når det er, der er kommet ny type som ikke knækker som nemt som de gamle.
Ps. husk at skifte boltene til manifolden når det er, der er kommet ny type som ikke knækker som nemt som de gamle.
-
- Indlæg: 127
- Tilmeldt: 1. feb 2011, 08:56
Re: E220 cdi fejl P042f71, EGR stuck closed og rens af indsu
Ja byt til nyt havde nok været bedst. Men det må nok vente, ellers kender jeg til bolt problemet og min manifold burde være den med de nye bolte ifølge reservedels nummeret. Men checker op på det hos MB og evt køber nye bolte.JTC skrev:Det er sådan en manifold hvor jeg ville havde sagt byt til nyt.
Ps. husk at skifte boltene til manifolden når det er, der er kommet ny type som ikke knækker som nemt som de gamle.
Bytter også flow contol valve på højtryks pumpen nu når jeg er der inde, da den også kan fejle og MB havde målt at den bruge for mange milliampere i tomgang da jeg syntes den gik lidt hårdt i tomgang.
Boost pressure sensor i indsugningen var fuldstændig blokeret og kan ikke forstå at den ikke har fejlmeldt den. Den kan ikke have vist korrekt tryk i indsugningen, men vel kun for lavt tryk. Har læst et sted at dårlig sensor og for højt lade tryk kan giv hårde skift ved lavt gear og omdrejninger. Det gør min ved ''start/stop'' køkørsel på motorvejen, så håber at renset indsug og ny sensor forbedre dette.
mvh.
Morten
-
- Indlæg: 127
- Tilmeldt: 1. feb 2011, 08:56
Re: E220 cdi fejl P042f71, EGR stuck closed og rens af indsu
Grov rens færdig
Det tog 6 timer
Brugte renseprodukter fra Wurth, de var en del bedre en Thansens, men også meget dyrere. Wurth egr rens og alt i en skumrens, sidste var rigtig god. Og en masse tandbørster, flaskerensere, modificeret lange baby skeer. Skrabede alt det jeg kunne ud, 3-4 skum behandlinger og afsluttede med et par gange med egr rens. Det kan helt sikkert gøres hurtigere hvis man har proff. udstyr, men ikke et projekt man lige skiller ad og fixer i weekenden hjemme.
Der er en lille smule sod helt tilbage bag ventilen, det tror jeg ikke jeg kan få helt væk.


Brugte renseprodukter fra Wurth, de var en del bedre en Thansens, men også meget dyrere. Wurth egr rens og alt i en skumrens, sidste var rigtig god. Og en masse tandbørster, flaskerensere, modificeret lange baby skeer. Skrabede alt det jeg kunne ud, 3-4 skum behandlinger og afsluttede med et par gange med egr rens. Det kan helt sikkert gøres hurtigere hvis man har proff. udstyr, men ikke et projekt man lige skiller ad og fixer i weekenden hjemme.
Der er en lille smule sod helt tilbage bag ventilen, det tror jeg ikke jeg kan få helt væk.
-
- Indlæg: 127
- Tilmeldt: 1. feb 2011, 08:56
Re: E220 cdi fejl P042f71, EGR stuck closed og rens af indsu
Så mangler der bare finpudsning
Re: E220 cdi fejl P042f71, EGR stuck closed og rens af indsu
Måske lidt off-topic
Alternativ metode til at fjerne koks ved afbrænding...
https://www.youtube.com/watch?v=xIijYgvxW0g
Alternativ metode til at fjerne koks ved afbrænding...
https://www.youtube.com/watch?v=xIijYgvxW0g
W639 2005 (2020-)
W204 stationcar, 2010 220CDI BE (km 188.099)
W107 380SLC, 1980 (1999-)
Tidligere R171 SLK 200 kompressor, 2004 (km 65.279)
Tidligere W202 stationcar 220CDI, 1999 (km 70.092)
Tidligere /8 200 benzin, 1973 dog uden plader
W204 stationcar, 2010 220CDI BE (km 188.099)
W107 380SLC, 1980 (1999-)
Tidligere R171 SLK 200 kompressor, 2004 (km 65.279)
Tidligere W202 stationcar 220CDI, 1999 (km 70.092)
Tidligere /8 200 benzin, 1973 dog uden plader
-
- Indlæg: 127
- Tilmeldt: 1. feb 2011, 08:56
Re: E220 cdi fejl P042f71, EGR stuck closed og rens af indsu
Yes har set det førBri_jac skrev:Måske lidt off-topic
Alternativ metode til at fjerne koks ved afbrænding...
https://www.youtube.com/watch?v=xIijYgvxW0g



Manifold var af nyeste revision og skulle være med de nye bolte, de kunne heller ikke købes løse til mit stelnummer. Så den er røget på igen.