Hej MB Folk
Jeg har en w639 115cdi 2005 Km 222000 som er begyndt at tikke fra motor nogle dage hele tiden og andre dage først efter 20-40 km især når motor skal trække
slipper jeg gassen holder den op den har i følge servicebog fra Ejner Hessel kørt på 10w40 men blev anbefalet 5w30 det har den så fået + ny kædestrammer men det hjalp ikke.
Den ser fin ren og tæt ud ved alle dysserne .....jeg tænker måske ventilløftere ? ........
Nogle der har en ide om hvad det måske kan være ?
Vh Henrik
Tikken fra motor 115cdi
-
- Indlæg: 296
- Tilmeldt: 27. jun 2014, 18:20
Re: Tikken fra motor 115cdi
Mon ikke det er slidte hydrauliske ventilløftere der "snakker" lidt ?
Ganske normalt for en maskine med det kilometertal og det bliver ikke mindre med tiden :-/
Men man skal nok ikke bare fise ned på værkstedet og sige "byt-til-nyt" uden at lave en grundig kalkule på sagen.
Ventilløftere bliver som alt andet slidt, men så længe det slid er nogenlunde ens på alle løfterne og maskinen ikke, pga. slidet, mangler kræfter, skal man nok bare lade det være.
Det kan være en ret bekostelig sag, når det bare bevirker at man ikke kan høre tikkeriet i tomgang (når maskinen arbejder,er der normalt olietryk nok til at holde dem i ro) og nogle gange risikerer man at ødelægge knastakslen med nye løftere, fordi knast og løfter slides i forhold til hinanden og den "parring" der er mellem delene, ikke er til stede når noget skiftes.
Jeg har skiftet en del løftere (dog ikke på Mercedes) og ind imellem blev det nødvendigt senere at skifte knastaksel, netop pga. det problem.
På det værksted skiftede vi ALTID løftere når vi skiftede knastakslen og frarådede at skifte een eller to løftere, men anbefalede skift af alle løftere og slibning og polering af knasten i samme ombæring. På den måde blev det hele slidt og "parret" og kunne fungerer i mange kilometer bagefter.
Bottom line: En dieselmotor støjer en del mere fra topstykket, end en benzinmotor og hvis ikke det går ud over maskinens performance, ville jeg leve med det...Ihvertfald til tingene alligevel skal skilles ad, for det kan godt blive en bekostelig affære, at lave og alt hvad det giver, er mindre lyd i tomgang og at du sover roligere om natten...
Ganske normalt for en maskine med det kilometertal og det bliver ikke mindre med tiden :-/
Men man skal nok ikke bare fise ned på værkstedet og sige "byt-til-nyt" uden at lave en grundig kalkule på sagen.
Ventilløftere bliver som alt andet slidt, men så længe det slid er nogenlunde ens på alle løfterne og maskinen ikke, pga. slidet, mangler kræfter, skal man nok bare lade det være.
Det kan være en ret bekostelig sag, når det bare bevirker at man ikke kan høre tikkeriet i tomgang (når maskinen arbejder,er der normalt olietryk nok til at holde dem i ro) og nogle gange risikerer man at ødelægge knastakslen med nye løftere, fordi knast og løfter slides i forhold til hinanden og den "parring" der er mellem delene, ikke er til stede når noget skiftes.
Jeg har skiftet en del løftere (dog ikke på Mercedes) og ind imellem blev det nødvendigt senere at skifte knastaksel, netop pga. det problem.
På det værksted skiftede vi ALTID løftere når vi skiftede knastakslen og frarådede at skifte een eller to løftere, men anbefalede skift af alle løftere og slibning og polering af knasten i samme ombæring. På den måde blev det hele slidt og "parret" og kunne fungerer i mange kilometer bagefter.
Bottom line: En dieselmotor støjer en del mere fra topstykket, end en benzinmotor og hvis ikke det går ud over maskinens performance, ville jeg leve med det...Ihvertfald til tingene alligevel skal skilles ad, for det kan godt blive en bekostelig affære, at lave og alt hvad det giver, er mindre lyd i tomgang og at du sover roligere om natten...

MVH. Lars H
S211 E 320 cdi 2008
S211 E 320 cdi 2008