Hej
Håber i kan hjælpe mig.
Jeg har en c200d fra 2010 - kørt 220000.
Har kørt i den et år uden problemer. Pludselig for nogle måneder siden viser den motorfejl, og mit værksted laver en måling og siger det er noget med partikelfilter.
Gentagende gange har de den et par dage og en masse ting skiftes.
Ledningsnet, differenstrykmåler (2 gange) osv osv. Hver gang bliver fejlen nulstillet men efter et par uger = samme fejl.
De mente ikke filteret skulle skiftes/brændes da den selv med de ret mange korte ture jeg kører ( 2x30 km om dagen) skulle kunne regenerere sig selv. Dog mistede jeg tålmodigheden da jeg skulle på køreferie hvor jeg besluttede at få filteret brændt rent. Selve turen på 2x 1500 km klarede den fint uden fejl - men nu efter en uge hjemme med blot 3-4 ture på 5-10 km viser den fejl igen.
Har nogen herinde en god forklaring på hvad vi/værkstedet evt overser og måske andre gode råd.
På forhånd tak.
Motorfejl - partikelfilter
Re: Motorfejl - partikelfilter
Hvad siger sod indholdet på testeren?
Det kunne være at partikelfilteret skal afmonteres og sendes til rens
Det kunne være at partikelfilteret skal afmonteres og sendes til rens
Re: Motorfejl - partikelfilter
JTC skrev:Hvad siger sod indholdet på testeren?
Det kunne være at partikelfilteret skal afmonteres og sendes til rens
Filteret er brændt og renset - der er ingen sod i filteret. Dog viser den endnu engang fejl i tryk. Værksted mener det kan være fordi der nu 2 gange er indsat ikke-original differenstrykmåler i bilen (selvom de aldrig har været ude for det før). der er nu bestilt original trykmåler. = flere penge ud af lommen
Re: Motorfejl - partikelfilter
Forhåbentlig har de også skiftet slanger og renset rør som går optil tryksensor
Jeg har på det seneste lavet et par w212 som alle havde det tilfælles at de havde et filter som havde været sprættet op var var blevet renset
Iøvrigt var de også begyndt at korodere i bunden af filter huset
Selvom filtre viste ok mht tal på diagnosen var løsningen at købe helt nye filter fra Tyskland det bevirkede at bilerne ikke kom i nødprogram igen filtrene på bilerne var 1 år gamle da de skabte problemer ..
Jeg har på det seneste lavet et par w212 som alle havde det tilfælles at de havde et filter som havde været sprættet op var var blevet renset
Iøvrigt var de også begyndt at korodere i bunden af filter huset
Selvom filtre viste ok mht tal på diagnosen var løsningen at købe helt nye filter fra Tyskland det bevirkede at bilerne ikke kom i nødprogram igen filtrene på bilerne var 1 år gamle da de skabte problemer ..
w211 sedan e280cdi v6 2007 avantgarde
Opgraderet med sportspakke og 19 amg/eftermonteret memorypakke,dynamisk førersæde,amg e55 bremser,h/k logic7,originalt canbus fyr,solgardin,distronic,Airmatic
Kommende retrofits: dynamisk passæde
Opgraderet med sportspakke og 19 amg/eftermonteret memorypakke,dynamisk førersæde,amg e55 bremser,h/k logic7,originalt canbus fyr,solgardin,distronic,Airmatic
Kommende retrofits: dynamisk passæde
Re: Motorfejl - partikelfilter
Har tit set at folk har fået tvangs regenereret partikelfilteret og nulstillet sodindholdet, så det kommer ned på 5-20%
Efter 1 times kørsel, så er det oppe på 200% igen og motor lampen tænder.
I det tilfælde, er det sodindholdet som er for højt og filteret skal afmonteres og renses i en maskine.
Nulstilles i ECUen og så er man kørende igen.
Når motoren selv regenerere, så fjerne den næsten 99% af sod partiklerne.
Men den sidste 1% kan den ikke fjerne og det hober sig op med tiden, så til sidst er partikelfilteret fyldt med de sodpartikler som den ikke selv kan brænde af og så er det at filteret skal afmonteres og renses i en special maskine, som kan få det hele ud af det.
Jeg har et par enkelte gange også set at en dårlig udstødnings tryks sensor(B60) sensor, kan forsage lign fejl.
Efter 1 times kørsel, så er det oppe på 200% igen og motor lampen tænder.
I det tilfælde, er det sodindholdet som er for højt og filteret skal afmonteres og renses i en maskine.
Nulstilles i ECUen og så er man kørende igen.
Når motoren selv regenerere, så fjerne den næsten 99% af sod partiklerne.
Men den sidste 1% kan den ikke fjerne og det hober sig op med tiden, så til sidst er partikelfilteret fyldt med de sodpartikler som den ikke selv kan brænde af og så er det at filteret skal afmonteres og renses i en special maskine, som kan få det hele ud af det.
Jeg har et par enkelte gange også set at en dårlig udstødnings tryks sensor(B60) sensor, kan forsage lign fejl.
Re: Motorfejl - partikelfilter
Der har kun et par gange, efter filteret har været brændt, været lys i motorlampen - men den er gået ud igen dagen efter. Original differenstrykmåler endnu ikke indsat, det kan være den afhjælper det sidste.
Re: Motorfejl - partikelfilter
Fik du løst problemet?