speedometer og rpm "kombi" instrumenter.

Alt vedrørende teknik
Besvar
iq0100

speedometer og rpm "kombi" instrumenter.

Indlæg af iq0100 »

Hi alle. Jeg har lige købt en C180 1993 benzin, som jeg er meget glad for. Det er nu min no 4 MB siden jeg fik mit kørekort. Men jeg opdagede at kombi instrumenterne " Klister " sig fast nogen gange, og det er kun når det er frost grader, fik jeg at vide af tidl. ejer. Hvad er der galt, skal man til at skifte instrumenter på en MB???? Jesper
d639mh
Geografisk sted: Nordjylland

Re: speedometer og rpm "kombi" instrumenter.

Indlæg af d639mh »

Ja det skal du. De første årgange af w202 havde problemer med elektronikken i kombiinstrumentet. Dit kombiinstrument er defekt, men kan jo leve med det eller købe et "nyt" brugt.
iq0100

Indlæg af iq0100 »

Okay. At leve med det? For mig ville det være ligesom at tage en pæn habit/jakkesæt på, og træsko som fodtøj. :D
Jeg vælger at skifte det.
d639mh
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af d639mh »

iq0100

Indlæg af iq0100 »

Jeg er nu den " små utålmodig " type, og har altid rodet med elektronik siden jeg var bitte, så jeg kom til at trække hele konsulen ud " uden afmontering af airbag og rat ", med stort forsigtighed og omhug. Jeg skillede hele konsulen fra hinanden " selve triptæller pinden " for at kunne se bagsiden af motherboardet.
Jeg fandt ikke ret meget ud af det alm og begyndt at " hårtørre " motherboardet " begge sider ", lige så forsigtigt og uden alt for meget varme på.
Bag efter tog jeg en blyant og banket lidt til diverse resistorer og alt det små skidt, uden at gå totalt amok. Jeg fik øje på en kobbertråd under selve speedometeret og fik kontakt til den lille metal blok, som den nu går ind til, fik trukket lidt i den og sørget for at der var kontakt ved at presse den lige så forsigtigt uden at knække den. Fik renset alt det der kunne tørres af og børstes af. Jeg skruede og samlet hele konsulen og smurte nogen glidemiddel omkring hvor den nu skulle ind, sat kablerne ind, og kørt en tur. Alt virker!!!
Jeg kom itanke om dengang jeg var lærling, og jeg kørte rundt i VW transporter, fra 97´ og jeg havde altid det problem med at alle instrumenterne gik ud nogle gange, og fik at vide af en svend som havde kørte rundt i den før mig, at den bare skulle have en "OrdenligDask" på toppen af dashboarden, og det prøvede jeg, og det virket hvergang. Det var grunden til at jeg tog blyanten og Dasket lidt til resistorer og alt det små skidt, for det kunne være at der var en løs forbindelse. Men jeg ved virkeligt ikke hvad jeg har gjort andet end det jeg har skrevet. Jeg krydser finger for at de stadig dur imorgen tidligt.
Mvh.
iq0100

Indlæg af iq0100 »

Så har jeg været ude af starte bilen op, og alt virker.. Fra total nul funktion ( alle instrumenter ) i 2 dage til fuld funktion.
Alt virker trods adskildelsen af kosulen, ur og triptæller, km. Man har lov til at være lidt heldig engang imellem.
Håber at det er det sidste indlæg angående kombi instrumenter for denne gang.
Mvh.
Besvar