Diesel motor Oser "hjælp"

Alt vedrørende teknik
Besvar
iq0100

Diesel motor Oser "hjælp"

Indlæg af iq0100 »

Jeg har en C180 benzin som privat bil!
Vedrørende Hyundai H1 2.5 TDi 2001!!!!
Jeg har en H-1 2001 km.196.000, den har stået stille i 6 måneder, pga sygdom ( ikke bilen ), den blev startet op engang imellem mens jeg var syg ( vinter ).
Jeg skulle kører km.170 en dag til arbejde, da jeg lade mærke til at alle bag mig enten overhalt eller holdte sig på afstand, selv røvkysserne. Jeg så i bakspejlet at den oset af H til, og det var hvergang at jeg skulle give gas, op af bakke for eksemple. Jeg har skiftet oliefilter, olie, brænstofsfilteren og hældt 1 diesel booster, 1 diesel motor rens, 1 liter karbsprit til en hel tankfuld ( frisk ) diesel. Den klapper i motoren når jeg skal give gas, og starter med at ose igen, mens den klapper. Den starter og kører fint til den bliver varm og chokeren slukker som den skal.
Jeg havde den over ved en Hyundai mekanikeren, og de lavet Kompressionsprøver, det var ikke toppak eller topstykket, der blev sagt at det var Dieselpumpen der skulle skiftes, det blev den, købt "brugt" km98000, da en ny koster kr25000. Den gøre det samme, ingen forandringer.... Vandpumpen viste sig at være en smule utæt, da den smed noget på gulvet hos mekanikeren. Der er justeret cylinder, dyser renset, turbo er checket for slør og mislyde, men intet. Jeg gik fra mekanikeren da jeg fandt ud af, af bagveje, at den brugte dieselpumpe ville han have dobbelt for, end hvad huggeren havde sat den til. Jeg gave kr2300 + moms og mekanikeren ville have kr4600 + moms + fragt for den samme pumpe/samme sted. Så lyd regningen på kr4000 ( uden montering af dieselpump ) uden at bil kan kører 100%. Når jeg kører pænt oser den ikke, men når den skal have gas begynder den igen. Jeg har hørt at EGR ventilen kan være sodet til og klister og gøre bilen uberegnlig, men jeg kan ikke finde den, jeg har prøvet alt fra Google og ringe rundt for at finde et værkstedshåndbog, skrevet i Hyundaiklub.dk men intet svar fra nogen efter 7 dage´s indlæg. Jeg kan ikke finde ud af hvad der er galt. HJÆLP
iq0100
Brugeravatar
BWJ
Geografisk sted: DK

Re: Diesel motor Oser "hjælp"

Indlæg af BWJ »

Mulig fejl:
Få tjekket dit luftfilter, og dernæst om den laver ladetryk fra turboen,( hold og tryk på luftslange ved indsugningsmanifold, giv så gas og mærk om slange "pustes op")
Hvis du ikke får tryk er der en utæthed i slanger eller intercooler, og derfor laver du røgslør)
ZOOM ZOOM.
iq0100

Indlæg af iq0100 »

BWJ skrev:Mulig fejl:
Få tjekket dit luftfilter, og dernæst om den laver ladetryk fra turboen,( hold og tryk på luftslange ved indsugningsmanifold, giv så gas og mærk om slange "pustes op")
Hvis du ikke får tryk er der en utæthed i slanger eller intercooler, og derfor laver du røgslør)
Luftfilteren er noget beskidt, og med hensyn til turboen, skulle jeg mene at mekanikererne skulle have checket alle slangerne. Men jeg prøver, og giver dig et retur svar. Tak indtil videre. :mrgreen: iq0100
iq0100

Indlæg af iq0100 »

Hej BWJ. Jeg har afprøvet methoden med at klemme slangerne og give gas, de holdt luft. For en sikkerheds skyld tog jeg alle slangerne af og testet under vand, med en skruetvinge " plastik, selvlåsne " og en lille kompressor i den anden ende, ingen huller. Det eneste jeg ikke kan afprøve er til/fra intercooleren. eller er der et trick med de store rør mht afprøvning? mvh. iq0100 :cry:
Brugeravatar
BWJ
Geografisk sted: DK

Indlæg af BWJ »

iq0100 skrev:Hej BWJ. Jeg har afprøvet methoden med at klemme slangerne og give gas, de holdt luft. For en sikkerheds skyld tog jeg alle slangerne af og testet under vand, med en skruetvinge " plastik, selvlåsne " og en lille kompressor i den anden ende, ingen huller. Det eneste jeg ikke kan afprøve er til/fra intercooleren. eller er der et trick med de store rør mht afprøvning? mvh. iq0100 :cry:
Det eneste man kan tjekke selv uden spec. værktøj, er føromtalte metode.
Hvis intercooler er revnet eller slanger dårlige, vil den normalt ikke kunne sætte tryk i slange før indsugningsmanifold, skal man være mere sikker kræves et trykur der sættes ind før manifold for at se om ladetryk er ok, kender ikke ladetryk på den model.
Hvis du mener den sætter tryk, tror jeg mere at det er EGR ventil der er defekt.
ZOOM ZOOM.
iq0100

Indlæg af iq0100 »

BWJ skrev:
iq0100 skrev:Hej BWJ. Jeg har afprøvet methoden med at klemme slangerne og give gas, de holdt luft. For en sikkerheds skyld tog jeg alle slangerne af og testet under vand, med en skruetvinge " plastik, selvlåsne " og en lille kompressor i den anden ende, ingen huller. Det eneste jeg ikke kan afprøve er til/fra intercooleren. eller er der et trick med de store rør mht afprøvning? mvh. iq0100 :cry:
Det eneste man kan tjekke selv uden spec. værktøj, er føromtalte metode.
Hvis intercooler er revnet eller slanger dårlige, vil den normalt ikke kunne sætte tryk i slange før indsugningsmanifold, skal man være mere sikker kræves et trykur der sættes ind før manifold for at se om ladetryk er ok, kender ikke ladetryk på den model.
Hvis du mener den sætter tryk, tror jeg mere at det er EGR ventil der er defekt.
Det tror jeg også at det er, det vil jeg afprøve næste. Jeg giver tilbagemelding. Mange tak for hjælpen. mvh iq0100
iq0100

Indlæg af iq0100 »

Hej BWJ. Jeg har checket EGR ventilen, og den er utæt noget så grusomt, den kan ikke holde vakuum i 2 sekunder, har lært om " ported, negativ,positiv" EGR. Jeg har en Ported EGR og hvis det var en negativ EGR, er den totalt færdig. Jeg har hørt at den kunne blokeres "indsugningen" og lukkes totalt, men det er vist til en benzin motor, bilen oser fordi temperaturen til indsugningen er for lav og dieselen er ikke varm nok til at blive forbrændt og undertænder og kommer ud af udstødningen? Er jeg helt forkert på den??? Jeg skifter EGRèn og tilbagemelder. mvh iq0100
gutman
Geografisk sted: skibby

Indlæg af gutman »

egr eller din turbo( hvis oliekølet) der er utæt havde samme problemer på min mondeo td. mener at du kan blænde din egr ventil helt af men er ikke sikker jeg kunne på min .
iq0100

Indlæg af iq0100 »

Jeg afmonteret EGR ventilen, der var 2mm sod overalt. Fik den renset over alt, sod er en fortid for den. I galskab afmonteret jeg alle RØR, ikke slanger, de fik en tur i opvaskeren" før rensning af EGR ",også luftfilteren ". SKIDTET KØRER SOM DEN SKAL! Tak til alle jer som kom med forslag og råd. Man går ikke forkert i byen når det handler om MB folk! PS. luftfilteren overlevet, og er så ren at jeg kunne bruge det som tallerken! Ikke fordi jeg er fedtet med dele og stumper, men skulle lige prøve. Mange tak til alle og jeg vender nok tilbage på et eller andet tidspunkt, on det er angående MB eller H1, hvem ved! :D
Mange tak MB folk!!! Med de største hilsner Iq0100
Besvar