Sprinter - Sprintshift - Springer ud af gear.

Alt vedrørende teknik
Besvar
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

Sprinter - Sprintshift - Springer ud af gear.

Indlæg af Administrator »

Hej. Jeg har en Sprinter 316 årg. 2003 med sprintshift gearkasse. Bilen springer ofte ud af 1. gear når jeg sætter i gang.
Jeg har været på aut. MB værksted med bilen, hvor vi satte testeren på den og prøvede at lave en såkaldt genindkøring af gearkassen. Testeren viste ingen fejl og det hjalp ikke på problemet. Mekanikeren var ikke i tvivl om at jeg skulle ha en ny gearkasse.
Jeg har bare lidt svært ved at forstå at en bil der nu har kørt 175000 km. har et 1. gear der er slidt op.
Håber der er nogen der kender til problemet og kan hjælpe mig.
På forhånd tak. Hilsen Per
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

Indlæg af Administrator »

Hej.

Ofte kan problemer med sprintshiftgearkasser løses ved, at efterfylde med gearolie. Ofte er 30-40 Ml olie nok. Hvilket værksted var du på? På siden af gearkassen sidder en skrue, som man piller ud og efterfylder olie gennem.
Det er meget få gearkasser der er defekte, men jeg kan jo selvfølig ikke afvise det. Jeg har set problemer på ambulancer. Men det er jo også udrykningskørsel (kørsel 1) som kan tage livet af alle biler.
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

Indlæg af Administrator »

Hej Martin S.
Tak for tippet. Det vil jeg selvfølgelig prøve. Værkstedet var MB i Randers.
Jeg skal nok lige skrive om det hjalp.

Hilsen Per
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

Indlæg af Administrator »

AHHH. Jeg tror lige du skal forelægge det for værkstedet først. Det er specielolie der skal bruges. Evt få dem til at gøre det. Det er ikk lige GDS arbejde. Jeg bruger en engangssprøjte med en slange på.
Brugeravatar
Administrator
Site Admin
Indlæg: 2327
Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37

Indlæg af Administrator »

problemet når SSG (sprintshift) hopper ud er af 1 gear så er det et af 2 problemer
1: under førersædet sidder der et grønt eller gult relæ ( det skiftede farve på et tidspunkt) det kan være defekt.
2: Hydralik pumpen til gearkassen er det andet problem den kan mangle olie det er noget specielt grønt hyd. olie der skal på, men kør på værksted hvis det skal laves for der er et tryk på ca. 46-54 bar inde i, og den skal tryksænkes først og så skal der tryk på igen bagefter.

evt. så prøv relæ'et først koster ikke alverden.
hamsmeden
Indlæg: 6
Tilmeldt: 7. dec 2010, 22:33

Re: Sprinter - Sprintshift - Springer ud af gear.

Indlæg af hamsmeden »

Hej. Hvordan efterfylder man med grøn hydaulikolie på Sprinter med sprintshift. hilsen Kaj
greasemonkey
Indlæg: 88
Tilmeldt: 26. jan 2011, 22:01

Re: Sprinter - Sprintshift - Springer ud af gear.

Indlæg af greasemonkey »

der sidder en slange bag på gearkassen lidt til venstre og over kardanen når du kigger bagfra.. ta slangen af fyld en oliekanden med pentosin, skru bundproppen ud af oliekaret og pump indtil det løber ud af det..
Besvar