Uanset hvor langt du kører, vil filteret aldrig kunne opnå samme høje temperatur, som det opnår ved aktiv regenerering. Derfor er JEG af den overbevisning, at passiv regenerering KUN opnås, i tilfældet af man, HVER gang man kører, kører MEGET langt med relativt høje omdrejninger.Martin_E320CDI skrev:Passiv regenereringtømreren skrev:Ja, det lyder fint med passiv regenerering, men sandheden er vist, at man skal lede, endog meget, længe efter køretøjer der holder filteret rent på denne måde, år efter år. Jeg tror ikke de findes....
Desforuden, skal det nævnes, filteret også kan renses kemisk.
For øvrigt er 40-50 kilometer med forhøjede omdrejninger i ny og næ, SLET ikke nok til at opnå passiv regenerering, i tilfældet af man til dagligt ikke når de temperaturer i filteret, der skal til for at opnå dette!
Når du blæser den godt af over en længere strækning, bliver udstødningen varm nok til at sodpartiklerne der er fanget i partikelfilteret brændes af.
Hele problematikken ligger jo i, at der ved korte ture ophobes sod. Og jo mere sod, desto højere temperatur skal der altså til, for at kunne brænde denne af!