Jeg købte for et par måneder siden en MB C200 aut. fra 2012 og som har kørt ca. 340.000 km. Bilen kørte perfekt, trak fint og lød god og sund i motoren.
For nylig skulle bilen til service B, og jeg besluttede at min hidtil dyreste bil skulle passes af autoriseret værksted, til trods for en pris på ca. 4000 kr.
Men siden jeg hentede bilen har jeg periodisk oplevet følgende:
- I forbindelse med sænkelse af fart, ved trafik på motorvej, betydeligt hårdere nedgearinger end normalt.
- Ved normal og blød opbremsning, ryk fra gearkassen ved lav hastighed.
- Hold-funktion, til brug ved lyskryds, virker ikke.
- Ved kørsel på motorvej, melding om at fartpilot og 1 anden funktion virker ikke
- Ved kørsel med fartpilot aktiveret, melding om at fartpilot er slået fra. (kunne øjeblikkeligt aktiveres igen, og den melding får jeg ikke når jeg manuelt deaktiverer fartpiloten.
- I stilstand, problemer med at sætte i bakgear, når den står i 'R' flytter bilen sig kun ganske lidt når jeg giver gas. (typisk er dette forbundet med halv-kraftige ryk fra gearkassen
- Ved forsøg på at starte bilen, er nøglen sat i låsen og drejet om på tænding indtil lampe for gløde-tråde er gået ud, ingenting sker når jeg drejer om mod start. Efter flere forsøg slukker jeg for tænding og tager nøglen ud nogle sekunder. Jeg sætter nu nøglen i låsen og drejer om på tænding, hvorefter motoren springer igang. (uden jeg har drejet om mod start.
Da de er usikre, vil de gerne have mere at bedømme ud fra, så vi bliver enige om at holde sagen åben og at jeg kører videre og holder øje med hvordan bilen opfører sig. Ironisk nok kommer der en fejlmelding på et svinglys, som det første da jeg drejer ud af værkstedets p-plads.
Fejlene er periodiske og de eneste sammenhænge jeg kan se, er at jeg har hentet bilen på værkstedet og at det har regnet når fejlene kommer.
Værkstedet mener ikke det kan skyldes regnen, selvom min logik (som ikke-mekaniker) siger at det må være noget elektronik der får fugt.
Nu har jeg betalt over 1400,- foruden servicet, og kun fået en bil med fejl og sprunget pærer.
Er der nogen af jer der har en ide om hvad min dejlige Mercedes fejler ?
(til info skal gearolie først siftes om ca. 40.000 km, eller ifbm. næste service.)
Mvh. Allan