C200 '12 aut. giver periodiske ryk fra gearkasse

Alt vedrørende teknik
Besvar
MB C200
Indlæg: 5
Tilmeldt: 14. nov 2019, 00:40

C200 '12 aut. giver periodiske ryk fra gearkasse

Indlæg af MB C200 »

Hej med jer

Jeg købte for et par måneder siden en MB C200 aut. fra 2012 og som har kørt ca. 340.000 km. Bilen kørte perfekt, trak fint og lød god og sund i motoren.

For nylig skulle bilen til service B, og jeg besluttede at min hidtil dyreste bil skulle passes af autoriseret værksted, til trods for en pris på ca. 4000 kr.

Men siden jeg hentede bilen har jeg periodisk oplevet følgende:
  • I forbindelse med sænkelse af fart, ved trafik på motorvej, betydeligt hårdere nedgearinger end normalt.
  • Ved normal og blød opbremsning, ryk fra gearkassen ved lav hastighed.
  • Hold-funktion, til brug ved lyskryds, virker ikke.
  • Ved kørsel på motorvej, melding om at fartpilot og 1 anden funktion virker ikke
  • Ved kørsel med fartpilot aktiveret, melding om at fartpilot er slået fra. (kunne øjeblikkeligt aktiveres igen, og den melding får jeg ikke når jeg manuelt deaktiverer fartpiloten.
  • I stilstand, problemer med at sætte i bakgear, når den står i 'R' flytter bilen sig kun ganske lidt når jeg giver gas. (typisk er dette forbundet med halv-kraftige ryk fra gearkassen
  • Ved forsøg på at starte bilen, er nøglen sat i låsen og drejet om på tænding indtil lampe for gløde-tråde er gået ud, ingenting sker når jeg drejer om mod start. Efter flere forsøg slukker jeg for tænding og tager nøglen ud nogle sekunder. Jeg sætter nu nøglen i låsen og drejer om på tænding, hvorefter motoren springer igang. (uden jeg har drejet om mod start.
Da jeg oplever fejlene, kontakter jeg værkstedet, som har travlt med at afvise det kan være deres "skyld" at bilen fejler. Men de tilbyder jeg kan komme forbi, så de lige kan se den efter og sætte en tester på. De finder et par småfejl i noget kommunikation til hhv. ABS og gearkasse. Værkstedet kan, ud fra fejlene, ikke konkret sige hvad fejlen er, men har en formodning om at det enten kan være tændingslåsen enten en elektronisk boks i motoren, som skulle give noget signal til ABS-bremsen, eller evt. begge dele.
Da de er usikre, vil de gerne have mere at bedømme ud fra, så vi bliver enige om at holde sagen åben og at jeg kører videre og holder øje med hvordan bilen opfører sig. Ironisk nok kommer der en fejlmelding på et svinglys, som det første da jeg drejer ud af værkstedets p-plads.
Fejlene er periodiske og de eneste sammenhænge jeg kan se, er at jeg har hentet bilen på værkstedet og at det har regnet når fejlene kommer.
Værkstedet mener ikke det kan skyldes regnen, selvom min logik (som ikke-mekaniker) siger at det må være noget elektronik der får fugt.
Nu har jeg betalt over 1400,- foruden servicet, og kun fået en bil med fejl og sprunget pærer.

Er der nogen af jer der har en ide om hvad min dejlige Mercedes fejler ?
(til info skal gearolie først siftes om ca. 40.000 km, eller ifbm. næste service.)

Mvh. Allan
Bri_jac
Indlæg: 568
Tilmeldt: 3. mar 2009, 19:34
Geografisk sted: Sunny Sorø

Re: C200 '12 aut. giver periodiske ryk fra gearkasse

Indlæg af Bri_jac »

kan du tjekke med voltmeter om spændingen er ca 13-14volt imens du kører din bil, kunne jo tænkes at hvis spændingen hopper op og ned at det påvirker processor uniten så den giver diverse tilfældige fejl
W639 2005 (2020-)
W204 stationcar, 2010 220CDI BE (km 188.099)
W107 380SLC, 1980 (1999-)
Tidligere R171 SLK 200 kompressor, 2004 (km 65.279)
Tidligere W202 stationcar 220CDI, 1999 (km 70.092)
Tidligere /8 200 benzin, 1973 dog uden plader
MB C200
Indlæg: 5
Tilmeldt: 14. nov 2019, 00:40

Re: C200 '12 aut. giver periodiske ryk fra gearkasse

Indlæg af MB C200 »

Tak for dit svar, som jeg har vist til min mekaniker. Han har konstateret at strømmen er svag på batteriet i forvejen, så han vil skifte det under alle omstændigheder. Er spændt på om dét vil kunne være årsagen.
Skal nok vende tilbage, hvis jeg bliver klogere og kommer af med fejlen på bilen.
Bri_jac
Indlæg: 568
Tilmeldt: 3. mar 2009, 19:34
Geografisk sted: Sunny Sorø

Re: C200 '12 aut. giver periodiske ryk fra gearkasse

Indlæg af Bri_jac »

hvilket mente han, generatoren som er svag eller batteriet?
W639 2005 (2020-)
W204 stationcar, 2010 220CDI BE (km 188.099)
W107 380SLC, 1980 (1999-)
Tidligere R171 SLK 200 kompressor, 2004 (km 65.279)
Tidligere W202 stationcar 220CDI, 1999 (km 70.092)
Tidligere /8 200 benzin, 1973 dog uden plader
MB C200
Indlæg: 5
Tilmeldt: 14. nov 2019, 00:40

Re: C200 '12 aut. giver periodiske ryk fra gearkasse

Indlæg af MB C200 »

Hej igen.
Beklager forvirringen, jeg havde misforstået min mekaniker. Han har søgt på spændingen mens den kører og ikke konstateret fejl ved generatoren.
Det han havde ment var at spændingen på batteriet var for svagt til start/stop funktion. Og hvis dét skal virke skal han skifte batteriet. Men da start og stop blot slider på bilen, vil jeg hellere undvære funktionen.
Bilen har nu kørt ca. 600 km siden han testede den i weekenden og yderliger ca 1000 km siden jeg sidst oplevede ryk fra gearkasse og at nøglen skulle ud og i tændingen igen for at kunne starte. Sågar virkede hold funktionen her til aften.

Jeg har, uden at have forstand på det, en overbevisning om at der må være noget elektronik som bliver påvirket af kraftigt regnvejr. Men hvad er jeg ikke klar over.

Mht. gearkassen tror jeg det på en måde er relateret til det elektroniske, men da det også kan være en selvstændig fejl, har vi besluttet at  næste step bliver at skifte filter og olie i gearkassen.

I aftes oplevede jeg så at da den fik lidt gas, satte den lidt ud da den gik nedad balle og samtidig forsvandt E-symbolet i displayet, som indikerer ECO funktionen er slået til. Jeg sænkede farten og bemærkede at den ligesom blev hængende i gearet og ikke skiftede op.
Jeg var dog så tæt på mit hjem at jeg ikke kunne nå at konstatere om den overhovedet ville skifte op. Og da jeg kom under 20 km/t kom symbolet tilbage og den skiftede gear som normalt ind gennem byen...
MB C200
Indlæg: 5
Tilmeldt: 14. nov 2019, 00:40

Re: C200 '12 aut. giver periodiske ryk fra gearkasse

Indlæg af MB C200 »

Hej

Jeg fik for halvanden måned siden skiftet gearkasseolie og for en måned siden fik jeg skiftet et stik til styreboksen i gearkassen, desværre er problemerne ikke stoppet.
Jeg er blevet anbefalet at skifte tændingskontakten, men min mekaniker er i tvivl om hvad dét nøjagtigt omfatter.
Altså er der en bestemt del der typisk udskiftes? Skifter man hele cylinderen ? Og hvad med nøgler?

Håber det er løsningen, ellers er næste forsøg at skifte selve styreboksen i gearkassen.

Håber nogen har erfaring med dette og kan give et hurtigt svar, så jeg måske kan nå at få bilen fikset i weekenden.

Og godt nytår til jer! 😊
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: C200 '12 aut. giver periodiske ryk fra gearkasse

Indlæg af BWJ »

Tror du skal finde dig et andet værksted, som også ved hvad de roder med, er det CPH du har været hos ?
Senest rettet af BWJ 2. jan 2020, 21:50, rettet i alt 1 gang.
ZOOM ZOOM.
MB C200
Indlæg: 5
Tilmeldt: 14. nov 2019, 00:40

Re: C200 '12 aut. giver periodiske ryk fra gearkasse

Indlæg af MB C200 »

Nej det var Ejner Hessel.
De ville have 1500 for at sætte en tester på.
Og de kunne ikke sige noget ud fra fejlene...
Min mekaniker er dygtig nok, men kender ikke til MB reservedele.
Besvar