C klasse diesel til korte ture...

Alt vedrørende teknik
Besvar
Thomas88
Indlæg: 2
Tilmeldt: 6. dec 2019, 17:29

C klasse diesel til korte ture...

Indlæg af Thomas88 »

Hej.

De fleste ville nok skrige “KØB EN BENZIN!” :lol: men...

Min familie og jeg skal have udskiftet bilen. Vi er faldet for en C-klasse :D
Vi har afprøvet både benzin og diesel og har egentlig ingen præferencer. Vi er dog vilde med udstyr og ønsker fuld parkeringspakke med 360` kamera, distronic plus, lane keeping assist og så selvfølgelig AMG pakken 😇
Bilen skal helst være 2016+ og have kørt under 75000 km.

Vores kørselsbehov er ca. 15000 km. årligt og er primært bykørsel.

Her opstår så problemet... vi kunne købe en ny benzin med alt udstyr. Det har vi ikke økonomien til. Så derfor søger vi brugt.
Med ovenstående udstyr findes der ganske få brugte benziner i omløb - og når de bliver udbudt, er prisen betydelig højere end diesel (prisgruppe 300.000-400.000 kr.)

Vi har selvfølgelig undersøgt hvad betydning de korte ture evt. kan have for bilen. Som vi har forstået det, så er det noget med ødelagte dyser og tilsodet partikelfilter. Hvilket vi overhovedet ikke har forstand på 🙂


Er her nogen der har eller har haft en c-klasse diesel med samme kørselsmønster? Hvis ja, har i så oplevet problemer?
Hvis der skulle opstå problemer med dyser og partikelfilter, er det så omfattende reparationer?

På forhånd tak.

Mvh.
Thomas og familie
Jolars
Indlæg: 293
Tilmeldt: 17. nov 2019, 16:46

Re: C klasse diesel til korte ture...

Indlæg af Jolars »

Hej Thomas og familie.

Har selv en C 200 fra 2013. Vi kører ca 27000 om året, det er på kanten af det fornuftige og selv om det er blandet kørsel er det sjældent man kører langt med høj fart. Min mekaniker nævner, dyser soder til, 8 10000 kr for 4, partikelpartikelfilter stopper til hurtigere ca 12 14000 kr, manifold og egr ventil soder til, igen adskillige 1000 af kr. Hertil kommer så lige arbejdsløn og ærgelser.
Dejlig bil, men det kunne godt blive en rigtig dyr fornøjelse med en diesel. Du bør køre min 30 km hver gang, så den bliver ordentligt varm. Med jeres behov ville jeg vælge benzin. Prøv evt at søge på import af bil fra Tyskland, udstyr og pris med afgift kan beregnes på skat. Vores er en importeret leasing bil fra Tyskland.
Dette er kun et input til jer, jeg er ikke mekaniker, men elsker det stærke moment som camping trækker.

Venlig hilsen John Larsen
GLA 220d 4matic 2017
177 HK 350 Nm standard.
215 HK 420 Nm med let chipning fra Quantum files.
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: C klasse diesel til korte ture...

Indlæg af BWJ »

Med det kørselsbehov, så undgå diesel.
Som Jolars skriver, vil i ærgre jer over DYRE udskrivninger
ZOOM ZOOM.
Thomas88
Indlæg: 2
Tilmeldt: 6. dec 2019, 17:29

Re: C klasse diesel til korte ture...

Indlæg af Thomas88 »

Hej igen.

Tak for svar.

Det lyder til at kunne blive en bekostelig affære med diesel.

Jeg vil prøve at undersøge muligheden for import, men kan umuligt gøre det selv. Kender i forhandlere der er specialiserede i opgaven? Helst i Jylland.
Jolars
Indlæg: 293
Tilmeldt: 17. nov 2019, 16:46

Re: C klasse diesel til korte ture...

Indlæg af Jolars »

Hej Thomas.

Vi købte igennem Nettobiler i Silkeborg 2016. Han Har en mand der kun køber biler på Tyske auktioner og importerer dem. Super service. Vi handlede med Thomas. Held og lykke med købet.. 😁

Jolars
GLA 220d 4matic 2017
177 HK 350 Nm standard.
215 HK 420 Nm med let chipning fra Quantum files.
Peter BJ
Indlæg: 208
Tilmeldt: 16. maj 2011, 21:24
Kontakt:

Re: C klasse diesel til korte ture...

Indlæg af Peter BJ »

Hej. Jeg har ca samme kørselsbehov som du, og har kørt MB diesel i 13 år. 5 år i en C220cdi (årg 2000) og 8 år i en E280cdi (årg 2006). Jeg har altid kørt med BellAdd tilsætning i dieslen og overholdt service hos MB, og har aldrig haft nogen tilsodningsproblemer. Skal ikke kunne udtale mig om nyere typer motorer er mere sensitive, så her må andre kommentere.
--
Peter BJ
W211 E280CDI V6 2006
(T202 C220CDI 2000)
Besvar