Øgning af motorens olieniveau

Alt vedrørende teknik
Besvar
elus
Indlæg: 5
Tilmeldt: 4. nov 2010, 21:55

Øgning af motorens olieniveau

Indlæg af elus »

W211, 280CDI 3,0 liters V6. Årgang 2005.
Har døjet med øget motoroliestand siden bilen blev købt brugt i 2009. Efter service med påfyldt korrekt motoroliemængde, stiger olieniveauet til over max. mærket efter ca. 5000 km. Har forelagt Mercedes problemet. Deres bedste forslag var(og er) at der er en lækage mellem højttrykspumpens pakdåse og til knastakselhuset. De tilbød at montere en ny højtrykspumpe (til den nette sum af 13.500.-) men uden garanti for at det ville hjælpe. Købte en brugt hos Mercedes brugtlager i Stuttgart (3.000.-) og monterede denne. Det hjalp ikke en dyt. Det eneste andet forslag jeg har fået er, at det kan være partikkefiltret!
Den øgede oliemængde aftappes rigeligt og ny olie påfyldes. Men det er en meget træls proces.
Nogen som har et godt forslag?
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Øgning af motorens olieniveau

Indlæg af BWJ »

Det lyder som om du kører ret mange korte ture, <35 km, korrekt ?
ZOOM ZOOM.
Bent
Indlæg: 158
Tilmeldt: 28. apr 2015, 19:18

Re: Øgning af motorens olieniveau

Indlæg af Bent »

Har samme problem med min W211 E320 CDI V6 3,0 fra 2005. Mit MB værksted har oplyst, at jeg kører for pænt - det er kondensvand der får motorolien til at stige.
Jeg kører 20.000 km mellem hver service og skifter selv olien ved de 10.000 km. For meget motorolie medfører, at regenereringen starter alt for ofte, - derfor kommer der altid knap ½ liter motorolie for lidt på motoren, når der skiftes olie.
Er der for meget olie i motoren, suger jeg det op med en billig Thansen suger
elus
Indlæg: 5
Tilmeldt: 4. nov 2010, 21:55

Re: Øgning af motorens olieniveau

Indlæg af elus »

Tak for begge svar. Bilen har faktisk kørt mange og i særdeleshed lange ture, men har også kørt adskillige kortere ture som nemt kan være under 35 km. Den nuværende motor har "kun" kørt 209.000 km. Jeg har checket olien for vand, med negativt resultat. Bruger også suger fra THansen og vil nu foretage et ekstra olieskift.
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Øgning af motorens olieniveau

Indlæg af BWJ »

Hver gang den regenererer, og det er ofte ved kortere ture, trækker den diesel med ned i olien.
Med en STAR tester kan dieselmængden der bruges ved regenerering justeres, og det er korrekt at dit DPF kan være så fyldt, at den genererer oftere end nødvendigt = diesel i olien.
ZOOM ZOOM.
elus
Indlæg: 5
Tilmeldt: 4. nov 2010, 21:55

Re: Øgning af motorens olieniveau

Indlæg af elus »

Jeg forstår nok ikke helt systemet. Hvordan kommer dieslen fra DPF over i motorens smøreolie?
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Øgning af motorens olieniveau

Indlæg af BWJ »

elus skrev: 27. feb 2020, 11:22 Jeg forstår nok ikke helt systemet. Hvordan kommer dieslen fra DPF over i motorens smøreolie?
Det sker heller aldrig :) Regenerering foregår ved at der sprøjtes lidt diesel ind i cylinder i udstødningssekvens, som går ned i DPF og hæver temp. for at brænde DPF af, denne restdiesel (meget lidt) trækkes ned af cylindervæggen når stemplet så kører ned igen, og denne diesel ender i motorolien.
Ved kørte ture hvor motor ikke når at bliver ordentligt driftvarm, så dieselen fordamper, så vil dieselen akkumulere over tid og olie niveau stige over tid.
Hvor meget, er meget forskelligt fra bil til bil.
ZOOM ZOOM.
elus
Indlæg: 5
Tilmeldt: 4. nov 2010, 21:55

Re: Øgning af motorens olieniveau

Indlæg af elus »

Det var da for engang skyld en ordentlig forklaring. Så hænger det hele jo sammen. Tak for det :D
Besvar