Partikelfilter dispensation hvordan

Alt vedrørende teknik
Besvar
stids
Indlæg: 30
Tilmeldt: 5. jul 2015, 12:09
Geografisk sted: Vendsyssel Nordjylland

Partikelfilter dispensation hvordan

Indlæg af stids »

Hej nu har kommunen bestemt jeg ikke må kører i midtbyen længere i min gamle w210 e300td fordi den er på gule nr plader :evil:
Har så i den forbindelse skrevet med et firma som sælger eftermonteret partikelfilter og de meddeler der ikke findes noget filter til sådan en bil

Så det store spørgmål er nu er det muligt at få dispensation og i så fald hvordan

Er jo helt gak jeg betaler i forvejen 1000kr i partikelfilter afgift og nu må jeg så ikke kører ind i byen længere
Men jeg måtte hvis jeg havde hvide nr plader på med selv samme vogn :shock:

Måske det er billigere og sætte bagsæderne i bilen snart men hvor omfattende er det og skifte til hvide plader
ebbe
Indlæg: 30
Tilmeldt: 9. sep 2019, 07:50

Re: Partikelfilter dispensation hvordan

Indlæg af ebbe »

stids
Indlæg: 30
Tilmeldt: 5. jul 2015, 12:09
Geografisk sted: Vendsyssel Nordjylland

Re: Partikelfilter dispensation hvordan

Indlæg af stids »

Jo desværre det er det firma jeg har haft kontakt med de siger der ikke findes nogen løsning til sådan en gammel forkammer motor

Min bil er en w210 E300td fra 1998 med den gode gamle 606 motor i
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Partikelfilter dispensation hvordan

Indlæg af BWJ »

Kilde FDM.

ældre varebiler bliver nu omfattet af de samme miljøzoneregler som tunge køretøjer. Fra 1. juli 2020 må varebiler indregistreret før 1. januar 2007 ikke køre ind i landets store byer, med mindre de har partikelfilter.

Ellers koster det bøde.

De nye regler gælder også gulpladebiler til privat brug, inklusive dem på ’papegøjenummerplader.’

Miljøzonerne dækker København, Frederiksberg, Aarhus, Aalborg og Odense.

Undtaget er biler med veteranstatus, og varebiler, der kører på benzin, er ikke omfattet af de nye krav.

Se detaljerede regler her (ekstern hjemmeside)

'Visse muligheder for dispensation'
Derudover er der visse muligheder for dispensation, påpeger FDM. Men de er begrænsede.

- Bor man i miljøzonen, er det FDMs indtryk, at muligheden er noget større, og udgangspunktet vil typisk være, at der gives en dispensation. Men altid efter en konkret vurdering, og hvis et partikelfilter er overkommeligt at montere, vil det givetvis også for beboere mindske sandsynligheden for en dispensation, siger juridisk konsulent i FDM, Dennis Lange.

- Men det er kun for en begrænset periode. Der er altså ingen permanente dispensationer, tilføjer han.

Se dispensationsmuligheder hos Miljøstyrelsen

Man skal være opmærksom på, at en ansøgning om dispensation ikke giver ret til at køre ind i zonerne. Det er først, når man evt. får dispensationen, at den gælder.

Kontrol via nummerpladen
Det er samtidig slut med klistermærker på køretøjet som bevis på evt. miljøtilladelse. Den vil fra nu af være knyttet til bilens nummerplade.

Kontrollen vil foregå elektronisk via nummerpladegenkendelse både ved indfaldsveje og inde i zonen. Der er altså betydelig risiko for at blive opdaget, hvis man kører ulovligt.

De tre første måneder (til og med 31. september) vil der ikke blive udstedt bøder, men ejeren slipper med en advarsel. Det gælder dog ikke, hvis man bliver taget i en manuel kontrol af politiet. Så kan der falde bøde fra 1. juli.

Bøden vil være 1.500 kr. for en varebil.

FDM mener: Ja tak til miljøzoner, der virker

Kravene til gulpladebiler vil over tid blive strammet yderligere, så yngre og yngre biler bliver omfattet. Næste stramning gælder fra 1. juli 2022, og vil til den tid omfatte varebiler, der er indregistreret før 1. januar 2012.
ZOOM ZOOM.
Kjensen
Indlæg: 104
Tilmeldt: 21. jul 2013, 21:00

Re: Partikelfilter dispensation hvordan

Indlæg af Kjensen »

En ide...

Kan du ikke betale afgift og få den på hvide plader? (det kan ikke være en pokkers masse penge SKAT vil have for det)

Og reelt burde du jo ikke lave om på indretningen, hvis du går fra gule til hvide, men spørg synshallen.
Besvar