Bremsekaliber for tyk efter nye klodser (rager på fælg) W124
: 17. nov 2020, 19:15
Hej,
Jeg er en 18 år gammel dreng, der har anskaffet mig min første bil...
En Mercedes-Benz 260 E fra 1986,
Jeg er igang med at gøre den klar til sit første syn i 8 år (der er ikke lang vej, er du gal den er velholdt, minimalt overflade rust og med minimale mekaniske problemer: centrallås driller, skal jeg have set på. antenne mast knækket)
Jeg har skiftet bremseskiver og bremseklodser bag på uden problemer, men da jeg rykkede foran opstod der problemer...
Jeg har sat Bosch 0986469410 klodser på (hvilket min nærmeste autoriserede serviceforhandler fortalte mig var de korrekte), skiverne er skiver købt for lang tid siden i Biltema af den tidligere ejer.
Klodserne er ifølge datapapiret 19,2mm tykke, hvilket mange af mine mekaniker venner (ikke Mercedes mekanikere) synes var unormalt meget.
Da jeg tog de gamle klodser af tænkte jeg "Hold da kæft de er slidt" (Undskyld mit sprog), da de var så meget tyndere end de nye jeg monterede,
Nå men det hele gik som det skulle, klodser og skive monteret, kaliberen er samlet ovenpå, jeg satte fælg med dæk på, men hov, kaliberen er blevet kæmpestor og rager på fælg, så dæk og fælg ikke kan dreje rundt???
Hvorfor det? Alle mekanikerne jeg fortalte det til kiggede bare på mig og sagde "Hvad? Det har jeg aldrig hørt om??", hvad skal jeg gøre? Er det fordi at det er en universel del, som er blevet tykkere med tiden for at passe bedre til nogle andre modeller, men man så lige har glemt min gamle bil, så de er for tykke? Umiddelbart ville jeg sige at 4-6mm (2-3mm på hver klods) ville være nok til at fælg ikke skulle røre kaliber.
Er der nogen af jer der har kendskab til dette problem eller kan hjælpe mig på vej til at løse det?
Tusind tak på forhånd!
Billeder af foran til venstre vedhæftet.
Jeg er en 18 år gammel dreng, der har anskaffet mig min første bil...
En Mercedes-Benz 260 E fra 1986,
Jeg er igang med at gøre den klar til sit første syn i 8 år (der er ikke lang vej, er du gal den er velholdt, minimalt overflade rust og med minimale mekaniske problemer: centrallås driller, skal jeg have set på. antenne mast knækket)
Jeg har skiftet bremseskiver og bremseklodser bag på uden problemer, men da jeg rykkede foran opstod der problemer...
Jeg har sat Bosch 0986469410 klodser på (hvilket min nærmeste autoriserede serviceforhandler fortalte mig var de korrekte), skiverne er skiver købt for lang tid siden i Biltema af den tidligere ejer.
Klodserne er ifølge datapapiret 19,2mm tykke, hvilket mange af mine mekaniker venner (ikke Mercedes mekanikere) synes var unormalt meget.
Da jeg tog de gamle klodser af tænkte jeg "Hold da kæft de er slidt" (Undskyld mit sprog), da de var så meget tyndere end de nye jeg monterede,
Nå men det hele gik som det skulle, klodser og skive monteret, kaliberen er samlet ovenpå, jeg satte fælg med dæk på, men hov, kaliberen er blevet kæmpestor og rager på fælg, så dæk og fælg ikke kan dreje rundt???
Hvorfor det? Alle mekanikerne jeg fortalte det til kiggede bare på mig og sagde "Hvad? Det har jeg aldrig hørt om??", hvad skal jeg gøre? Er det fordi at det er en universel del, som er blevet tykkere med tiden for at passe bedre til nogle andre modeller, men man så lige har glemt min gamle bil, så de er for tykke? Umiddelbart ville jeg sige at 4-6mm (2-3mm på hver klods) ville være nok til at fælg ikke skulle røre kaliber.
Er der nogen af jer der har kendskab til dette problem eller kan hjælpe mig på vej til at løse det?
Tusind tak på forhånd!
Billeder af foran til venstre vedhæftet.