ØKO Start/ Stop indikator konstant gul - mod grøn ved OK

Alt vedrørende teknik
Besvar
RyanEJensen
Indlæg: 10
Tilmeldt: 7. sep 2017, 12:10

ØKO Start/ Stop indikator konstant gul - mod grøn ved OK

Indlæg af RyanEJensen »

Snart meget længe har ØKO Start/ Stop indikator været gul. Har checket volt på både den lille akku og bilens akku.
Med motor stoppet Øko akku 13 Volt - Motor akku11,9 volt.
Efter start Øko akku 14,5 Volt - Motor akku 14,5 volt.
Under start dropper Motor akku til 8,5 - 9-5 volt og efter igangsætning igen 14,5 volt.
Lader regelmæssigt med CTEK lader som nu under ladning giver 12,9 volt.
Har aldrig start problemer ! Men MB aut. service siger at den manglende grøn indikator trods OK startkapasitet, formentlig skyldes at Motor akku bør udskiftes. Kan det være rigtigt ad ovennævnte målinger ? Evt. forslag til anden fejlmulighed.
Jeg kan dog se at et drop til 8 - 9 volt under start er en del, men er det mon problemet.

vh
Jolars
Indlæg: 295
Tilmeldt: 17. nov 2019, 16:46

Re: ØKO Start/ Stop indikator konstant gul - mod grøn ved OK

Indlæg af Jolars »

Hej Ryan.

Ja det er med stor sandsynlighed din akku der er færdig, det er den indre modstand i batteriet der er blevet for stor, tester på. Havde selv samme problem, masser af strøm men gul eco. Der er dog en masse andet der også indvirker på eco lampen, fugtighed i luften, temperatur osv. Har du fået opdatering af motorstyring vedr. Nox hos MB kan det også spille ind.

Jolars
GLA 220d 4matic 2017
177 HK 350 Nm standard.
215 HK 420 Nm med let chipning fra Quantum files.
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: ØKO Start/ Stop indikator konstant gul - mod grøn ved OK

Indlæg af BWJ »

RyanEJensen skrev: 18. feb 2021, 14:54 Snart meget længe har ØKO Start/ Stop indikator været gul. Har checket volt på både den lille akku og bilens akku.
Med motor stoppet Øko akku 13 Volt - Motor akku11,9 volt.
Efter start Øko akku 14,5 Volt - Motor akku 14,5 volt.
Under start dropper Motor akku til 8,5 - 9-5 volt og efter igangsætning igen 14,5 volt.
Lader regelmæssigt med CTEK lader som nu under ladning giver 12,9 volt.
Har aldrig start problemer ! Men MB aut. service siger at den manglende grøn indikator trods OK startkapasitet, formentlig skyldes at Motor akku bør udskiftes. Kan det være rigtigt ad ovennævnte målinger ? Evt. forslag til anden fejlmulighed.
Jeg kan dog se at et drop til 8 - 9 volt under start er en del, men er det mon problemet.

vh
Prøv at køre Recon med din CTEK, det kan som regel fixe et lidt træt batteri, og du lader med AGM indstilling ?
ZOOM ZOOM.
RyanEJensen
Indlæg: 10
Tilmeldt: 7. sep 2017, 12:10

Re: ØKO Start/ Stop indikator konstant gul - mod grøn ved OK

Indlæg af RyanEJensen »

Hej
Tak for hurtigt svar, som jo bekræfter min mistanke om at mit 9 års gamle akku - forståeligt - sikkert er blevet træt.
Men underligt at når Øko akku er OK, så 'blander' Øko indikatoren sig i at Motor akku er træt.
Men alt er åbenbart ikke logisk.
Vh Ryan
Jolars
Indlæg: 295
Tilmeldt: 17. nov 2019, 16:46

Re: ØKO Start/ Stop indikator konstant gul - mod grøn ved OK

Indlæg af Jolars »

Hej Ryan.

Det lille batteri (auxiliary) er det der klarer forbrug mens eco lampen er i grøn og motor er stoppet, det melder selv fejl i instrumentbord, hvis det er defekt. Det store er stop/start og opbygger for stor indre modstand over tid, 9 år er meget flot og resulterer så i gul lampe hele tiden.

Jolars
GLA 220d 4matic 2017
177 HK 350 Nm standard.
215 HK 420 Nm med let chipning fra Quantum files.
Besvar