W204 trækker meget til højre. "Alt" prøvet, søger input

Alt vedrørende teknik
Frankenthaler
Indlæg: 10
Tilmeldt: 11. maj 2021, 15:25
Geografisk sted: Aarhus

W204 trækker meget til højre. "Alt" prøvet, søger input

Indlæg af Frankenthaler »

Goddag, jeg er ny og glad for at være her. Jeg købte min W204 1,8 BE, fra november 2011, for halvanden måned siden. Det er min første Mercedes, og jeg er meget glad for den.
Jeg har kigget i dette flotte forum, men ikke fundet løsning på det problem som forhandler, jeg og værksted prøver at løse:
Bilen kører ikke lige ud, men trækker meget til højre.

4 hjulsudmåling og sporing hos værksted, hjalp ikke. Flere dage hos forhandlers værksted med 5-6 sporinger og især camber-justeringer. Nye dæk kom på i handlen, så hjul er afbalanceret. Hjullejer justeret. Både for- og bagtøj tjekket og i orden. Taget højde for dæktryk. Byttet hjulsæt ud for at se om det kunne afhjælpe. Værksted har rådført sig hos flere mekanikere bl.a. fra Ejner Hessel. Som det er nu, er camber justeret (for meget) for at få bilen til at køre mere lige, men trækket til højre er stadig meget og uacceptabelt.
Jeg håber, at det ender godt. Denne vidunderlige bil skal jo kunne køre lige ud  .

Mercedes-folkene nævnede muligheden for at skifte bærearme, selv om de umiddelbart er i orden. Nogle var inde på at trækken til den ene eller anden side er en svaghed hos w204, at de er meget sarte mht. camber… Hvad gør man så ?
Forhandler er gået med til at jeg rådfører mig med Ejner Hessel i min by.

Jeg ville være meget glad for input herinde fra. På forhånd tak.
Mercedes-Benz C180 Avantgarde sedan, W204
Indregistreret første gang 30. november 2011 i Frankenthal, Rheinland-Pfalz, Tyskland
Import til Danmark i 2016.
Jolars
Indlæg: 293
Tilmeldt: 17. nov 2019, 16:46

Re: W204 trækker meget til højre. "Alt" prøvet, søger input

Indlæg af Jolars »

Hej Frankenthaler.

Sikkert tjekket, men ikke nævnt... Bremsecaliber der hænger ? Bliver 1 hjul varmt når du har kørt ? Har bilen været skadet ? Ring evt til din forsikring, mener de kan se det. Pænt af forhandler at du må tale med Ejner Hessel... Det er altså ham der har ansvaret ! Medmindre du har købt på CVR nr, har du 2 års reklamationsret, hvor formodnings reglen gælder de første 6 måneder. Skaden betragtes som værende der ved levering af bilen. Er du medlem af FDM, så giv dem et kald.

Håber du finder en løsning.

Jolars
GLA 220d 4matic 2017
177 HK 350 Nm standard.
215 HK 420 Nm med let chipning fra Quantum files.
Frankenthaler
Indlæg: 10
Tilmeldt: 11. maj 2021, 15:25
Geografisk sted: Aarhus

Re: W204 trækker meget til højre. "Alt" prøvet, søger input

Indlæg af Frankenthaler »

Hej Jolars.

Mange tak for svar. Ja bremser- og kalibre fejler ikke noget.
Jeg har talt med FDM, både teknisk, som ikke havde ngt at tilføje, og juridisk.

Formoder ikke bilen er skadet. Hvad er det ved en skade der evt forårsager problemet? __ Spurgte FDM-teknikeren for tegn, og han nævnede bla. at løbsvinklen fra 4hjulsudmålingen ville afsløre det, men den virker harmløs. Bilen har fuld servicehistorik .

Har ikke tænkt på, om forsikring ved noget: jo hvis de kan slå stelnummer op, og hvis skader registreres? Men disse skal være offentligt tilgængelige. Mon de er det? Jeg giver dem et kald.

V.h.
Mercedes-Benz C180 Avantgarde sedan, W204
Indregistreret første gang 30. november 2011 i Frankenthal, Rheinland-Pfalz, Tyskland
Import til Danmark i 2016.
Jolars
Indlæg: 293
Tilmeldt: 17. nov 2019, 16:46

Re: W204 trækker meget til højre. "Alt" prøvet, søger input

Indlæg af Jolars »

Kørte bilen skævt da du prøvede den, eller var det først ved afhentning og med de nye hjul ? Hvis ikke, kan fejlen vel godt ligge i dækkene selv om du har prøvet at bytte dem rundt.. Hold endelig ved, forhandleren har jo ansvaret, så lad ham ikke holde dig hen med snak.

Jolars
GLA 220d 4matic 2017
177 HK 350 Nm standard.
215 HK 420 Nm med let chipning fra Quantum files.
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: W204 trækker meget til højre. "Alt" prøvet, søger input

Indlæg af BWJ »

Er forfjedre tjekket, jeg havde én hvor der manglede lidt af toppen, det var ikke umiddelbart til at se først da de blev skiftet kunne højdeforskel på fjedre ses.
Det kan også være, at kun 1 fjeder har været skiftet før, det kan også give trækken, - bør altid skiftes i par.
ZOOM ZOOM.
Frankenthaler
Indlæg: 10
Tilmeldt: 11. maj 2021, 15:25
Geografisk sted: Aarhus

Re: W204 trækker meget til højre. "Alt" prøvet, søger input

Indlæg af Frankenthaler »

Hej . Tusind tak fordi i kommer med spørgsmål og råd.

Jolars: Bilen kører betydeligt mere skæv efter de nye hjul (samme fælge, Contihelårsdæk monteret), så ja jeg har stadig fokus på om dækkene eller fælgene er ok: et andet værksteds mening.

Mht. om forsikringsselskab ved noget om biler har haft skader, altså registrerer fx på stelnummer, forklarede de i dag, at det kender de ikke til. Jeg nævnede Autotaks systemet. Det er klart at de registrerer skader, men om de må oplyse dem til fx nye ejere, fordi registreringen følger bilen (ikke tidligere ejere) tvivler jeg på. Jeg spørger en skadesafdeling i morgen.

Hej BWJ: Den højre forfjeder manchet er kortere eller mere slidt end den anden. Lagde jeg mærke til da bilen var på lift. Men mekaniker siger, at det ikke betyder noget og at fjedre er ok. Men din pointe er da god, så jeg beder dem tjekke igen.

Indtil videre tænker jeg at fokuspunkter er: hjul/dæk igen igen. Fjedre ! Hvad med støddæmperne og tandstang, kan der være noget der. Og skift af bærearme selv om de umiddelbart ikke fejler noget. Hvad siger i til det herinde? __

Og, HVIS bilen er skadet, hvad vil det så sige? "Slået skæv" i ulykke fx. Vil det forklare at den "styrer" skævt? Kan det så overhovedet rettes?
Og HVIS bilen er skadet, "slået skæv", skulle vi så ikke have opdaget det da vi kiggede den under bunden, eller visuelt i det hele taget, nyere plastskjold, noget der er svejset, små lakforskelle (bilen er sort) på pladedele ... ? Jeg er ikke ekspert, men synes ikke der var noget mærkeligt.

Endnu en gang tak for at i svarer herinde. Jeg håber på flere ideer.

Mvh.
Mercedes-Benz C180 Avantgarde sedan, W204
Indregistreret første gang 30. november 2011 i Frankenthal, Rheinland-Pfalz, Tyskland
Import til Danmark i 2016.
LassE-klasse
Indlæg: 18
Tilmeldt: 29. jan 2018, 21:42

Re: W204 trækker meget til højre. "Alt" prøvet, søger input

Indlæg af LassE-klasse »

Er det afprøvet, at bytte hjulene fra side til side? Der er sikkert omløbsretning på de helårsdæk, men for en prøvekørsel er det underordnet.
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: W204 trækker meget til højre. "Alt" prøvet, søger input

Indlæg af BWJ »

Frankenthaler skrev: 14. jun 2021, 16:38 Hej . Tusind tak fordi i kommer med spørgsmål og råd.

Jolars: Bilen kører betydeligt mere skæv efter de nye hjul (samme fælge, Contihelårsdæk monteret), så ja jeg har stadig fokus på om dækkene eller fælgene er ok: et andet værksteds mening.

Mht. om forsikringsselskab ved noget om biler har haft skader, altså registrerer fx på stelnummer, forklarede de i dag, at det kender de ikke til. Jeg nævnede Autotaks systemet. Det er klart at de registrerer skader, men om de må oplyse dem til fx nye ejere, fordi registreringen følger bilen (ikke tidligere ejere) tvivler jeg på. Jeg spørger en skadesafdeling i morgen.

Hej BWJ: Den højre forfjeder manchet er kortere eller mere slidt end den anden. Lagde jeg mærke til da bilen var på lift. Men mekaniker siger, at det ikke betyder noget og at fjedre er ok. Men din pointe er da god, så jeg beder dem tjekke igen.

Indtil videre tænker jeg at fokuspunkter er: hjul/dæk igen igen. Fjedre ! Hvad med støddæmperne og tandstang, kan der være noget der. Og skift af bærearme selv om de umiddelbart ikke fejler noget. Hvad siger i til det herinde? __

Og, HVIS bilen er skadet, hvad vil det så sige? "Slået skæv" i ulykke fx. Vil det forklare at den "styrer" skævt? Kan det så overhovedet rettes?
Og HVIS bilen er skadet, "slået skæv", skulle vi så ikke have opdaget det da vi kiggede den under bunden, eller visuelt i det hele taget, nyere plastskjold, noget der er svejset, små lakforskelle (bilen er sort) på pladedele ... ? Jeg er ikke ekspert, men synes ikke der var noget mærkeligt.

Endnu en gang tak for at i svarer herinde. Jeg håber på flere ideer.

Mvh.
"Men mekaniker siger, at det ikke betyder noget og at fjedre er ok. Men din pointe er da god, så jeg beder dem tjekke igen." det sagde min også, sjovt nok forsvandt trækken efter fjederskift :-)
ZOOM ZOOM.
Frankenthaler
Indlæg: 10
Tilmeldt: 11. maj 2021, 15:25
Geografisk sted: Aarhus

Re: W204 trækker meget til højre. "Alt" prøvet, søger input

Indlæg af Frankenthaler »

Hej LassE-klasse, jeg foreslog at bytte hjulene, selv om de har omløbsretning. Det ved jeg ikke om blev prøvet, men de prøvede at sætte andre hjul på. Problemet var der stadig.

Ja BWJ de fjedre skal tjekkes igen.

Tak igen, fordi i kommer med input herinde.

Mvh.
Mercedes-Benz C180 Avantgarde sedan, W204
Indregistreret første gang 30. november 2011 i Frankenthal, Rheinland-Pfalz, Tyskland
Import til Danmark i 2016.
flychr
Indlæg: 205
Tilmeldt: 17. nov 2015, 21:19
Geografisk sted: Solrød Strand

Re: W204 trækker meget til højre. "Alt" prøvet, søger input

Indlæg af flychr »

hej
Er der noget nyt om sagen??
chr
1996 c200 km 250000km ,kone bil 230TE 415000km år 1989 (90model) har haft 2 gange 300D en 1985 og 1987.
Kjensen
Indlæg: 104
Tilmeldt: 21. jul 2013, 21:00

Re: W204 trækker meget til højre. "Alt" prøvet, søger input

Indlæg af Kjensen »

Er fjedrene kontrolleret for at være samme slags? (Kan man have skiftet den ene og dermed er uens typer, eller blot ny vs træt).

Kan der være forskel på divs arme, jeg var udsat for at købe et sæt komplette arme til min w211 i tyskland, og der var der en af armene, hvor der var en "blød" og en "hård" version af bøsninger(MB har opgraderet armene fra blød til hård og sælger i tyskland fuckede det åbenbart op og sendte 2 forskellige typer).

Og et vildskud, er fælgene ens?
Frankenthaler
Indlæg: 10
Tilmeldt: 11. maj 2021, 15:25
Geografisk sted: Aarhus

Re: W204 trækker meget til højre. "Alt" prøvet, søger input

Indlæg af Frankenthaler »

Hej igen.

Mange tak for input. Problemet er der stadig og ingen kan finde ud af det ...

Som svar på tidligere: talte med skadesafdeling i forsikringsselskab, og der findes ikke et centralt register, hvor forsikringsselskaber kan hente oplysninger på en bil, hvordan den tidligere fx har været skadet. Hver selskab kan se deres egen historik, og derudover kun, hvor bilen har været forsikret tidligere, men ikke selve skadeshistorikken de steder.

hej Kjensen: Mange tak for input. Om fjedrene er samme slags? Hvordan afslører man uens typer - tykkelse, mærke? Nu har flere været inde over og kigge efter, så jeg formoder, at de er ganske ens og formentligt skiftet i par. Men vi tjekker lige.
Bærearme: førte hård og blød bøsning til at bilen kørte skævt? Jeg gør mekanikeren opmærksom på at tjekke.

Fælgene er ens.

Hej flychr, her OPDATERING:

Mekaniker har sammen med mekanikere hos E Hessel hos sidstnævnte gennemgået undervognen, og fandt IKKE noget der kan forklare det trækken kraftigt til højre, som de selv oplevede ved prøvekørsel. Snakken gik igen på at w204 og clk mfl. har svagheder i undervognen. Hvad kan man bruge det svar til? Tandstangsproblem afviser de, når bilen kører skævt. Passer det?

Forslag, ud over at skifte ellers ok bærearme, gik på at tjekke støddæmperne og også de lyder til at være lige gode/dårlige (oliestand). Eneste konklusion fra Hessel var, at der ikke er andet at gøre pt end at prøve sig frem. Nu prøves det så at skifte støddæmperne foran og måske bærearme, hvis ikke det første hjælper.

Håber, at der er flere gode indspark herinde. Er der ikke flere der har prøvet at w204'ere kører skævt ??

Jeg spørger lige igen:
Om bilen er skadet. (Ikke noget der lige tyder på det: ser ens ud i bunden, ingen tegn på nylakeringer mv., løbsvinkel inden første sporing sagde " - 0 grad 04' ", hvilket ikke er meget?) (Også talt med værksted på Sjælland der i 5 år servicerede bilen inden den blev solgt og via forhandler er havnet hos mig: de husker ikke hverken en stor skade eller trækken til højre, i det omfang de kunne huske lige denne bil. De nævnede, at ved en stor skade ville det være mærkeligt hvis bilen ikke blev totalskadet og ikke kører længere. Og forklarede hvordan man i en "bænk" afslører at en bil er slået skæv efter en ordentlig påkørsel.).
Hvad mener i herinde? Hvordan afslører man en stor skade? Hvordan får man den i den bænk? Kunne det forklare den trækken skævt? Hvor sandsynligt er det, at en bil der bliver slået (så) skævt bliver repareret og får lov at køre på vejene igen, og kan synes?

Igen mange tak for input herinde. Det betyder utroligt meget, både for ens humør og for potentielle løsninger.

Mvh.
Mercedes-Benz C180 Avantgarde sedan, W204
Indregistreret første gang 30. november 2011 i Frankenthal, Rheinland-Pfalz, Tyskland
Import til Danmark i 2016.
Kjensen
Indlæg: 104
Tilmeldt: 21. jul 2013, 21:00

Re: W204 trækker meget til højre. "Alt" prøvet, søger input

Indlæg af Kjensen »

Der er flere ting man kan se efter, med fjederne.
Diamener på selve jernet.
Diamener på viklingerne.
Om der er forskel på viklingerne.

Dog burde det være synlig i vognhøjden hvis der er forskel side fra side.
Frankenthaler
Indlæg: 10
Tilmeldt: 11. maj 2021, 15:25
Geografisk sted: Aarhus

Re: W204 trækker meget til højre. "Alt" prøvet, søger input

Indlæg af Frankenthaler »

Hej Kjensen

Tak for svar, jeg informerer min mekaniker om at være opmærksom på det.

Mvh.
Mercedes-Benz C180 Avantgarde sedan, W204
Indregistreret første gang 30. november 2011 i Frankenthal, Rheinland-Pfalz, Tyskland
Import til Danmark i 2016.
flychr
Indlæg: 205
Tilmeldt: 17. nov 2015, 21:19
Geografisk sted: Solrød Strand

Re: W204 trækker meget til højre. "Alt" prøvet, søger input

Indlæg af flychr »

Har bilen klassisk håndbremse barker bag ? Måske en der hænger / smidt belægning/ går i klemme?
1996 c200 km 250000km ,kone bil 230TE 415000km år 1989 (90model) har haft 2 gange 300D en 1985 og 1987.
Besvar