w211 sod omkring EGR ventil

Alt vedrørende teknik
Besvar
Kjensen
Indlæg: 104
Tilmeldt: 21. jul 2013, 21:00

w211 sod omkring EGR ventil

Indlæg af Kjensen »

Et hurtigt spørgsmål.
Jeg skiftede olie på bilen i går.
Der var sod omkring EGR ventilen.
Når der er sod udvendig, er det så bare ny på, eller er det forsøget værd at pille den af og rense den?
Jeg havde troet at den var hermetisk lukket, men kan se at dem folk piller af, er sodet under plastikkappen ved armen der styrer ventilen.

På forhånd tak for evt svar.

Karsten.
Bent
Indlæg: 158
Tilmeldt: 28. apr 2015, 19:18

Re: w211 sod omkring EGR ventil

Indlæg af Bent »

Hej
Jeg er lidt forundret over, at du ved olieskift, roder med EGR ventil også og det samme med sod udvendig på EGR ventil. Jeg har ingen forstand på EGR ventil, men at der skulle kunne være sod udvendig, lyder helt mærkelig for mig.
Jeg venter med spænding, hvad andre skriver herom !
Kjensen
Indlæg: 104
Tilmeldt: 21. jul 2013, 21:00

Re: w211 sod omkring EGR ventil

Indlæg af Kjensen »

Bent skrev: 2. nov 2021, 19:29 Hej
Jeg er lidt forundret over, at du ved olieskift, roder med EGR ventil også og det samme med sod udvendig på EGR ventil. Jeg har ingen forstand på EGR ventil, men at der skulle kunne være sod udvendig, lyder helt mærkelig for mig.
Jeg venter med spænding, hvad andre skriver herom !
EGR ventilen sidder under motorcoveret, som jeg piller af for at komme til oliefilteret.
Det var det jeg lå mærke til at der var sort omkring ventilen.
Jeg har haft det adskilt igen, og pillede plastikkappen af ventilen og kunne se at den ikke kørte som den skulle, da der var en masse sod, der hindrede armen i at dreje frit.
Det blev rengjort, og plastkappen monteret igen.
Bilen har en gang imellem lugtet lidt af "brændt olie" og jeg troede lidt at der var en dyse på vej, der skulle pakkes om, men nu tror jeg at det er EGR ventilen der har udsendt den liglige duft.
Den oser heller ikke ved kraftig acc, som den også gjorde tidligere og har gået længere på literen efter rengøringen, faktisk de ting som der nævnes.
Jeg har dog ikke haft ventilen oppe endnu, men det er meningen at den skal op og gøres ren, og ind til videre ser jeg så tiden an.

Ved sidste syn, døjede synmanden med at få den gennem røggastest (dec 2020), det har aldrig været et problem tidligere, så her er min mistanke også på EGR ventilen.
Den har også gået i nødprogram nogle få gange, uden at fejlen er blevet fundet, så nu venter jeg spændt på om der kan være en sammenhæng.
Besvar