W211: fejlsøgning på defekt luftundervogn

Alt vedrørende teknik
Besvar
ulrikp
Indlæg: 97
Tilmeldt: 3. dec 2016, 22:38

W211: fejlsøgning på defekt luftundervogn

Indlæg af ulrikp »

Jeg har en W211 med luftpuder på bagakslen (så er ikke airmatic). Den hænger voldsomt og opsøg værksted lampen lyser.

Pumpen har opført sig pudsigt, og har skiftet mellem at virke fint og "undervogn for lav - opsøg værksted!". I forgårs gik pumpen bananas da jeg slukkede motoren. I 10 sekunder stod den pumpen og vekslede mellem at køre og lukke overskudsluft ud - 4-5 gange gjorde den det. Når jeg startede motoren kunne jeg tydeligt høre luften blive blæst ud af kompressoren (uden at bælgene blev pustet op). Idag er den helt stået af og kører så vidt jeg kan høre slet ikke. Bælgene er helt i bund.

Min teori er at det er en ventil der står åben ved en fejl eller en skade i en slange omkring kompressoren. Om det så har slidt pumpen i smadder ved jeg ikke, da den ikke lader til at køre længere.

Hvad er den logiske rækkefølge at debugge denne fejl. Kan det bare være et relæ eller sikringen under handskerummet eller lyder det som en bytter? Det skal nævnes at jeg mener at have registreret fejl på level sensoren for lang tid siden, men kan ikke finde min tester længere så kan ikke tjekke.
W211 E220 CDi 2006 kombi

Chassis: 211.206
Motor: 646.961
Aut.gear: 722.699
ulrikp
Indlæg: 97
Tilmeldt: 3. dec 2016, 22:38

Re: W211: fejlsøgning på defekt luftundervogn

Indlæg af ulrikp »

Opdatering. Jeg har tjekket sikringen under fodpanelet og den er ok. Jeg har testet relæet til luftpumpen med et 9V batteri og et multimeter. Det klikker fint og har en modstand på 0,4 Ohm. Ved ikke om det er for meget. Det sære er at jeg bagefter lige startede motororen hvorefter bælgende blev pustet fint og hutigt op. Lampen slukkede og der var ikke nogle mystiske lyde fra kompressoren. Dvs at kompressoren tilsyneladende ikke er brændt sammen. Jeg synes lidt at det peger på enten at være en elektrisk fejl til pumpen eller måske en ventil der sætter sig når det er koldt.

Alle inputs er kærkomne.
W211 E220 CDi 2006 kombi

Chassis: 211.206
Motor: 646.961
Aut.gear: 722.699
Jolars
Indlæg: 293
Tilmeldt: 17. nov 2019, 16:46

Re: W211: fejlsøgning på defekt luftundervogn

Indlæg af Jolars »

Prøv at skille relæet ad, hvis du kan. Har med alm typer relæer og en enkelt stoplyskontakt oplevet at tidens brug
kan flytte materiale fra det ene kontakt punkt til det andet. Det kan så skabe en kortslutning. Du har måske lige fået det masseret med 9 v batteriet så det virker lidt igen.. RENT GÆT men billigt at prøve.

Hilsen Jolars
GLA 220d 4matic 2017
177 HK 350 Nm standard.
215 HK 420 Nm med let chipning fra Quantum files.
Bent
Indlæg: 158
Tilmeldt: 28. apr 2015, 19:18

Re: W211: fejlsøgning på defekt luftundervogn

Indlæg af Bent »

køb en ny relæ - den koster ingenting - måske 100 kr., - i forhold til hvad en ny pumpe koster

Mit relæ satte sig fast, hvilket betød, at pumpen kørte indtil den eksploderede - ny pumpe koster ca. 8000 kr. incl montage
Besvar