Køb af C220 204 - Typiske fejl

Alt vedrørende teknik
Besvar
MadsWP
Indlæg: 1
Tilmeldt: 20. apr 2022, 20:22

Køb af C220 204 - Typiske fejl

Indlæg af MadsWP »

Hej alle sammen

Jeg har aldrig kørt Mercedes før, bortset for mine forældres, men er nu på udkig efter en.
Det umiddelbare valg er faldet på en C model stationcar årgang 2012-2016, med minimum 150hk diesel. umiddelbart C220 tænker jeg. evt C250.
De fleste til salg af disse sælges engros, dvs uden garanti, hvorved jeg gerne selv vil gennemgå dem godt ingen køb.
Jeg er selv mekaniker, dog aldrig rodet i Mercedes.

Hvad typiske fejl og mangler man skal kigge efter på sådan en model?
1: Rust og korrossion - umiddelbart kan jeg ikke google mig frem til typiske steder hvor de skulle være særlig udsatte. Hvad siger i? kan det forekomme i døre, bagklap eller skærmkanter?

2: Motor - kan læse mig lidt frem til problemer med dyser. Er der mulighed for at jeg kan tjekke kalibreringsværdier med tester, eller evt cylinderbalance (som på VAG biler), som kan indikerer standen på dyserne?

3: motor knastkæde kan larme lyder det til. Hvornår forekommer dette typisk? der ser ud til at man skal have motoren ud for at skifte. kan det passe? eller nøjes man med kædestrammeren typisk?

4: Gearkasse - Automatgear 7 trins. Hvad jeg lige kan læse så er den umiddelbart stærkt designet. Dog kan der forekomme fejl på ventilerne inden i gearkasse hvor hele modulet evt skal skiftes. Er der nogen der har noget input til dette? Kan jeg via tester aflæse fyldetider til kobling eller andet der kan indikere standen på gearkassen?

5: startspærre, jeg læste et sted at man kunne få problemer med ratlås eller nøgle genkendelse på disse, hvorved bilen ikke kan starte med dyr reparation til følge. Er det enkeltstående tilfælde eller er der noget her man kan tjekke eller teste?

6: AMG-line . koster typisk 30.000kr ekstra for en brugt AMG line. Det ser jo mega godt ud med de andre skørter. Nogen der har en oversigt over hvad forskellen mellem avangarde og AMG-line er? Som jeg lige kan se så er det skørter og undervogn som det eneste. Korrekt?

7: Dem er jer der har sådan en vogn - Er i glade for den? Kan man forsvarligt holde liv i den til 500.000km? Det bliver bare en bil nr. 2 for os, med kørsel på cirka 30.000 årligt.

Jeg takker mange gange for alt input i må have :D
Mads
Jolars
Indlæg: 293
Tilmeldt: 17. nov 2019, 16:46

Re: Køb af C220 204 - Typiske fejl

Indlæg af Jolars »

Hej Mads.

Prøv at læse flg 3 indlæg:

Kædeskift her på side 1
2.gear på side 2
E250 2,2 årgang 2012 på side 2.

De omhandler samme motor OM651 og vil nok besvare de fleste af dine spørgsmål.

Vigtigt at du vælger Bluetec versioner, da de er euronorm 6 og derfor må køre i alle byer.

MB yder kun kulance, hvis bilen er serviceret på aut værksted, ellers kan man glemme alt om det. Da det jo er svært at få stumper til nye biler, er de brugte nok lige pt. Højt prissat !

Vigtigt er det også, at få en udstyrsliste på de biler du evt vil købe så du kan se, hvad der egentlig er af udstyr i bilen. Den kan du få hos MB ved at oplyse stelnr eller reg. Nr. Hvis man køber en "classic" og derefter sætter en masse krydser ved udstyr, er den måske bedre ydstyret end en avantgarde model.

Håber du kan bruge det til noget.

Hilsen Jolars
GLA 220d 4matic 2017
177 HK 350 Nm standard.
215 HK 420 Nm med let chipning fra Quantum files.
Besvar