MB E300 T BlueTEC HYBRID 7G-Tronic Plus Gearkasse PROBLEM . HJÆLP !!

Alt vedrørende teknik
Besvar
Harritso
Indlæg: 20
Tilmeldt: 25. aug 2021, 08:32

MB E300 T BlueTEC HYBRID 7G-Tronic Plus Gearkasse PROBLEM . HJÆLP !!

Indlæg af Harritso »

Hej alle - jeg har et (meget) irreterende problem. Min MB E300 T BlueTEC HYBRID 2014 (S212) kører fantastisk, MEN gearkassen har nu i ca tre år skiftet lidt "urent" eller lidt "hårdt". Jeg har prøvet ALT (inkl. Mercedes har udlæst gearkasse skift log-file, og MB har analyseret alle data, og de siger alt er fint. Men alt er IKKE fint.

Gearkasse skifter nogle gange HELT RENT - andre lidt hårdt/urent - der er ingen logik i hvornår og hvorfor.

Jeg har forsøgt en manuel adaptering af gearkasse (med STAR tester) for 1., 2. og 3. gear i "E". Det blev bedre (og STAR tester satte også nogle nye højere værdier i SOLONOID ventiler. Men efter en dag eller to er det tilbage til start igen, med samme udfordringer. Det virker som om gearkassen ikke "giver lidt gas" ved nedskiftninger, hvorfor de bliver hårde/urene.

Det virker på mig som om gearkasse computeren ikke kan "huske" præcis hvilke værdier den skal bruge... (??)
OG det er mest i ned-skift (specielt fra 3. til 2.)

Please please hjælp

PS ALLE service hos MB i henhold til service incl gearkasse skyld. Bilen er altid kørt pænt.
PPS seneste fra MB er, at det kan skyldes mine 20" fælge - men de har en rulle diameter på 0,4% større end original hjul, så jeg har (meget) svært ved at tro på det skulle være det - når samme sker med vinter hjul der er original hjul/dæk)
Mercedes-Benz E300 BlueTec Hybrid Stc. 2014 :shock:
Mercedes-Benz A200 D 7g-dct 2016 :shock:
Jolars
Indlæg: 293
Tilmeldt: 17. nov 2019, 16:46

Re: MB E300 T BlueTEC HYBRID 7G-Tronic Plus Gearkasse PROBLEM . HJÆLP !!

Indlæg af Jolars »

Hej.

Prøv at læse indlægget 2 gear på side 2. Er det chekket ?

Jolars
GLA 220d 4matic 2017
177 HK 350 Nm standard.
215 HK 420 Nm med let chipning fra Quantum files.
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: MB E300 T BlueTEC HYBRID 7G-Tronic Plus Gearkasse PROBLEM . HJÆLP !!

Indlæg af BWJ »

Harritso skrev: 21. jun 2022, 16:02 Hej alle - jeg har et (meget) irreterende problem. Min MB E300 T BlueTEC HYBRID 2014 (S212) kører fantastisk, MEN gearkassen har nu i ca tre år skiftet lidt "urent" eller lidt "hårdt". Jeg har prøvet ALT (inkl. Mercedes har udlæst gearkasse skift log-file, og MB har analyseret alle data, og de siger alt er fint. Men alt er IKKE fint.

Gearkasse skifter nogle gange HELT RENT - andre lidt hårdt/urent - der er ingen logik i hvornår og hvorfor.

Jeg har forsøgt en manuel adaptering af gearkasse (med STAR tester) for 1., 2. og 3. gear i "E". Det blev bedre (og STAR tester satte også nogle nye højere værdier i SOLONOID ventiler. Men efter en dag eller to er det tilbage til start igen, med samme udfordringer. Det virker som om gearkassen ikke "giver lidt gas" ved nedskiftninger, hvorfor de bliver hårde/urene.

Det virker på mig som om gearkasse computeren ikke kan "huske" præcis hvilke værdier den skal bruge... (??)
OG det er mest i ned-skift (specielt fra 3. til 2.)

Please please hjælp

PS ALLE service hos MB i henhold til service incl gearkasse skyld. Bilen er altid kørt pænt.
PPS seneste fra MB er, at det kan skyldes mine 20" fælge - men de har en rulle diameter på 0,4% større end original hjul, så jeg har (meget) svært ved at tro på det skulle være det - når samme sker med vinter hjul der er original hjul/dæk)
Få skiftet lock-up ventilen, billig og ofte den som fejler.
ZOOM ZOOM.
Harritso
Indlæg: 20
Tilmeldt: 25. aug 2021, 08:32

Re: MB E300 T BlueTEC HYBRID 7G-Tronic Plus Gearkasse PROBLEM . HJÆLP !!

Indlæg af Harritso »

Hej Jolars og BWJ, tak for jeres svar - jeg ikke forsøgt med denne "lock-up" ventil - det er første gang jeg hører om den. MB sagde at gearkasse log-file var i orden - ville man se det som en fejl?

Hvad koster det i kroner og ører at skifte denne lock-up ventil ??
Mercedes-Benz E300 BlueTec Hybrid Stc. 2014 :shock:
Mercedes-Benz A200 D 7g-dct 2016 :shock:
Harritso
Indlæg: 20
Tilmeldt: 25. aug 2021, 08:32

Re: MB E300 T BlueTEC HYBRID 7G-Tronic Plus Gearkasse PROBLEM . HJÆLP !!

Indlæg af Harritso »

Tror i måske det kan løse problemet ved at tage alle Solonoid ventilerne ud, rense dem forsigtigt med magnet for evt metal rester, og samtidig ny gearkasse olie?
Mercedes-Benz E300 BlueTec Hybrid Stc. 2014 :shock:
Mercedes-Benz A200 D 7g-dct 2016 :shock:
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: MB E300 T BlueTEC HYBRID 7G-Tronic Plus Gearkasse PROBLEM . HJÆLP !!

Indlæg af BWJ »

Harritso skrev: 4. jul 2022, 13:55 Tror i måske det kan løse problemet ved at tage alle Solonoid ventilerne ud, rense dem forsigtigt med magnet for evt metal rester, og samtidig ny gearkasse olie?
Klart nej, det kan sammenlignes med at pudse en sprunget pære.
ZOOM ZOOM.
Harritso
Indlæg: 20
Tilmeldt: 25. aug 2021, 08:32

Re: MB E300 T BlueTEC HYBRID 7G-Tronic Plus Gearkasse PROBLEM . HJÆLP !!

Indlæg af Harritso »

Ok. Hvad læserspørgsmål problemet?
Mercedes-Benz E300 BlueTec Hybrid Stc. 2014 :shock:
Mercedes-Benz A200 D 7g-dct 2016 :shock:
Bent
Indlæg: 158
Tilmeldt: 28. apr 2015, 19:18

Re: MB E300 T BlueTEC HYBRID 7G-Tronic Plus Gearkasse PROBLEM . HJÆLP !!

Indlæg af Bent »

Jeg tillader mig lige at kommentér, da min bils gearkasse også er en 7-er.
Jeg har i flere år været utilfreds med gearskift o.l. det var som om at fejl kom og gik, fra den ene dag til den anden dag.
Jeg fik så skiftet converter pga en anden fejl, som MB fik mig overtalt.
Det er nu ca 60.000 km siden og det er som om at alle de mærkelige fejl, efterhånden forsvinder.
Det er lidt mærkelig, men jeg er faktisk tilfreds med gearskiftene
Om Det skyldes den nye converter, - jeg ved det ikke.
Harritso
Indlæg: 20
Tilmeldt: 25. aug 2021, 08:32

Re: MB E300 T BlueTEC HYBRID 7G-Tronic Plus Gearkasse PROBLEM . HJÆLP !!

Indlæg af Harritso »

Mange tak. Hvad kostede det at skifte converter?
Mercedes-Benz E300 BlueTec Hybrid Stc. 2014 :shock:
Mercedes-Benz A200 D 7g-dct 2016 :shock:
Bent
Indlæg: 158
Tilmeldt: 28. apr 2015, 19:18

Re: MB E300 T BlueTEC HYBRID 7G-Tronic Plus Gearkasse PROBLEM . HJÆLP !!

Indlæg af Bent »

Jeg husker det som ca 18.000 kr incl montering af MB

MB tilbød også en uoriginal converter, til ca 2.000 kr mindre. Jeg valgte den originale converter, for så syntes jeg, at jeg havde mere ret til at klage, hvis der skulle komme et problem
Jolars
Indlæg: 293
Tilmeldt: 17. nov 2019, 16:46

Re: MB E300 T BlueTEC HYBRID 7G-Tronic Plus Gearkasse PROBLEM . HJÆLP !!

Indlæg af Jolars »

Giv fx jtc I Greve eller Silkeborg et kald, laver udelukkende MB og bruger primært original dele.

Jolars
GLA 220d 4matic 2017
177 HK 350 Nm standard.
215 HK 420 Nm med let chipning fra Quantum files.
Harritso
Indlæg: 20
Tilmeldt: 25. aug 2021, 08:32

Re: MB E300 T BlueTEC HYBRID 7G-Tronic Plus Gearkasse PROBLEM . HJÆLP !!

Indlæg af Harritso »

Mange tak @jolars og @Bent
Mercedes-Benz E300 BlueTec Hybrid Stc. 2014 :shock:
Mercedes-Benz A200 D 7g-dct 2016 :shock:
Besvar