Kalibrering af vist hastighed W213

Alt vedrørende teknik
Besvar
ChristianT
Indlæg: 3
Tilmeldt: 7. maj 2023, 16:11

Kalibrering af vist hastighed W213

Indlæg af ChristianT »

Jeg kommer fra en W212 med præcis sammen fejlvisning som min nye W213 fra 2021.
47 km/t vises som 50 km/t, 96 km/t vises som 100 km/t og 125 som 130.

Jeg ved at det gælder alle biler i større eller mindre grad, men kan man få det justeret så det passer med den reelle hastighed?
JakeW213
Indlæg: 46
Tilmeldt: 30. maj 2020, 08:01

Re: Kalibrering af vist hastighed W213

Indlæg af JakeW213 »

Det er et lovkrav at speedometeret skal vise en højere hastighed end den der rent faktisk køres med. Din beskrivelse lader dog til at det modsatte er tilfældet?

Den eneste logiske grund jeg kan se, er at du har monteret så store hjul(størrer rullediameter) at du får en fejlvisning, der endda nullificere det lovkrav der er, for netop at sikre at dette ikke kan ske.

Min W213 fra 2016 viser ikke forkert… så jeg ved ikke hvad der reelt er i vejen med dine biler? Og jeg kører på 20” vinter som har størrer rulle diameter end fabriksmontering… stadig viser speedometeret mere end jeg faktisk kører.
Billede
Nuværende bil : Mercedes-Benz E220d (W213) 2016—>Galleri https://www.bilgalleri.dk/galleri/4110 ... garde_w213
ChristianT
Indlæg: 3
Tilmeldt: 7. maj 2023, 16:11

Re: Kalibrering af vist hastighed W213

Indlæg af ChristianT »

Nej den har originale fælge og hjul. Den viser for meget som den nok skal, men jeg vil gerne have den tættere på den reele hastighed.
Mener ikle der er andet beskrevet i loven end at den skal vise korrekt eller for meget.
Der er stor variation imellem mærkerne. Har haft en Passat der var meget værre.
JakeW213
Indlæg: 46
Tilmeldt: 30. maj 2020, 08:01

Re: Kalibrering af vist hastighed W213

Indlæg af JakeW213 »

Uden at forsøge at negligere din problemstilling, så tænker jeg at den bedste “løsning” er at gøre det du allerede gør… vide hvor meget den kører for lidt og tilsvarende køre det “hurtigere”

Er du ellers glad for din W213?
Billede
Nuværende bil : Mercedes-Benz E220d (W213) 2016—>Galleri https://www.bilgalleri.dk/galleri/4110 ... garde_w213
ChristianT
Indlæg: 3
Tilmeldt: 7. maj 2023, 16:11

Re: Kalibrering af vist hastighed W213

Indlæg af ChristianT »

Ja, det er en 2021 E300de, den er fantastisk. Kunne ikke være mere tilfreds.
Jeg har ALTID været træt af det med speedometeret. Det er lidt besværligt hele tiden at skulle finjustere med finger swipes, men måske jeg bare skal vænne mig til at køre lidt langsommere.
Der er dog forlydender om, at jeg kan justere den med en original Mercedes-tester, så det arbejder jeg lidt på. En anden mulighed er at få større omkreds dæk på når jeg skal have nye.
Besvar