Åbent partikelfilter

Alt vedrørende teknik
Besvar
Kjensen
Indlæg: 104
Tilmeldt: 21. jul 2013, 21:00

Åbent partikelfilter

Indlæg af Kjensen »

Hej.
Er der nogen som har kendskab til montering af et åbent partikelfilter? (på bil som ikke er født med partikelfilter)
Hvor købes det, hvad krav stiller synshallen (det er jo ikke nær så effektivt som et lukket partikelfilter).
På forhånd tak for svar.
Peter BJ
Indlæg: 208
Tilmeldt: 16. maj 2011, 21:24
Kontakt:

Re: Åbent partikelfilter

Indlæg af Peter BJ »

De findes, men er pt. ret dyre. Dem jeg har hørt om, ligger på 30-40.000,- incl montering = ikke interessant på en gammel bil.
Der er nogle billigere på vej (10-15.000,- incl montering), men de er ikke kommet endnu.
Filteret skal være godkendt, for at slippe igennem synshallen.
På min bil findes der godkendte filtre, og dette gør, at der så IKKE kan søges om dispensation. :evil:
--
Peter BJ
W211 E280CDI V6 2006
(T202 C220CDI 2000)
Kjensen
Indlæg: 104
Tilmeldt: 21. jul 2013, 21:00

Re: Åbent partikelfilter

Indlæg af Kjensen »

30-40.000, taler vi så ikke ombygning med originalt filter?
Bent
Indlæg: 158
Tilmeldt: 28. apr 2015, 19:18

Re: Åbent partikelfilter

Indlæg af Bent »

Jeg er af den opfattelse, at prisen er under 10.000 kr. og hertil kan der være et offentlig tilskud på omkring 2.000 kr.

Efter monteringen og godkendt syn, falder den årlige afgift, med 1.000 kr

Du skal være sikker på, at partikelfilteret er godkendt og godkendt til din bil
Peter BJ
Indlæg: 208
Tilmeldt: 16. maj 2011, 21:24
Kontakt:

Re: Åbent partikelfilter

Indlæg af Peter BJ »

Kjensen skrev: 6. jul 2023, 17:44 30-40.000, taler vi så ikke ombygning med originalt filter?
Det er prisen for et uoriginalt filter med elektronik hos purefi.dk til min bil. = ikke et åbent filter.
Åbent godkendt filter til min bil har jeg ikke fundet endnu, hvor mekanikerne faktisk har det. De venter alle på levering....
--
Peter BJ
W211 E280CDI V6 2006
(T202 C220CDI 2000)
Bent
Indlæg: 158
Tilmeldt: 28. apr 2015, 19:18

Re: Åbent partikelfilter

Indlæg af Bent »

jeg går ud fra, at bilen er med R6 motor

Original partikelfilter findes ikke til en R6 - derfor må det blive en uoriginal partikelfilter

at bruge 30 - 40.000 kr til en partikelfilter, - på en bil der er +20 år, det synes at være lidt vild
Peter BJ
Indlæg: 208
Tilmeldt: 16. maj 2011, 21:24
Kontakt:

Re: Åbent partikelfilter

Indlæg af Peter BJ »

Bent skrev: 10. jul 2023, 20:59 jeg går ud fra, at bilen er med R6 motor

Original partikelfilter findes ikke til en R6 - derfor må det blive en uoriginal partikelfilter

at bruge 30 - 40.000 kr til en partikelfilter, - på en bil der er +20 år, det synes at være lidt vild
Går ud fra at det er min bil du spørger til; nej, som anført i min signatur, er det en V6 og MB siger at originalt ikke kan eftermonteres.

Og nej, jeg skal under ingen omstændigheder have det dyre filter monteret. Måske et billigere åbent filter, når de kan levere, men har set leveringstider frem til 2026, og så er det jo ligegyldigt... De mekanikere der tør gætte på prisen, siger 10-15.000,- incl montering, hvilket jo også er en sjat på en gammel bil..

Ellers er min lavpraktiske løsning, at lade være med at køre ind i zonerne.

Dog er jeg af den faste overbevisning, at dette er 100% symbolpolitik: der kan ikke være ret mange gamle dieselbiler tilbage, der kommer i zonerne, og de der er tilbage, står formodentlig alligevel til snarlig udskiftning. Så en masse besvær og omkostninger for både stat, kommuner og private, for ikke ret meget.....
Skulle nogen kunne henvise til undersøgelser, der viser at det virkede (og hvor meget) med forbuddet for gulpladebilerne, hører jeg gerne om det. Jeg har nemlig ikke kunnet finde noget....
EDIT: Har nu fundet nogle rapporter her: dce.au.dk som jeg skal have kigget på....
--
Peter BJ
W211 E280CDI V6 2006
(T202 C220CDI 2000)
Bent
Indlæg: 158
Tilmeldt: 28. apr 2015, 19:18

Re: Åbent partikelfilter

Indlæg af Bent »

Min bil er en w211 E320 cdi fra maj år 2005

Bilen har en v6 motor og 7 trins automatgear

Bilen er født med partikelfilter, derfor synes jeg det er mærkelig, at der ikke kan monteres en original partikelfilter - måske fordi din er en E280

Er du sikker på, at din bil ikke har partikelfilter monteret ?

Jeg købte min bil i Tyskland i starten af år 2011 - bilen havde gået 39.000 km. Da jeg fik bilen toldsynes, havde synsmanden skrevet, at bilen ikke havde partikelfilter monteret.
Ved hjælp af bilens dokumenter samt MB, fik jeg myndighederne overbevist om, at bilen var udstyret med partikelfilter og hermed kunne slippe for at betale 1000 kr ekstra i grøn ejerafgift
Peter BJ
Indlæg: 208
Tilmeldt: 16. maj 2011, 21:24
Kontakt:

Re: Åbent partikelfilter

Indlæg af Peter BJ »

Hej

Er helt sikker på at der ikke er partikelfilter. Det var dyrt ekstraudstyr i Danmark. En eftermontering af originale dele vil iflg MB blive ekstremt dyrt, da en stor mængde dele, incl elektronikken, i bilen skal skiftes, så det korte svar fra dem: kan ikke lade sig gøre.
--
Peter BJ
W211 E280CDI V6 2006
(T202 C220CDI 2000)
Kjensen
Indlæg: 104
Tilmeldt: 21. jul 2013, 21:00

Re: Åbent partikelfilter

Indlæg af Kjensen »

Bent skrev: 10. jul 2023, 20:59 jeg går ud fra, at bilen er med R6 motor

Original partikelfilter findes ikke til en R6 - derfor må det blive en uoriginal partikelfilter

at bruge 30 - 40.000 kr til en partikelfilter, - på en bil der er +20 år, det synes at være lidt vild
Når man kigger i EPC , er der et partikelfilter under OM648.
Billedet viser OM648 + 474 og teksten for reservedel 330 siger code 474 + 926, men det ER til en OM648.
Så ud fra EPC, findes der et original partikelfilter for R6 (OM648).
Jeg kunne forestille mig, at det nok er brugt i USA, de er kendt for skrappe emission krav i visse stater, tidligere end de fleste andre steder.
Kjensen
Indlæg: 104
Tilmeldt: 21. jul 2013, 21:00

Re: Åbent partikelfilter

Indlæg af Kjensen »

Peter BJ skrev: 10. jul 2023, 09:45
Kjensen skrev: 6. jul 2023, 17:44 30-40.000, taler vi så ikke ombygning med originalt filter?
Det er prisen for et uoriginalt filter med elektronik hos purefi.dk til min bil. = ikke et åbent filter.
Åbent godkendt filter til min bil har jeg ikke fundet endnu, hvor mekanikerne faktisk har det. De venter alle på levering....
Miljøstyrelsen har sendt en lille hilsen et par gange og nævnte at der fandtes et godkendt åben filter til min gamle slæde.
Så blev jeg jo nysgerrig, om hvad det ville koste for ja, det er en gammel bil.
Desværre var de total tavse om hvor man kunne skaffe det, så derfor min tråd herinde, det kunne jo være at andre viste mere.
Jeg spurgte synhallen om hvilke krav bilen så skulle opfylde, og de skelnede ikke om det var et åbent eller lukket filter, jeg havde troet at kravene til et åbent filter var lavere end uden, ud fra at det kun tager omkring 30% af et lukket.
Bent
Indlæg: 158
Tilmeldt: 28. apr 2015, 19:18

Re: Åbent partikelfilter

Indlæg af Bent »

Det er ikke et spørgsmål om filteret skal virke godt eller om der bare skal monteres et partikelfilter. Miljøspørgsmålene er på mange områder, efterhånden uden for sund fornuft.
Et eksempel er, at en stor EL-bil er billigere i grøn ejerafgift, end en campingvogn - det er da uforståelig

I gamle dage, var navnet på grøn ejerafgift, vægtafgift. Pengene skulle bruges til nye veje og til rep. af veje. Tunge biler betalte mest i vægtafgift, fordi de sled mere på vejene - det kunne alle forstå, - det gav mening

En EL-bil slider dobbelt så meget på vejene, end benzin- og dieselbiler, - alligevel betaler EL-biler urimeligt meget lidt, til vedligeholdelse af veje
Besvar