Sod i udstødning -E300 Hybrid 2013

Alt vedrørende teknik
Besvar
Fich
Indlæg: 2
Tilmeldt: 1. okt 2023, 07:47

Sod i udstødning -E300 Hybrid 2013

Indlæg af Fich »

:x Min MB tilsoder de forcromede afgangsrør. Efter ca 50 km kørsel er de sorte igen efter rengøring. Det begyndte for et år siden hvor jeg fik en læk på slangen fra turbo til intercooleren, men det fortsatte efter udskift. Har haft den på to MB værksteder som samstemmende siger;

CGR ventil fungerer fint
Korrekt trykfald over partikelfilter
Ingen alarm fra partikelsensor
Regenerer filter ok
Dyser er som nye

Altså ingen problemer som MB ser det!

Brændstoføkonomi et normal

Problemet er det samme ved hurtig kørsel gennem Tyskland og hvis jeg konsekvent kører den S -mode, hvor den ikke starter og stopper. Har forsøgt med diesel additiver.
Ser frem til bud på løsning af problemet🙏🏻
Jolars
Indlæg: 293
Tilmeldt: 17. nov 2019, 16:46

Re: Sod i udstødning -E300 Hybrid 2013

Indlæg af Jolars »

Hej Fich.

Passer dit sodproblem evt med en motoropdatering for at reducere nox partikler ? Denne opdatering vil sænke forbrændings temperaturen, ved at øge gennemstrømning af udstødningsgas (egr) og tilføre mere diesel, som så soder mere og typisk øger forbruget lidt.
Fik det lavet på min w212 og det var ikke godt. Valgte efterfølgende at få overskrevet den fil med en svarende til E250. Ved godt at det er en let chipning og fyfy, det må man jo ikke. Det har bare resulteret i lavere forbrug, bedre speederrespons og en meget bedre motorgang. Før 170 hk/400 nm og nu ca 200 hk/500 nm, samt ca 1 km længere på literen. Det var så IKKE en opfordring til at installere ulovlig software, men blot mit bud på en løsning.

Hilsen Jolars
GLA 220d 4matic 2017
177 HK 350 Nm standard.
215 HK 420 Nm med let chipning fra Quantum files.
Bent
Indlæg: 158
Tilmeldt: 28. apr 2015, 19:18

Re: Sod i udstødning -E300 Hybrid 2013

Indlæg af Bent »

En sodet udstødning, kan fortæller lidt om motorens tilstand eller om partikelfilteren virker ordentlig

går ud fra, at bilen ikke er chip tunet eller har været chip tunet
Fich
Indlæg: 2
Tilmeldt: 1. okt 2023, 07:47

Re: Sod i udstødning -E300 Hybrid 2013

Indlæg af Fich »

Tak Jolars, men min motor er jo allerede en E250 motor. Problemet kom ikke efter en opdatering men efter skift af turboslange. Jeg kørte ca 35 km uden turboeffekt, -formentlig i et nødprogram som styringen sætter.

Den har ikke været chiptunet, dyserne er i følge MB helt friske og motoren bruger ingen olie. Min egen mistanke er også partikelfiltre som sikkert har lidt overlast ved kørsel uden korrekt ladetryk. Men tænker MB burde kunne se det på deres motorudlæsninger
Jolars
Indlæg: 293
Tilmeldt: 17. nov 2019, 16:46

Re: Sod i udstødning -E300 Hybrid 2013

Indlæg af Jolars »

Partikelfilteret kan jo testes for sod/aske indhold.
Hvis du bruger aut. MB værksted vil de jo opdatere din motorstyring ved service og så vil en tester jo også sige alt er ok.
Fik også min testet 2 gange og alt var super fint, men den kørte først ordentligt efter der blev lagt en anden styringsfil på.
Foreslog at man så lage den oprindelige fil tilbage, men det ville/måtte/kunne de ikke pga forureningskravene.
Måske de har lavet en opdatering af motor styring Samtidig med de skitede din turboslange ?
Har også selv prøvet en defekt turboslange på en c200, alt virkede igen efter den blev skiftet.

Det er også blot en tanke..

Jolars
GLA 220d 4matic 2017
177 HK 350 Nm standard.
215 HK 420 Nm med let chipning fra Quantum files.
Besvar