UTMS \ LTE e.g. 3G \ 4G - Mercedes Me app

Alt vedrørende teknik
Besvar
Brugeravatar
Phase639
Indlæg: 59
Tilmeldt: 5. apr 2016, 12:56
Geografisk sted: Roskilde

UTMS \ LTE e.g. 3G \ 4G - Mercedes Me app

Indlæg af Phase639 »

Hej

Jeg har en sag kørende med MB support om hvorfor de har fjernet remotepakken fra min Mercedes Me app.
Sagen kort: jeg har en V250 fra dec. 2016 (2017 model), med bla. fyr som jeg har kunnet styre via app + oplåsning \ låsning af døre m.m. Funktionen forsvandt sidste uge og jeg antog at det blot drejede sig om at genkøbe services så jeg kontaktet MB support som har oprettet henvendelse. I mellem tiden har jeg fået mail fra Hessel (helt uafhængigt af MB support) om at fornye min remotepakke, men da han hørte at der allerede var oprettet sag hos MB, kunne det pludselig ikke kunne lade sige gøre.

Det som ikke giver mening i det her er at bilen kommunikere stadigvæk med appen og jeg kan se status på bilen og den kommer sågar op med besked om at låse det – det kan jeg så ikke da funktionen er deaktiveret.

Jeg kan dog købe en navigationspakke som kræver langt mere data, så det giver ingen mening at netop remotepakken bliver deaktiveret..

Når, men i bedste chatgpt stil har MB support kommet med flere postulater hvori den senester er citat start:
” Jeg har undersøgt sagen nærmere og kan se i vores systemer, at din bil er udstyret med et system som kommunikere med 2G og 3G netværket.

Jeg må informerer dig om, at din bil blev produceret på et tidspunkt, hvor 2G- og 3G-netværk var de eneste muligheder for fjernkommunikation mellem køretøj og app. Med tiden og den teknologiske udvikling blev cellulær kommunikation forbedret, og 4G- og 5G-netværk blev introduceret. En ny række krav til kommunikationsmoduler var nødvendige for at kunne udnytte disse mobilnetværk. Mercedes-Benz har fulgt med udviklingen og producerer nu biler, der kan bruge 4G og 5G.

Det er dog vigtigt at informere dig om, at beslutningen om at nedlægge 2G- og 3G-netværket ikke er Mercedes-Benz' beslutning, og derfor er det uden for vores kontrol og hænder. På grund af den forestående nedlukning besluttede Mercedes-Benz allerede tilbage i januar at stoppe med at tilbyde Mercedes me-tjenester til berørte kunder for at undgå eventuelle krav om refusion i fremtiden, når netværket lukkes.

Derudover skal det også nævnes at der ikke er mulighed for en eftermontering, sådan at bilen kan sende fjernkommunikation mellem køretøjet og app'en.

Vi beklager den ulejlighed, dette kan medføre dig, men som sagt er det desværre ude af vores kontrol.

Skulle du have brug for hjælp i fremtiden, må du endelig kontakte os igen, ved at besvare denne mail, så står vi klar til at hjælpe dig.”
Men det passer jo ikke …
- W447 blev introduceret i 2014 hvor 4G blev introduceret i 2009 (2010 i Europa)
- Jeg er ikke blevet informeret omkring nedlukning og påvirkning af 2G\3G

Jeg har gravet lidt og har fundet ud af at min V250 er udstyret med HERMES (A2139003617 - https://fccid.io/T8GHERMES/User-Manual/ ... al-2785854 ) som findes i forskellige typer. For Europa gælder M055 og M090, hvoraf den første understøtter LTE (4G). Desværre kan jeg ikke se hvilken type bilen er født med (partslink24.com har ikke info om det) og MB er endnu ikke kommet tilbage.

I øvrigt står der på side 268 at bilen er født med 4G (https://mercedes-benz-ccc.my.salesforce ... 006fIprQAE (https:∕∕www․mercedes-benz․dk∕passengercars∕owners-manuals∕da-dk∕pdf∕mercedes-v-klasse-mpv-2021-maj-v447-mbux-instruktionsbog-01․pdf))

Så hermed spørgsmålet til MB folket:

Er der nogen af jer der er blevet informeret om nedlukningen af 2G\3G og hvilken påvirkning det vil have på Mercedes Me appen ?
Er der nogen af jer der ved om man kan tjekke hvilken type af HERMES der er på bilen?
Er der nogen der har prøvet at skifte fra M090 til M055?



Og så kunne det være interessant hvor mange der har fået fjernet services fra MB Me appen og hvornår.

Pft.
Phase639
__________________________
W447 - V250 4motion - 2016
Moslund
Indlæg: 1
Tilmeldt: 7. feb 2021, 19:30

Re: UTMS \ LTE e.g. 3G \ 4G - Mercedes Me app

Indlæg af Moslund »

Hej har du fundet en løsning?
Besvar